جزئیات علت مرگ مرال در لوندویل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا گفت: نزاع دو رأس مرال نر در پناهگاه طبیعت گردی لوندویل آستارا به مرگ یکی از آنها ختم شد. شهروز قلی نژاد خاطرنشان کرد: بر اثر نزاع دو رأس مرال نر و ورود شاخ‌های مرال بزرگ به قفسه سینه و ریه مرال […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا گفت: نزاع دو رأس مرال نر در پناهگاه طبیعت گردی لوندویل آستارا به مرگ یکی از آنها ختم شد.

1409380205921_34840شهروز قلی نژاد خاطرنشان کرد: بر اثر نزاع دو رأس مرال نر و ورود شاخ‌های مرال بزرگ به قفسه سینه و ریه مرال دیگر، با وجود تلاش های مأموران و کارشناسان محیط زیست گیلان و دامپزشک، مرال مصدوم تلف شد.

وی، مهمترین عامل مرگ مرال مصدوم را جراحات عمیق و خونریزی شدید عنوان کرد و ادامه داد: نزاع بین دو نر در حیات وحش، طبیعی است و این غریزه بیشتر در مرحله گاوبانگی و جفت گیری خودنمایی می‌کند.

قلی نژاد توضیح داد: اینگونه نزاع بین مرال های نر نیز در سال های گذشته در پناهگاه حیات وحش لوندویل رخ داده و به دلیل متفاوت بودن جراحات، حیوان مصدوم مداوا شده است.

وی با انتقاد از برخی رسانه ها که بدون بررسی موضوع، علت مرگ مرال مصدوم را تزریق مواد بی‌هوشی توسط تیم کارشناسی محیط زیست قید کرده بودند، تصریح کرد: مرگ مرال مذکور پیش از ورود تیم کارشناسی و دامپزشک صورت گرفت و شدت خونریزی پس از نزاع سبب شد تا گزارش سریع محیط بان جهت اعزام تیم کارشناسی به محل پناهگاه، اجازه مداوا را ندهد.

پناهگاه طبیعت گردی و حیات وحش «لوندویل» با مساحت ۱۰۴۷ هکتار در جنوب شهر مرزی بندر آستارا واقع شده و از چند بخش جنگلی، جلگه‌ای، تالابی و ساحلی در نوار دریای خزر تشکیل شده است.

این پناهگاه در تاریخ ۱۳۵۲ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور شناخته شد و در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۵۴ براساس مصوبه ۶۳ شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیوست.

از محوطه ۲۰۰ هکتاری فنس کشی شده این پناهگاه، بالغ بر ۶۰ هکتار به شکل محصور برای نگهداری ۹ رأس مرال (۳ نر و ۶ ماده) و ۶ رأس گوزن زرد ایرانی اختصاص یافته است.
/ایسنا

Share