با حضور پیشکسوتان آیین تعزیه کشور

تعزیه گیلکی در حرم مطهر آقا سیدجلال‌الدین اشرف (ع) رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مراسم رونمایی گوشواره‌ای از تعزیه گیلکی علی‌اکبر (ع) با حضور پیشکسوتان آیین تعزیه کشور و اساتید حوزه مراسم‌های آیینی در حرم مطهر آقا سیدجلال‌الدین اشرف (ع) آستانه‌اشرفیه برگزار شد.

تعزیه گیلکی در آستانه‌اشرفیه رونمایی شد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مراسم رونمایی گوشواره‌ای از تعزیه گیلکی علی‌اکبر (ع) با حضور پیشکسوتان آیین تعزیه کشور و اساتید حوزه مراسم‌های آیینی در حرم مطهر آقا سیدجلال‌الدین اشرف (ع) آستانه‌اشرفیه برگزار شد.تعزیه گیلکی در آستانه‌اشرفیه رونمایی شد+تصاویر

با اجرای گوشواره‌ای از تعزیه گیلکی که شبیه‌خوانان آن متشکل از بهترین تعزیه‌‌خوان‌های گیلان هستند مقدمات لازم برای اجرای دیگر تعزیه‌ها به زبان گیلکی فراهم شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حاشیه مراسم مذکور گفت: مجلس کامل تعزیه گیلکی به همراه ثبت میراث معنوی در بزرگ‌ترین رخداد نمایش‌های آیینی و سنتی کشور به‌زودی در تهران رونمایی می‌شود.

فیروز فاضلی با اشاره به طرح تعزیه گیلکی که توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دستور کار هنرمندان و تعزیه‌خوانان گیلان قرار گرفته است، افزود: هدف از برگزاری چنین مجلسی احیای زبان و فرهنگ بومی مردم گیلان است.

وی با بیان اینکه این طرح توسط سه کارگروه شعر و ادبیات، موسیقی و نمایش تدوین شده است، تصریح کرد: به‌زودی طرح مذکور در مجالس دیگر تعزیه از جمله تعزیه سلطان سیدجلاالدین اشرف و تعزیه امامزاده ابراهیم نیز قابل اجرا می‌شود.

یکی از استادان نمایش تعزیه نیز گفت: دیار گیلان از قدیمی‌ترین بخش‌های ایران زمین بوده که دارای تاریخ طولانی در آیین‌های نمایشی به ویژه تعزیه است.

بهزاد فراهانی تعزیه به زبان گیلکی در گیلان را دارای تاریخچه‌ای نزدیک به یک قرن دانست و افزود: خدمتگزاران امام حسین (ع) در این شرایط تعزیه‌ای را تدارک دیده‌اند.

سیدوحید فخر موسوی، معاون هنری اداره‌کل ارشاد اسلامی گیلان نیز در ادامه با اشاره به اینکه طرح تعزیه گیلکی از سه ماه پیش استارت خورده است، گفت: انجام تحقیق و پژوهش در این حوزه و کار اجرایی به مدت یک ماه موجب شده است تا گوشواره‌ای از تعزیه علی‌اکبر (ع) امروز توسط پنج گروه تعزیه فعال گیلان رونمایی شود.

/فارس

Share