رییس جمهور در صحن علنی مجلس

رای اعتماد به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود آورده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور با بیان اینکه رای اعتماد به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود آورده است گفت: وزیر زمانی که به وزارتخانه وارد می‌شود تنها از حمایت دولت برخوردار نبوده و تایید نمایندگان را نیز به همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور با بیان اینکه رای اعتماد به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود آورده است گفت: وزیر زمانی که به وزارتخانه وارد می‌شود تنها از حمایت دولت برخوردار نبوده و تایید نمایندگان را نیز به همراه دارد.
rohani-95_orig دکتر حسن روحانی امروز چهارشنبه ۵ آذرماه با حضور در نشست علنی مجلس در دفاع از محمد فرهادی پنجمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مایلم در آغاز ایامی که به مجلس شورای اسلامی و به دهم آذر نزدیک می‌شویم را به نمایندگان ملت تبریک و تهنیت عرض کنم و به روح همه شهیدان مجلس به ویژه شهید بزرگوار مدرس درود و سلام بفرستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و در دوار مختلف بار سنگین قانونگذاری،‌ نظارت، دموکراسی و پیگیری برای اجرای قانون، تصویب لوایح بسیار مهم و طرح‌های مهم و سرنوشت ساز، قوانین برای برنامه ۵ ساله، بودجه سالانه و همچنین رای اعتماد به وزرا در ادوار مختلف که این رای اعتماد پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود آورده و وزرای ما تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: وزیر زمانی که وارد وزارتخانه می‌شود تایید نمایندگان را به همراه دارد و همه امور بر دوش مجلس است از جمله حراست از مرزها که شما می‌دانید هر گونه تغییر درمرزها با رای بسیار بالای مجلس امکان پذیر است و قراردادها، و همه مسائل مهمی که به عنوان قرارداد بین ایران و کشورهای مختلف منعقد می‌شود حتی دادن وام و بسیاری از امور بر دوش مجلس است.

مجلس رسالت و وظیفه مهم خود در قبال ملت ایران را ادامه خواهد داد

روحانی ادامه داد: فرصت این جلسه ما نیست وگرنه اشاره می کردم که از مجلس اول تا امروز در همه موارد حساس مجلس شورای اسلامی رسالت و وظیفه بسیار مهم خود را در قبال ملت ایران به عنوان نمایندگان ملت به خوبی ایفا کرده و این مجلس هم همان مسیر را تا پایان ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ثمره همه این مجالس کشوری در مسیر قانون، مقررات، مردم سالاری دینی و استحکام قوای سه گانه تحت حمایت های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا و دشمنان است لذا امیدوارم روز به روز عظمت مجلس و نمایندگان مجلس و توفیقات شما برای خدمت به مردم شریف ایران بیشتر و بیشتر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری خدمت شما معرفی کنم، عنوان کرد: لازم است از همه کاندیداهای سابق و وزاری پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند به مجلس شورای اسلامی آمدند و توانستند رأی ۷۰ نماینده یا ۷۹ نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رأی اکثریت نمایندگان را کسب کنند،تشکر می کنم.

روحانی افزود: آنها خود را برای رضای خدا آماده کردند چون به مجلس آمدن و پشت تریبون رفتن و شنیدن آرای مخالف و موافق هم برای طرف و خانواده وی کمی سخت است و مشکلاتی را ایجاد می کند اما در عین حال آنها برای انجام وظیفه آمدند لذا من از آنها سپاسگذاری می کنم و امیدوارم در مسئولیت های دیگر بتوانند برای خدمت به مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه گفت: امروز همه شما به اندازه من و چه بسا بیشتر جناب دکتر فرهادی را که برای این وزارتخانه مهم معرفی شده است، می شناسید و با سوابقی که ایشان هم در زمینه وزارت علوم و هم در زمینه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است، آشنا هستید.

رسانه ها رأی نیاوردن وزرا را به مسائلی که موجب اهانت به مجلس می شود، منتسب نکنند

وی افزود: من یک بار دیگر قبل از اینکه ویژگی های جناب آقای فرهادی را بیشتر بیان کنم می خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم رأی نیاوردن وزرا را سایت ها و رسانه ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما در ایران یک دموکراسی ویژه ای و غیر حزبی داریم، گفت: این دموکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است و اگر دموکراسی ما حزبی بود و دو یا سه حزب بزرگ داشتیم و با اقلیت و اکثریت کار می کردیم و دولت و مجلس نیز از یک حزب بود معلوم بود مقداری کار آسان تر می شود اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و ما نیز در طول این مدت این راه ادامه دادیم که البته مشکلات و ویژگی های خود را دارد و این به آن معنا نیست که ما برای آینده فکر نخواهیم کرد اما اکنون شیوه دموکراسی ما این چنین است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به این مطلب که دموکراسی در آنجا که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است باعث سهولت کار می شود، تأکید کرد: اما گاهی اوقات در فراز و نشیب سال های مختلف در انتخابات های گوناگون افکار عمومی مردم ایستا نبوده و در یک نقطه در چند سال پیش نمی ایستد چرا که افکار عمومی مثل نهر زلال و روان است و هر ساعت حرکت می کند که مصداق آن جمله ای است که ملاصدرا بیان می کند و آن این است که حرکت در افکار عمومی سریع تر وجود دارد.
/خانه ملت

Share