توضیحات اعضای فراکسیون رهروان درباره حزب لاریجانی

حلقه اصلی حزب علی آقا در مرکز پژوهش ها و هیات رئیسه مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تلاش برای تشکیل حزب توسط علی لاریجانی جدی شده است، حالا برخی از نیروهای همسو با او در مجلس درباره جزئیات این تلاش ها می گویند که لاریجانی فعلا برای یارگیری و تشکیل حلقه های اولیه حزبش، بیش از دیگر جاها به مرکز پژوهش های مجلس و همچنین هیات رئیسه توجه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تلاش برای تشکیل حزب توسط علی لاریجانی جدی شده است، حالا برخی از نیروهای همسو با او در مجلس درباره جزئیات این تلاش ها می گویند که لاریجانی فعلا برای یارگیری و تشکیل حلقه های اولیه حزبش، بیش از دیگر جاها به مرکز پژوهش های مجلس و همچنین هیات رئیسه توجه دارد.

IMG2201422316205010557514تمرکز لاریجانی بر این دو مجموعه طبیعی است اما در همین شرایط قسمتی از نیروهای اصولگرای معتدل مجلس نهم با دیده تردید به پیوستن به این حزب نگاه می کنند.

 با اعلام رسمی کاظم جلالی و بهروز نعمتی، هیچ جای تردیدی باقی نماینده که لاریجانی در صدد تشکیل حزبی است تا جا پای خود را در جریان اصولگرا محکم کند. در این شرایط ایرج ندیمی، از نمایندگان اصولگرای نزدیک به علی لاریجانی می گوید که «بر حسب علایم اصولگرایان در انتخابات مجلس سال آینده نخواهند توانست به وحدت برسند» و همینطور تاکید می کند که «در چند انتخابات و از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته معلوم شد که آقای لاریجانی هم نمی تواند با خیلی از این جریان ها به تفاهم برسد.» نماینده لاهیجان توضیح می دهد: «من خودم قبلا با آقای لاریجانی صحبت کرده ام و ایشان متوجه است که برای انتخابات و رقابت های آینده باید در یک سازوکار برای جامعه ایجاد شعار کند و همینطور یارکشی هایی انجام بگیرد.»

وی توضیح می دهد: «مشکل اینجاست که لیست ها در کشور ما در شهرهای بزرگ جواب می دهند و در شهرها و حوزه های متوسط و کوچک همچنان انتخابات فردی است و از طرفی هم آقای لاریجانی آنقدر منابع ندارد که بتواند یک حزب فراگیر را تاسیس کند. بنابراین حزبی هم اگر تشکیل شود، امکان تسری آن به مناطق کوچکتر بسیار سخت است و نمایندگان و چهره های شهرها و حوزه های انتخابیه کوچک خیلی تمایلی برای ورود به آن ندارند.»

ایرج ندیمی ادامه می دهد: «من اگر حزب تشکیل شود، چنین مجموعه ای برای من آنقدر جذابیت ندارد که الزاما وارد آن شوم، چون رای من در شهرستان در قالب یک حزب تعریف نمی شود و حتی ممکن است عضویت در حزب از سقف رای من و یا خیلی دیگر از همکاران کم کند.» وی می گوید که هنوز اهداف، گستره، شیوه تشکیل و مرامنامه این حزب معلوم نشده و فعلا در حد هسته اولیه تشکیل دهنده درباره آن بحث می شود.

ایرج ندیمی همچنین تائید می کند که رایزنی های اولیه برای تشکیل این مجموعه در گستره نیروهای مرکز پژوهش های مجلس و همچنین برخی چهره های هیات رئیسه بوده است و هنوز نه نمایندگان بدنه مجلس و نه اصولگرایان خارج از بهارستان وارد مباحث تشکیل حزب علی لاریجانی نشده اند.

در همین حال اسماعیل جلیلی، از دیگر اصولگرایان معتدل مجلس نیز با تاکید بر اینکه هیچگاه عضو حزبی نخواهد شد می گوید: «بحث تشکیل حزب با محوریت آقای لاریجانی به طور مرتب در جلسات و خصوصا در فراکسیون رهروان مطرح می شود و نظرات درباره آن بسیار متفاوت است. با این حال به نظر می رسد که آقای لاریجانی خودشان فعلا قصد ندارند از حلقه نزدکانشان، افراد بیشتری را وارد فعالیت های مقدماتی این کار کنند.»

نماینده مسجد سلیمان می گوید: «برای برخی از اعضای فراکسیون رهروان جای سوال است که چرا در چنین جریانی رسانه ها جلوتر از نمایندگان مجلس هستند و قبل از آنکه نمایندگان از موضوعی مطلع شوند، رسانه ها از آن خبردار می شوند.» جلیلی تاکید می کند: «قطعا اگر آقای لاریجانی حزبی تشکیل دهند، این حزب بسیار متفاوت از فراکسیون رهروان خواهد بود، هم به لحاظ ترکیب و هم خط و مشی سیاسی.»

وی نیز تائید می کند که بر اساس شواهد رئیس مجلس فعلا در تلاش است تا مدیران مرکز پژوهش های مجلس و همینطور برخی از اعضای هیات رئیسه را در این زمینه به هماهنگی برساند و بعد از آن یارگیری اصلی خود را شروع کند.

این در شرایطی است که شهباز حسن پور، نماینده سیرجان در مجلس و همینطور عضو فراکسیون رهروان هم معتقد است که در میان نمایندگان شهرها و حوزه های انتخابیه کوچکتر تمایل زیادی برای پیوستن به تشکیلات حزبی لاریجانی وجود ندارد. او به خرداد توضیح می دهد: «نمایندگان و نامزدهای حوزه های انتخابیه کوچکتر ترجیح می دهند حداکثر تحت نام یک جناح، یعنی اصلاح طلب یا اصولگرا وارد انتخابات شوند و بیشتر از این نمی خواهند زیر نام حزب یا تشکیلات خاصی بروند. دلیل آن هم این است که اول از هر چیز چنین وضعیتی امکان دریافت کمک ها و همینطور حمایت ها را کاهش می دهد و بعد از آن چون تحزب هنوز نتوانسته در ایران جا بیفتد، حوزه های انتخابیه کوچک با چنین نامزدهایی به چشم سو ظن می نگرند.» وی معتقد است اگر رئیس مجلس حزبی هم در آینده نزدیک تشکیل دهد، این جزب آنقدرها فراگیر نیست که بتواند دست به یک یارکشی سراسری در انتخابات بزند.
/خرداد

Share