جعفرزاده با اشاره به لایحه بودجه

دورخیز نمایندگان گیلان برای کسب ۸ کرسی کمیسیون تلفیق/سه اتفاق در قانون هدفمندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،غلامعلی جعفرزاده با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۴ با قدردانی از دولت در ارائه به‌موقع لایحه بودجه به مجلس اظهار کرد: دومین سالی است که قانون اجرا می‌شود و ۱۱ سال قانون در این کشور اجرا نشد و با تاخیر در ارائه لایحه بودجه بی‌انضباطی مالی و پولی در کشور حاکم شد.

در شرایط اقتصادی که در آن قرار داریم با منابع محدود باید در جهت افزایش بهره‌وری و کارآیی قدم برداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،غلامعلی جعفرزاده با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۴ با قدردانی از دولت در ارائه به‌موقع لایحه بودجه به مجلس اظهار کرد: دومین سالی است که قانون اجرا می‌شود و ۱۱ سال قانون در این کشور اجرا نشد و با تاخیر در ارائه لایحه بودجه بی‌انضباطی مالی و پولی در کشور حاکم شد.

jafarzade2_589وی تقدیم لایحه بودجه از طرف دولت در ۱۵ آذر ماه جاری به مجلس را فرصتی دانست که مجلس به همراه شورای نگهبان بتواند تا پایان بهمن ماه امسال لایحه بودجه را به اتمام برساند و در قالب قانون به دولت اعلام کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به کاهش بهای نفت اشاره کرد و افزود: فرض کنیم عدد پیش‌بینی شده از محل درآمد نفت با ۳۰ درصد کاهش بهای آن مواجه شود و هر بشکه به ۵۰ دلار برسد و در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم نگران نیستم اما می‌گویم تحریم را یک تکه کاغذ نمی‌دانستم و در کنار آن عقل حکم می‌کرد تدبیر شود و این تدبیر اکنون در لایحه بودجه است.

جعفرزاده با تاکید براینکه تحریم را با عقلانیت باید تبدیل به فرصت کنیم، بیان کرد: امسال نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی قصد دارند هشت کرسی تلفیق را در اختیار بگیرند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به عضویت ۵۲ نماینده در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: سال گذشته پنج کرسی معادل ۱۰ درصد از کمیسیون تلیفق در اختیار نمایندگان گیلان بود و امسال با حضور هشت نفر نمایندگان گیلان ۱۵ درصد از کرسی‌ها به نمایندگان این استان تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قول می‌دهیم خواسته‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان را در کمیسیون تلفیق تامین کنیم، یادآور شد: تامین خواسته مدیران دستگاه‌ها به شرط مخالفت نکردن وزارتخانه‌ها است.

جعفرزاده مدت بررسی درآمد دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ را ۱۰ روز دانست و خاطرنشان کرد: تمام منابع درآمدی دولت در مدت مذکور مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش سدها در لایحه بودجه سال ۹۴، اظهار کرد: سدهای گیلان جزو سدهای مرزی محسوب می‌شود و هفت هزار میلیارد تومان برای سدهای مرزی در سال ۹۴ در نظر گرفته شده و باید ۱۰۰ درصد اختصاص پیدا کند.

وی اختصاص اعتبارات سدها را سبب اتمام سدهای پلرود، شفارود و چهار سد لاستیکی در گیلان ذکر کرد و افزود: در مجموع ۵۵ هزار میلیارد تومان از طرف دولت اختصاص پیدا می‌کند ضمن اینکه ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی شرکت‌ها است.

جعفرزاده با بیان اینکه مجموع اعتبارات عمرانی کشور ۱۵۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ است، بیان کرد: دولت در موضوع حساب ذخیره ارزی ۱۵ هزار میلیارد تومان کنار گذاشته است.

*اشکال قانونی در ۱۵ هزار میلیارد تومان حساب ذخیره ارزی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بررسی لایحه بودجه متوجه کنار گذاشته شدن مبلغ مذکور توسط دولت شدیم و آن را اشکال قانونی می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه دولت اصرار دارد مبلغ مذکور را به حساب ذخیره ارزی واریز نکند، گفت: دولت می‌خواهد ۱۵ هزار میلیارد تومان را در اختیار خود داشته باشد و در ردیف‌هایی که می‌خواهد توزیع کند و ما با آن مخالف هستیم.

جعفرزاده در اختیار داشتن مبلغ مذکور توسط دولت را مخالف ماده ۱۴ قانون نفت و ۸۵ قانون برنامه پنجم توسعه کشور دانست و خاطرنشان کرد: در بخش صندوق توسعه ملی نگرانی و دغدغه داریم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آخرین سال برنامه پنجم توسعه کشور را سال ۹۴ اعلام کرد و یادآور شد: سالانه سه درصد باید صندوق توسعه ملی رشد داشته باشد و به ۳۲ درصد برسد اما دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ آن را در حد ۲۰ درصد نگه داشته است.

وی ادامه داد: سال آینده ۶.۴ میلیارد دلار از محل اعتبارات باید برای صندوق توسعه ملی کنار گذاشته شود اما دولت نمی‌خواهد این مبلغ را کنار بگذارد بنابراین در کمیسیون تلفیق امکان دارد نظر دولت به تصویب برسد و اگر این اتفاق افتاد موضوع‌های اشتغالزایی و توسعه‌ای در صندوق توسعه ملی دچار اشکال می‌شود.

*۳ اتفاق در قانون هدفمندی یارانه‌ها

جعفرزاده با اشاره به سه اتفاق در قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش تولید، بهبود حمل و نقل ناوگان عمومی، محیط زیست و … در نظر گرفته شده بود و این مبلغ به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید ضمن اینکه ۴۸ درصد در بخش کمک به واحدهای تولیدی کمتر دیده شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال ۹۴ را بدون تغییر اعلام کرد و افزود: اعتبارات بند «ب» ماده ۳۴ مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان بدون تغییر نسبت به سال گذشته است و هزینه‌های در حال رشد این بخش مشخص نیست از کدام محل باید تامین شود.

*دولت ماده حذف یارانه مرفهین را حذف کرد

وی با بیان اینکه دولت در پرداخت نقدی و غیر نقدی ۴۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، تصریح کرد: دولت ماده واحده‌ای که برای حذف یارانه مرفهین بود را حذف کرده و تکلیف را از خود برداشته و به این معنا است که می‌خواهد یارانه را به همه به صورت یکسان پرداخت کند.

جعفرزاده به اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سود تسهیلات مسکن حمایتی و بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان کمک به برنامه اشتغال را از ۴۸ هزار میلیارد تومان حاصل از اصلاح بهینه‌سازی حامل‌های انرژی در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌توانیم از ۴۸ هزار میلیارد تومان اصلاح بهینه‌سازی حامل‌های انرژی تامین کنیم، خاطرنشان کرد: در مدت شش ماه امسال ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان تامین کردیم و دو برابر آن ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و با افزایش پنج هزار میلیارد تومان به مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسیم و ۱۳ هزار میلیارد تومان کسری داریم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در سه ماه پایان امسال اتفاق بیفتد یا در طول سال ۱۳۹۴ بتوانیم ۱۳ هزار میلیارد تومان کسری را تامین کنیم و به عبارتی مقداری در آن بخش افزایش قیمت داریم.

جعفرزاده با بیان اینکه در بخش وصول درآمدهای مالیاتی باید در رشد اقتصادی، رونق کسب و کار، میزان تورم، حجم واردات و صادرات ارتقا داشته باشیم، اظهار کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها در مجلس به تصویب نرسید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به اقدام‌های انجام شده در بخش مالیاتی اشاره کرد و یادآور شد: طرح جامع مالیاتی، تشکیل بانک اطلاعاتی اقتصادی مؤدیان و مکانیزه کردن عملیات فرآیند سازمان اقتصاد و دارایی انجام شده و این موارد در تحقق درآمدها کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت ۲۲ درصد رشد در بخش پایه‌ها در نظر گرفته است، بیان کرد: در مدت ۹ ماه امسال ۹۷ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور تحقق پیدا کرده است و این موضوع انتظار نمایندگان در بررسی تنظیم لایحه بودجه را افزایش می‌دهد.

جعفرزاده به وضعیت افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: سال آینده به غیر از یک درصد ارزش افزوده، اضافه دیگری در بخش مالیاتی نداریم.

/فارس

Share