در جلسه انتخاب شهردار رشت چه گذشت

ساغری:اولویت اول من شکستن کمر ترافیک رشت است/تاکید طالع بر انسجام ۵ شین بنیادین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بانوان نمی توانند در جایگاه های حساس به درستی عمل کنند مثلا رئیس درآمدهای شهرداری یک خانم است و در این جایگاه حساس نمی تواند به درستی عمل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفتاد و سومین جلسه  شورای شهر رشت در تاریخ ۲۹آذر سال ۹۳،برای تعیین شهردار تشکیل شد.در این جلسه در ابتدا هر یک از کاندیدها به معرفی خود و برنامه هایی که در نظر دارند در فرصت ۱۵ دقیقه ای که در اختیارشان قرار گرفت پرداختند.

لازم به ذکر است که سید علی آقازاداه بدلیل برنامه کاری که از قبل برای روز شنبه تدوین کرده بود در جلسه حاضر نشد و از ۷ نفر کاندیدای مورد نظر تنها ۶ کاندیدا به ارائه برنامه خود پرداختند. در پایان جلسه و در ۲۰ دقیقه وقت تنقس در نظر گرفته شده، برخی از اعضا خواستار تعویق جلسه تا روز دوشنبه شدند که با مخالفت اکثریت شورا مواجه شد و تصمیم بر این شد تا ساعت ۸ عصر امروز شنبه رای گیری انتخاب شهردار رشت انجام شود.

اوسط مقدم: ترویج مناسبات مذهبی و پرهیز از شعار زدگی از اهداف بنده است

جلسه انتخاب شهردار  رشتاولین کاندیدا مهندس اوسط مقدم بود.  وی ارج نهادن به شعایر دینی، اخلاقی و اصولی را مهم برشمرد و گفت: «این موضوعات باعث شده که در این جایگاه حاضر شوم»

معاون اسبق شهرداری رئوس اهداف خود را شناسایی و پایش فرهنگی آسیب های اجتماعی، پوشش در آفرینش و هویت شهری در محلات و توجه به تناسب نظارت به حقوق شهری دانست و گفت: «ترویج و گسترش مناسبات مذهبی، ترویج و گسترش ساز و کارهای گردشگری و بالابردن سطح کتابخوانی و پرهیز از شعارزدگی از دیگر اهداف بنده است»

اوسط مقدم استفاده از تجربیات شهرداران موفق در شهرهای گوناگون، جذب بودجه های ملی ،ساماندهی گذرگاه ها و پل های عابر پیاده، پیگیری تصویب طرج جامع حمل و نقل ،پیگیری افزایش ظرفیت و استفاده از سامانه های نوین ترافیکی را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: «پشتیبانی از برنامه های توسعه، ، مدیریت فاضلاب شهری، بهداشت و درمان، ساماندهی توسعه استفاده از فناوری های مدیریت شهری و استفاده مطلوب از ظرفیت های اجتماعی موجود را از دیگر راهکارهای توسعه شهر رشت است»

ساغری: اولویت اول من شکستن کمر ترافیک رشت است

ساغری در رابطه با برنامه های خود گفت :دغدغه من بحث سرمایه گذاری و بافت فرسوده است،در ابتدا می بایست تفکر خود را جهت جذب سرمایه گذار عوض کنیم.

بافتهای فرسوده ی موجود نیز به نوعی هم تهدید محسوب می شوند و هم فرصت.باید به این بافتها از دید مثبت نگاه شود و بافتهای فرسوده در مناطق مختلف شناسایی شود.لایه های مختلف باید شناسایی شود.میتوانیم به بافت های فرسوده از دید گردشگری نگاه کنیم.

رودخانه ها برای سرمایه گذاری مهم هستند.می توانیم حاشیه رودخانه ها را با ۲ یا ۳ پلاک آزاد کرده که از این طریق گسترش شهر اتفاق می افتد.ناحیه اطراف رودخانه ها بافت فرسوده است میتوانیم آنها را به قیمت پایینی خریداری کرده لایه اول جاده و خیابان درست کرده و سه لایه بعدی محلی تجاری برای شهرداری باشد.

در ضمن اولویت اول من شکستن کمر ترافیک است و حاشیه ی دو رودخانه نیز ظرفیت لازم برای انجام این کار را دارد.

 ثابت قدم: باید استراتژی توسعه شهری با اتکا به نیروهای شهرداری  را مد نظر قرار دهیم

 ثابت قدم برنامه های اجرایی خود با توجه به برنامه های راهبردی مصوب شهر رشت ارائه کرد و تاکید کرد : رابطه ی بین اجزای مختلف شهر باید ساماندهی شود زیرا که در این مقطع زمانی در مدیریت شهری نیاز به حداکثر کردن این رابطه به ویژه رابطه  شورا و شهرداری است

 وی اظهار داشت :شهرداری در قالب افق چشم انداز به برنامه های میان مدت، درازمدت و کوتاه مدت نیاز دارد و بخشی از این برنامه ها را در زمان بنده در سال ۹۱ در شهرداری تدوین نمودیم.

ماده ۱۵ قانون اساسی،سند چشم انداز سیاست کلی نظام در بخش شهر سازی و مسکن،پدافند غیر عامل،مقوله املاک و ساماندهی آنها،معماری استراتژیک،تمرکز زدایی در مناطق از مباحثی بود که ثابت قدم در باره ی آنها به مباحثه پرداخت.

شهردار اسبق رشت با اشاره با بافت شهری رشت گفت: در بحث معماری سازمانی باید استراتژی توسعه شهری را  با اتکا به نیروهای شهرداری مد نظر قرار دهیم. در فرآیند توسعه شهری به شدت نیازمند اتکا به توسعه درون زا و اتکای داخل شهرداری هستیم استفاده از توان نیروهای درون شهرداری و همچنین تجربیات شورا امور مهمی است که حتما به آنها توجه خواهم داشت.

در مبحث فضای سبز یک زمین کوچک حتی به مساحت یک متر مربع را نباید رها و به حال خود واگذار کنیم.در رسیدگی به محلات نیاز به اهداف فرهنگی در قالب مکانیزه داریم.

این استاد دانشگاه  در ادامه افزود:باید هزینه‌‌ها را معقول نگه داریم و درآمدها را ارتقا دهیم. نباید به دنبال پروژه‌های بی دلیل بزرگ باشیم که عوامل زیادی در آن تاثیر دارند و بازگشت سرمایه آن در درازمدت توجیه پذیری ندارد.

طالع: هدف من استحکام و انسجام ۵شین بنیادی شهر است

 طالع در ابتدای صحبت خود گفت: هدف من استحکام و انسجام ۵شین بنیادی شهر است:شورا،شهر،شهروند،شهردار و شهرداری .می بایست این ۵ جزیره ی جدا شده را کنار هم بگذاریم و به نتایج مطلوبی برسیم.نباید به دنبال موانع باشیم.بهتر است فرهنگ همکاری را در خود افزایش دهیم و به دنبال مدل های پیروز باشیم.مباحث حاشیه اب را کنار بگذاریم .

طالع درآمد سازی،سرمایه گذاری،توجه به بخش های عمرانی و فرهنگی و گردشگری و اجتماعی اهم برنامه ها و الویت های پیشنهادی طالع بود.این شهر پتانسیل لازم برای باغ شهر را دارد.در سال ۲۰۱۳ یکی از زیباترین باغ شهرهای منطقه را داشتیم.باید رودخانه زرجوب و گوهر رود را احیا کنیم.پایه اساسی پیشرفت و توسعه استفاده از فرهنگ اصیل ابرانی است.استخوان بندی ما فرهنگ است.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی وجهانگردی کشور در ادامه گفت: همه ما جمع شدیم تا رنجها را از دوش مردم برداریم و مشکلاتی که در شهر وجود دارد از بین ببریم تا آسایش و راحتی بیشتری را فراهم کنیم. به عقیده من در بحث مدیریت شهری شورا مهندس ناظر و شهردار به عنوان مجری کار است.

 رجبی: بانوان نمی توانند در جایگاه های حساس به درستی عمل کنند

مهندس رجبى در ابتدا با اشاره به سخنانى از بنیانگذار جمهورى اسلامى و رهبر معظم انقلاب گفت: روى خدمتگذارى و اخلاص باید تمرکز کنیم و اولین پایگاه مورد توجه، مردم هستند .حفظ و توسعه فضاى سبز را باید در نظر داشته باشیم.سطح فرهنگ و شهروندى را توسعه ببخشیم.باید مبارزه با فساد صورت بگیرد.شهردارى که در خدمت مردم قرار مى گیرد باید سطح مدیران را ارتقا ببخشد و در مرحله ى بعدى بتواند با دیگر دستگاه ها ارتباط برقرار کند.

رجبى در ادامه افزود: برنامه هشت ماده اى طبق فرمایشات رهبر انقلاب به شکل برنامه کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت است که براى این برنامه ها در قسمت فرهنگى،بهداشتى،محیط زیستى و درآمد برنامه ریزى کنیم .قبل از اجرا باید ساختار شهردارى را بشناسیم .

نبض شهردارى ،شهردارى منطقه ۱است .تقریبا بخش اعظم بودجه را از این شهردارى دریافت مى کنیم.کسى باید شهردار منطقه یک شود که هم تراز خود شهردار باشد تا تعامل داشته باشد و بودجه را محقق کند.در جایگاه درآمدى باید افراد توانمند حضور داشته باشند .

وی همچنین افزود: بانوان نمی توانند در جایگاه های حساس به درستی عمل کنند مثلا رئیس درآمدهای شهرداری یک خانم است و در این جایگاه حساس نمی تواند به درستی عمل کند.

عضو هیات رییسه شورای چهارم با اشاره به وضعیت آسفالت شهر گفت: اولین کارى که در برنامه کوتاه مدت باید انجام گیرد لکه گیرى آسفالت است.بیشترین دغدغه من در بحث در آمد و برنامه ریزى است.باید منابع مالى تامین شود .مدیریت پرسنلى خیلى مهم است.براى شهردار شدن کسى باید روى کار آید که شجاعت داشته و به موضوعات اشراف داشته باشد.

کاظمی: شهردارى نیاز به درآمد پایدار ندارد بلکه نیاز به عزم پایدار دارد

مهندس کاظمی در ابتدا با اشاره به نیت سازندگى با توجه به تخصص خود گفت: با هدف بالاتر بردن شان مجموعه شورا و ایجاد همدلى بیتشر میان شورا و شهردارى و رسیدن به جایگاه واقعى که رضایتمندى مردم فهیم رشت را در پى خواهد داشت پا به عرصه کاندیداتودى شهردارى گذاشتم .

عضو شورای چهارم در ادامه گفت: با قدرت اعلام مى کنم شهردارى نیاز به درآمد پایدار ندارد بلکه نیاز به عزم پایدار به یک فرد میدانى که جاى جاى شهر و زوایاى شهردارى را بشناسد و تعریف کابینه ى اجرایى خود دارد.اعضاى شورا مى توانند نقش آفرینان و بازوان پرتوان هر شهردار باشند.

کاظمی با توجه به سوابق خود در حوزه ى ورزشى عنوان کرد: تمایل دارم در صورت شهردار شدن روح جدید ورزشى را در محله هاى رشت ایجاد کنم.برنامه ى بنده با ۳فاز با توجه به نیازمندى هاى رشت تعریف شده است.تعریف درآمدى باید وجود خارجى داشته باشد .برگرداندن اعتماد مردم و احیاى حلقه گم شده میان مردم و شهردارى باید صورت پذیرد.یکى از موفقیت هاى یک مدیر شهرى ایجاد فضاى مناسب براى مشارکت حداکثرى است .

پیگیرى و اجراى نهضت آسفالت تا قبل از سال ۹۴،تعیین وضعیت رودخانه ها و بهره بردارى فاز به فاز،پایدار نمودن پروژه هاى عمرانى در کمیته برنامه ریزى و استانى ،ساماندهى دستفروشان و تبدیل چالش ها به فرصت ها، ایجاد راهکارها و بسترهاى مناسب جهت مدیریت پسماند ،ایجاد طرحهاى ترافیکى ،ایجاد کارگروه شهرى،جلوگیرى از موازى کارى،ساماندهى وضعیت میادین و تره بار،پایش نیروهاى انسانى و استفاده از پتانسیل هاى درون شهردارى از برنامه هاى ارائه شده توسط کاظمى بود.

کاظمى در ادامه افزود ،برنامه هاى میان مدت من برون سپارى پروانه هاى ساختمان و مطالبات شهردارى است،پیگیرى و رفع مشکلات کمیسیون ماده ۵،ایجاد راهکار مناسب براى خارج نمودن رشت از تک هسته اى بودن،از دیگر برنامه هاى میان مدت من است.

ارتقا سطح کیفى شهرنشینان رشت،کنترل سکونتگاهاى غیر رسمى تهیه طرح تفضیلى نماى ساختمانها و ایجاد بستر لازم جهت توسعه شهر الکترونیک از برنامه هاى راهبردى کاظمى بود.
/گیل خبر

Share