مدیرکل بهزیستی گیلان

تمامی معلولان ضایعه نخاعی گیلان حق پرستاری دریافت می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل بهزیستی گیلان با یادآوری اینکه معلولان ضایعه نخاعی در تمامی دنیا هزینه بر هستند، گفت: در حال حاضر ۷۱۰ نفر معلول ضایعه نخاعی از بهزیستی استان خدمات دریافت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل بهزیستی گیلان با یادآوری اینکه معلولان ضایعه نخاعی در تمامی دنیا هزینه بر هستند، گفت: در حال حاضر ۷۱۰ نفر معلول ضایعه نخاعی از بهزیستی استان خدمات دریافت می کنند.717664

حسین نحوی نژاد افزود: هم اکنون دو هزار و ۱۰۰ نفر دانش آموز و دانشجوی معلول از سازمان بهزیستی کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند که از این تعداد  هزار و ۷۵۰ نفر دانش آموز و ۳۵۰ نفر دانشجو هستند.

وی همچنین با بیان اینکه ۳۵ هزار معلول در گیلان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، اظهارداشت: از این تعداد ۱۱ هزار نفر مستمری بگیرند.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت:  از مجموع ۱۱ هزار نفر معلول مستمری بگیر استان ۹ هزار و ۸۵۰ نفر ( معلولان و سالمندان)،  هزار نفر (بیماران روانی مزمن ) و تعدادی ترخیص از مراکز هستند.

وی افزود: آمار ضایعات نخاعی در گیلان به دلیل بروز حوادث غیر مترقبه همانند زلزله و تصادفات جاده ای از نرم معمولی استان های دیگر بیشتر است.

نحوی نژاد با یادآوری اینکه معلولان ضایعه نخاعی در تمامی دنیا هزینه بر هستند، اظهارداشت: در حال حاضر ۷۱۰ نفر معلول ضایعه نخاعی از بهزیستی استان گیلان خدمات دریافت می کنند.

تمامی معلولان ضایعه نخاعی گیلان حق پرستاری دریافت می کنند

 وی تصریح کرد: تمامی معلولان ضایعه نخاعی استان تحت پوشش مستمری ماهیانه بوده و همچنین از حق پرستاری دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: حق پرستاری که به غیر از مستمری ماهانه به معلولان ضایعه نخاعی شدید تعلق می گیرد در ماه ۱۲۰ هزار تومان است.

وی در ادامه واگذاری پرونده های معلولان به بخش های غیر دولتی را از خدمات جدید سازمان دانست و افزود: در دو دهه اخیر ۲۰ درصد نیروی های بهزیستی کاهش و در عوض وظایف این سازمان بسیار متنوع شده است.

نحوی نژاد اذعان داشت: برای برون رفت از این مشکل آموزش بخش غیر دولتی، دادن مجوز به بخش غیر دولتی و  واگذاری پرونده ها بصورت مددکاری به بخش غیر دولتی در دستور کار قرار گرفت تا نیروی های کم کارشناسی سازمان بصورت ستادی بیشتر در راستای نظارت، برنامه ریزی، پایش و ارزیابی فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیلان در بحث واگذاری پرونده های معلولان، سالمندان و غیره به بخش های غیر دولتی از استان های پیشروی کشور است، گفت: تاکنون ۱۲ هزار پرونده به بخش های غیر دولتی واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان افزود: واگذاری پرونده های مزبور به بخش های غیر دولتی مزیت های فراوانی همچون صرفه جویی در بخش دولتی، عدم جذب نیروی انسانی جدید، مشارکت اجتماعی، اشتغال و غیره دارد.

 وی همچنین بیکاری را از معضلات جدی استان دانست و اظهارداشت: هم اکنون ۸۵۰ مرکز ، موسسه و ان. جی . او بصورت مستقیم به بهزیستی وابسته اند.

نحوی نژاد با یادآوری اینکه بهزیستی پیشرو در ایجاد شغل در بخش غیر دولتی  است، گفت: در حال حاضر ایجاد کار برای جوانان به ویژه دانش آموختگان در رشته های مختلف از دغدغه های همه اداره ها به ویژه بهزیستی باید باشد.

وی افزود: از دیگر وظایف سازمان بهزیستی نگهداری معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن در مراکز دولتی و غیر دولتی وابسته است.

مدیرکل بهزیستی گیلان تصریح کرد: هم اکنون هیچ معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن سرگردان در خیابان ها و معابر استان نیست که بهزیستی قادر به تجمیع و ساماندهی آنها نباشد.

۵۱۰۰ نفر معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن در مراکز  وابسته به بهزیستی نگهداری می شوند

وی اذعان داشت: در حال حاضر پنج هزار و ۱۰۰ نفر معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن در مراکز دولتی و غیر دولتی وابسته به بهزیستی نگهداری می شوند.

 نحوی نژاد کاشت حلزون را از دیگر خدمات بهزیستی دانست و گفت: با غربالگری شنوایی نوزادان سن تشخیص ناشنوایی در کشور از سه سال به سن نوزادی تقلیل یافته است.

وی با یادآوری اینکه کاشت حلزون در تهران انجام می شود ، افزود:  این طرح که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده تاکنون ۱۳۰ مورد جراحی کاشت حلزون با حمایت سازمان بهزیستی در استان صورت گرفته است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه تسهیلات گمرکی برای خودروی معلولان از دیگر خدمات بهزیستی است، اظهارداشت:  معلولان تا ۴۵ میلیون تومان می توانند از معافیت گمرکی استفاده می کنند.

وی اذعان داشت: تاکنون  ۱۷۰  معلول واجد شرایط در استان از معافیت گمرکی برای خودرو  استفاده کرده است.

نحوی نژاد در ادامه به طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه اشاره کرد و گفت: گیلان ۲۰ سال پیش پیشقدم اجرای این طرح بود.

وی افزود:  طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه بجزء شهرستان آستارا در بقیه نقاط استان در حال انجام است این طرح  تا پایان سال جاری در شهرستان آستارا اجرا خواهد شد، جمعیت تحت پوشش این طرح هم اکنون  ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر است.

مدیرکل بهزیستی گیلان توانبخشی مبتنی بر خانواده را یک طرح جدید معرفی کرد و اظهارداشت: این طرح در چهار شهرستان استان از قبیل رودبار، شفت، صومعه سرا و تالش بصورت آزمایشی شروع شده است و هم اکنون ۲۷۰ تفر تحت پوشش این طرح هستند.

وی همچنین از شناسایی ۴۰ کودک مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در گیلان خبر داد و افزود: کودکان مبتلا به بیماری فنیل کتونوری از شیر معمولی نمی توانند استفاده کنند باید شیرهای خاصی برای این بیماران تهیه شود.

 ۴۰ کودک مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در گیلان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند

نحوی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر  ۴۰ کودک مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در گیلان شناسایی و تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه اغلب معلولان استان گیلان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: علاوه بر این صندوق درمان در بهزیستی ایجاد و نقش بیمه تکمیلی را برای معلولان ایفا می کند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه گیلان در بحث تئاتر درمانی در کشور پیشرو بوده است، گفت: در حال حاضر ۲۷ گروه نمایشی از بین جمعیت معلولان در استان تشکیل شده است.

وی همچنین به مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشاره کرد و افزود:  متاسفانه ۷۰ درصد حوادث سالمندی در منازل اتفاق می افتد بنابراین مناسب سازی منازل ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

نحوی نژاد  اظهارداشت: امسال ۲۰۰ مورد خدمات مربوط به مناسب سازی منازل در استان انجام گرفته است.

نحوی نژاد با بیان اینکه بحث مناسب سازی اماکن عمومی یک بحث اخلاقی و فلسفی نیست بلکه یک بحث قانونی است، گفت:  ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه، ماده دو  قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و غیره برلزوم مناسب سازی اماکن عمومی تاکید داشته و دارد.

بحث مناسب سازی اماکن عمومی یک بحث اخلاقی و فلسفی نیست بلکه یک بحث قانونی است

وی افزود: بر اساس ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه تمام دستگاه های اجرایی دولتی و سازمان های غیردولتی و مالکان ساختمان های با مصرف عمومی مکلفند قسمت های مورد استفاده عمومی اماکن و ساختمان های (خصوصی و دولتی) خود را براساس ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری حداکثر در مدت یک سال برای افراد دارای معلولیت که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، مناسب سازی کنند./مهر

Share