رجبی ویسرودی کاندیدای شهرداری رشت

حاضرم برای این شهر و مردم از خود گذشتگی کنم و شهردار شوم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بنده به توانایی خود ایمان دارم و حاضرم که برای این شهر و مردم از خود گذشتگی کنم . اگربه عنوان شهردار رشت انتخاب شوم بازوی اجرایی شورای شهر خواهم بود . ضمن اینکه اذعان دارم با کسب کرسی شهرداری بسیاری از ظرفیت های حال و آینده را نخواهم داشت ، ولی بدلیل عشق به خدمتگزاری حاضرم در جایگاه پاسخگویی و اجرایی قرار گیرم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکی از مهمترین موضوعاتی که در روزهای اخیر نقل محافل مدیریتی و رسانه ای شهر رشت است انتخاب شهردار مناسب برای کلانشهر رشت می باشد . انتخاب شهردار رشت با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر در روز شنبه ۲۹ آذر ماه و طی جلسه ای با حضور کاندیداهای مورد نظر برای سمت شهرداری برگزار خواهد شد .

«مهندس مجید رجبی ویسرودی» عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت که دارای رزومه ی کاری خوبی در زمینه های اجرای پروژهای عمرانی و مدیریتی در بخش خصوصی است یکی از افرادی است که خود را برای سمت شهرداری رشت معرفی کرده است .

تعریف جنابعالی از مقوله ی مدیریت شهری چیست ؟

rajabi_9804به عقیده بنده زمانی که برخی از مدیران در پروسه انتخاب قرار می گیرند از ادبیاتی بهره می برند که برای عموم مردم پسندیده باشد . واژه ی مدیریت شهری واژه ی بسیار قشنگ و جامعی است اما باید ببینیم که با توجه به ساختار سازمانی و مدیریتی در کشور چقدر تا رسیدن به این جایگاه فاصله داریم . مدیریت شهری در زمینه اجرایی به این معنا است که همه نهادها به صورت یکپارچه در قالب این مدیریت قرار گیرند و این مقوله جنبه ی شعار گونه و تبلیغاتی نداشته باشد . به نظر اینجانب ما باید با توجه به وضعیت موجود در شهر رشت ، پایه ی این مدیریت را بسازیم و پرداختن به این امر مهم زمان می برد . وقتی که ما با مشکلاتی در خصوص عدم پرداخت حقوق کارکنان در شهرداری رشت که اساسی ترین و حیاتی ترین مقوله در یک نهاد مواجه هستیم پس نمی توانیم به پله های بالاتری در مدیریت شهری فکر کنیم . باید وضع موجود ساماندهی شود و برنامه ریزی های بلند مدت برای ارتقای بحث مدیریت شهری صورت گیرد .

ماهیت وجود ” فراکسیون مدیریت شهری ” در شورای اسلامی کلانشهر رشت چیست ؟

بنده از وجود این فراکسیون اطلاعی ندارم .

فعالیت های شورای اسلامی کلانشهر رشت را در طول عملکرد یکساله ی خود چگونه ارزیابی می کنید ؟

به طبع هر کدام از اعضای شورای اسلامی شهر رشت قبل از اینکه در این جایگاه قرار بگیرند برنامه های مختلفی را برای مردم عنوان کردند و این برنامه ها با خرد جمعی که در شورا وجود دارد در حال پیگیری است . برنامه هایی که بنده به شخصه به شهروندان ارایه کردم ، اجرای پروژه جمع آوری آب های سطحی ، ساماندهی رودخانه ها و حل کردن معضلات مربوط به صدور پروانه های ساختمانی بود که بیشتر در زمینه ی فعالیت تخصصی اینجانب و فنی و عمرانی می باشد . بحث های مختلفی در مورد فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و غیره وجود دارد که همکارانم در شورای اسلامی شهر رشت در حوزه های تخصصی به خوبی در حال پیگیری هستند .

عدم تمایل برخی مدیران استانی و کشوری را برای تصدی کرسی شهرداری رشت چگونه ارزیابی می کنید ؟

بنده مخالف این عقیده هستم . این که تمایلی در مورد تصدی سمت شهرداری رشت وجود ندارد شاید باید با این منظر پرداخته شود که جایگاه شهرداری رشت یک جایگاه خدمت رسانی است . خیلی از مدیرانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و مدیران اسبق ، توانمندی های فردی خود را برای پست های بالاتر از شهرداری می بینند و تمایل به این مقوله وجود دارد که اگر قرار است تعرفه ای شود برای مقطع دیگری صورت گیرد. به نظر من یک آدم توانمند و باهوش اگر در جایگاه مدیریت شهری رشت قرار گیرد می تواند به شهر و شهروندان فهیم شهر رشت کمک کند . برخی اوقات اشخاص به منفعت فردی بیشتر توجه دارند . شهرداری جایگاه خدمت رسانی و خدمتگزاری است و چنانچه فردی با نگاه نردبان ترقی به این جایگاه بنگرد مطمئنا نمی تواند خدمات شایسته ای را حول برنامه های مصوب به ثمر برساند پس افرادی که خود را در معرض قضاوت و ارزیابی قرار می دهند می بایست نگاه ویژه خدمت رسانی را داشته باشند و با تمام توان در این امر گام بردارند .

از دیدگاه شما ، چشم اندازی که برای رسیدن کلانشهر رشت به جایگاه واقعی توسعه شهری متصور می شوید چیست ؟

در خیلی از محافل صحبت می شود که رشت دارای قدمت ۱۰۰ ساله در خصوص فعالیت های شهری است اما آیا ما عملا برای این شهر کاری تا کنون انجام داده ایم ؟ پتانسیلی که شهر رشت از نظر تاریخی ، گردشگری ، فرهنگی و غیره دارد باید برای مدیران ما شناخته شده باشد و در راستای ارتقای این جایگاه همه ی نهادهای دست اندرکار مدیریت شهری قدم بردارند . شهرداری می تواند به جایگاه ارزشمندی دست یاید و با رسیدن به آن جایگاه واقعی ، چشم انداز ها و هدف ها نیز مشخص خواهد شد .

 معیارهای شخصی که برای سمت شهرداری رشت انتخاب می شود از نظر شما چیست ؟

به عقیده بنده کسی که می خواهد در سمت شهرداری رشت قرار گیرد باید فرد با شهامتی باشد و در تصمیم گیری ها قاطع باشد . از همه مهمتر اگر تصمیمی را اتخاذ می کند منابع مالی اجرای آن نیز در دسترس باشد . شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و باید منابع مالی خود را تامین کند . متاسفانه ما مدیرانی داریم که برنامه و طرح را ارایه می کندد بدون اینکه توجه به محل درآمدی آن داشته باشند . تعریف یک طرح یا پروژه در جای خود کار سختی نیست و در شهر رشت اگر ما منابع درآمدی خوبی داشته باشیم پروژه های بسیار زیادی داریم که در دست اقدام است و تا سالهای آتی نیز می توان بدون تعریف هیچ پروژه ی جدیدی ، صرفا همان پروژه ها را به سرانجام رساند . اگر منابع درآمدی در شهرداری وجود نداشته باشد رسیدن به افق چشم انداز توسعه شهری در کلانشهر رشت بی معنی است .

در بین شهردارانی که در ده سال گذشته در شهر رشت فعالیت کرده اند ، کدامیک از نظر شما خدمات خوبی را در زمینه ی مدیریت شهری به مردم ارایه داده است ؟

 از نظر اینجانب اگر یک شهردار قوی در شهر رشت می بود وضعیت کنونی برای این شهر رقم نمی خورد و شهر رشت به جایگاه واقعی خود رسیده بود.

الگوی مدیریتی شما ، کدامیک از شخصیت های کشوری یا استانی است ؟

من تا کنون از هیچ فردی الگو نگرفته ام و خودم فکرکرده و از نظرات مشورتی بهره برده ام و سپس تصمیم قاطعی میگیرم و معمولا نیز تصمیم های بنده صحیح بوده است .

 آیا فردی که می خواهد در جایگاه شهردار کلانشهر رشت قرار گیرد الزاما می بایست برنامه محور باشد؟

طبق آیین نامه داخلی مورخ ۲۴/۱/۸۴ شوراهای اسلامی شهر ، چنانچه شخصی به عنوان شهردار خود را معرفی نماید ، باید برنامه های مورد نظر خود را ارایه دهد و معمولا یک سوم آرای اعضای شورای شهر یعنی ۵ نفر در کلانشهر ها برای انتخاب فرد مذکور لازم است . در مورد انتخاب شهردار رشت نیز روز شنبه جلسه ای در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح در محل شورای اسلامی شهر رشت برگزار می شود و هر فردی که خود را برای کاندیداتوری شهرداری رشت معرفی کرده است ، ۱۵ دقیقه زمان دارد که در خصوص برنامه های خود در جمع اعضا صحبت کند و اعضای شورا نیز بر اساس آن برنامه ها ، فرد مناسب را انتخاب خواهند کرد .

سرفصل های برنامه های جنابعالی در توسعه ی شهر رشت چیست ؟

بنده با تفکر خدمت به مردم در شورای اسلامی شهر رشت حضور یافتم و عقیده دارم بسیاری از فعالیت هایی که می توان در خصوص توسعه ی شهری و عمرانی رشت انجام داد کار سختی نیست . اینجانب خارج ازجایگاه شورا دارای جایگاه مدیریتی در بخش خصوصی بوده ام و تماما تلاشم بر این امر متمرکز بوده است که در کنار سود بردن از انجام فعالیت هایم به منفعت دیگران نیز توجه داشته باشم . اشتغالزایی و کارآفرینی یکی از فعالیت های مطلوب من بوده است و با همین تفکر خدمت به عامه ی مردم در شورای شهر ورود کردم . به عنوان یک شهروند اعلام می دارم که توانایی این را دارم که در سمت شهردار کلانشهر رشت قرار گیرم و اگر چنانچه ببینم فردی توانمند تر وجود دارد به آن شخص رای قاطع خواهم داد .

آیا تغییر جایگاهی نظارتی تان از شورا به جایگاه اجرایی در شهرداری موجب نگرانی شما نیست ؟

این جایگاه از نظر قانون مشکلی ندارد . البته من جایگاهی را از دست خواهم داد اما بنده به توانایی خود ایمان دارم و حاضرم که برای این شهر و مردم از خود گذشتگی کنم . اگربه عنوان شهردار رشت انتخاب شوم بازوی اجرایی شورای شهر خواهم بود . ضمن اینکه اذعان دارم با کسب کرسی شهرداری بسیاری از ظرفیت های حال و آینده را نخواهم داشت ، ولی بدلیل عشق به خدمتگزاری حاضرم در جایگاه پاسخگویی و اجرایی قرار گیرم و شرایط کنونی شهر رشت را از تهدید به فرصت تبدیل کنم.

اگر به عنوان شهردار رشت انتخاب شوید تغییراتی را دربدنه شهرداری از نظر تفکر و اجرا ایجاد خواهید کرد ؟

وقتی که برنامه ای در شهرداری ارایه می شود در سرلوحه ی این برنامه ها شهردار قرار می گیرد . شهردار نیازمند یکسری بازوهای اجرایی است که با توجه به توانمندی های فردی و اجرایی انتخاب می شوند . در شهرداری رشت افراد توانمندی وجود دارند که می توانند در راستای هدف نهایی حرکت کنند و اگر چنانچه شخصی در راستای این اهداف قرار نگیرد از قافله عقب خواهد ماند .

تعامل بین شورای اسلامی کلانشهر رشت با استانداری گیلان و فرمانداری شهرستان رشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

ارتباط و تعامل بین شورا اسلامی شهر رشت و دستگاههای اجرایی خوب است ولی یکی از معضلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که ؛ افراد انگشت شماری هستند که برای رسیدن به منافع شخصی خود سایه ی شورای اسلامی دوره ی سوم را در شورای دوره ی چهارم می بینند .

چرا برنامه هایی که برای توسعه ی شهر رشت در ذهن دارید به شهردار اسبق ارایه نداده اید ؟

متاسفانه یکی از دلایلی که در مورد استیضاح آقای خلیلی مطرح می شود این است که اعضای شورای شهر رشت ایشان را برکنار کردند تا خودشان در جایگاه شهرداری قرار بگیرند در حالیکه به واقع اینگونه نیست . آقای خلیلی در زمانی که برنامه های خود را ارایه کردند در آنها ذکر شده بود که بودجه ی شهرداری را از ۲۸۰ میلیارد تومان در سال به ۵۰۰ میلیارد در سال خواهند رساند ، این مقوله محقق نشد که هیچ حتی شهرداری با کسری بودجه نیز مواجه شد . از طرف دیگر دریافت شهرداری رشت از محل ارزش افزوده و مالیات که باید از طرف سازمان امور مالیاتی پرداخته شود ۱۰۰ درصد منفی است ، چرا تعامل لازم تا کنون برقرار نشده است ؟ در بخش دریافت هزینه از جایگاههای CNG درآمد شهرداری صفر است . چگونه است که بانک ملی که بیشترین تعامل را با نهاد مهم شهری یعنی شهرداری باید داشته باشد به یکباره حساب شهرداری را بلوکه می کند در حالیکه دو ساختمان شهرداری بدون هیچ قراردادی در اختیار بانک ملی است . چگونه است که شهردار تعامل لازم را با واحد حقوقی شهرداری ندارد و شخصی با ادعای مالکیت زمینی که در گذشته عنوان شده است سندی در این خصوص وجود ندارد و نسقی است با رای دادگاه شهرداری را مجبور به پرداخت غرامت ۶ میلیاردی می کند. در بحث ممیزی املاک به شهردار اسبق رشت توصیه شد که این ممیزی در نقاطی از شهر صورت گیرد که تمکن مالی اشخاص برای پرداخت وجود دارد اما متاسفانه ایشان بدون توجه به این مهم دست به اقداماتی زدند که با مشکلاتی مواجه شد . ایشان ، هیچ گونه ترتیب اثری به نامه های ارسالی از طرف اعضاء شورای اسلامی نداشته و از آن طرف شاهد هزینه کردهایی بودیم که هیچ یک از اعضاء شورا از آن مطلع نبوده اند . و از این نوع اقدامات همه و همه بر آن شد تا شرایط ادامه کار برای آقای خلیلی مشکل شود و چنانچه این روند ادامه می یافت مطمئنا صدمات جبران ناپذیری بر پیکره شهر رشت وارد می شد که صلاح نبود.

آیا از زمان برکناری شهردار اسبق تا کنون شرایط ایده آلی برای شهرداری رشت ایجاد شده است ؟

علم مدیریت می گوید که اگر جلوی ضرر در هر مقطع زمانی گرفته شود منفعت حاصل خواهد شد . طبق شواهد عینی، عقیده ی اعضای شورای شهر بر این بود که وجود ایشان در آینده لطماتی را به ساختار شهرداری رشت وارد خواهد کرد . برای برکناری فردی و یا جایگزینی شخصی به عنوان شهردار ، باید ۱۵ نفر با عقاید مختلف در کنار هم قرار بگیرند و تصمیم معقولی را اتخاذ کنند. البته قانون نیز این اختیار را به اعضا داده است . در حال حاضر تمامی دغدغه ی اعضای شورای شهر این است که در بازه ی زمانی مقرر شده فرد مناسبی را برای سمت شهرداری رشت انتخاب کنند که این کار در شرف انجام است .

جنابعالی یکی از مخالفان اختیارات مالی به شخص شهردار بودید آیا هنوز بر این عقیده ی خود استوار هستید ؟

اینجانب مخالف دادن هر گونه اختیار مالی تام به اشخاص در نهادهای دولتی و خصوصی هستم . باید در خصوص فعالیت های مالی خرد جمعی تصمیم گیری کند . چون اگر این اختیار مالی به فردی ارایه داده شود و فرد دچار لغزش گردد ، اثرات آن جبران ناپذیر خواهد بود .

اولویت سرفصل های بودجه ی سال ۹۴ را چه می دانید ؟

مشکلات زیادی در سطح شهر رشت داریم که در حال پیگیری و انجام هستند . نهضت آسفالت یکی از مواردی است که باید به جد دنبال شود . بحث پروژه جمع آوری روان آبهای سطحی باید به اتمام برسد تا رضایتمندی مردم را ایجاد کند . باید در مورد برنامه های فرهنگی نیز آیتم هایی در بودجه سال ۹۴ لحاظ شود . ان شاء الله که بتوانیم در سال ۹۴ ، گامهای بهتری در جهت توسعه ی شهر رشت برداریم .

 آینده مدیریت شهری  رشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید از پتانسیل هایی که در این شهر وجود دارد استفاده بهینه شود . درآمد و خدمات شهری را ارتقاء بخشیم .

/رشت پرس

Share