جوان رعنای فوتبال گیلان

ترجیح می‌دهم شاگرد فن‌خال شوم تا مورینیو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یکی از بازیکنان جوان تیم ملی علیرضا جهانبخش است که به نظر می‌رسد از امیدهای اصلی ایران در جام ملت‌های آسیا باشد. بازیکنی با تکنیک بالا و تجربه بازی در اروپا مطمئناً می‌تواند کمک حال تیم ملی در جام ملت‌ها باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یکی از بازیکنان جوان تیم ملی علیرضا جهانبخش است که به نظر می‌رسد از امیدهای اصلی ایران در جام ملت‌های آسیا باشد. بازیکنی با تکنیک بالا و تجربه بازی در اروپا مطمئناً می‌تواند کمک حال تیم ملی در جام ملت‌ها باشد. حالا کی‌روش نیز حساب ویژه‌ای روی او باز کرده است و با اضافه کردن این بازیکن به ترکیب اصلی نشان داد که می‌خواهد از جهانبخش در جام ملت‌های آسیا استفاده ویژه‌ای کند. هافبک هجومی تیم نایمخن هلند که از حضور ثابتش در تیم ملی خوشحال است، می‌خواهد بیشتر و بیشتر تلاش کند تا علاوه بر حفظ این جایگاه بتواند برای تیم ملی مثمرثمر باشد.jahanbakhsh

علیرضا جهانبخش در خصوص اردوی تدارکاتی تیم ملی در تهران، بازی با کره‌جنوبی، حضور در جام ملت‌های آسیا، وضعیتش در نایمخن و احتمال جدایی‌اش از این تیم صحبت‌هایی را مطرح کرده است که در زیر مشروح آن می‌آید:

صحبت را از بازی تدارکاتی ایران و کره‌جنوبی آغاز کنیم

بازی خیلی خوبی را مقابل کره‌جنوبی انجام دادیم که در نیمه اول و دوم شرایطی متفاوت داشت. ما در این دیدار بیشتر سعی داشتیم بازی را کنترل کنیم و اجازه دادیم کره‌ای‌ها جلو بیایند و برنامه‌مان روی ضدحملات بود. با این روش موفق شدیم موقعیت‌های خوبی هم به دست بیاوریم. با اینکه بازی سختی بود اما خوشبختانه بردیم. مهمتر از نتیجه این بود که مقابل کره‌جنوبی که از شانس‌هاش قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست، محک خوبی خوردیم.

 تیم ملی توانست در اولین بازی تدارکاتی جدی که بعد از جام جهانی داشت، مقابل یکی از شانس‌های قهرمانی جام ملت‌های آسیا به پیروزی برسد. این پیروزی یک اتفاق بود یا نوید این را می‌دهد که تیم ملی در جام ملت‌ها نیز می‌تواند این پیروزی‌ها را تکرار کند و به قهرمانی برسد؟

قطعاً محک خیلی خوبی مقابل کره‌جنوبی خوردیم. کره‌ای‌ها همیشه جزو تیم‌های خوب آسیا بوده و در بیشتر دوره‌های جام جهانی نیز حضور داشته‌اند. با توجه به اینکه تا پیش از دیدار با کره‌جنوبی، بازی تدارکاتی خاصی نداشتیم به نظرم این بازی می‌تواند نتایج مثبتی برای ما داشته باشد. ما بدون انجام دیدار تدارکاتی توانستیم مقابل کره‌ای که تا به اینجا بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته پیروز شویم و این موضوع اهمیت دارد. درست است این بازی دوستانه بود اما برای ما و کره‌ای‌ها بسیار اهمیت داشت.

 البته چندان هم دوستانه نبود…

درست است، این بازی دوستانه بود اما خیلی هم دوستانه نبود، چون این بازی حساسیت زیادی داشت. به هر صورت امیدوارم که با تدابیر کادرفنی بتوانیم تا جام ملت‌های آسیا آمادگی‌مان را حفظ کرده و بهتر شویم.

شکست خوردن کره‌ای‌ها خیلی برای‌شان سخت بود و به نظر می‌رسید حسابی از سومین شکست پیاپی عصبانی شده بودند.

طبیعی بود. آنها خودشان گفته بودند که هزاران کیلومتر آمده‌اند تا مقابل ما پیروز شوند. دو بازی قبلی که ما در آنها به برتری رسیدیم خیلی برای کره‌ای‌ها سنگین بود، به خصوص دیداری که آنها در اولسان شکست خوردند و تیم ما به جام جهانی صعود کرد. به همین دلیل سومین شکست پیاپی خیلی برای آنها سخت‌تر شد و برای هواداران ما بسیار شیرین بود.

 دلیل درگیری‌های پایان بازی هم به عصبانیت بعد از شکست کره‌ای‌ها ارتباط داشت؟

خیلی سخت بود سه بازی پی در پی را ببازند. آنها از شرق آسیا به غرب آسیا آمدند و با تمام خستگی سفر و طی کردن هزاران کیلومتر بازهم باختند. چیزی که باعث درگیری شد و ما را هم عصبانی کرد، این بود که کره‌ای‌ها آمدند و در خانه خودمان به ما بد و بیراه گفتند. بچه‌هایی که در مقدماتی جام جهانی بودند، می‌گفتند کره‌ای‌ها بعد از شکست در اولسان هم رفتار خوبی با ما نداشتند. این موضوعات بود که باعث درگیری‌ها شد. کره‌ای‌ها بعد از باخت دوباره حرصی شده بودند!

همین حرصی شدن و عصبانیت‌ها باعث شد سرمربی کره بعد از بازی بگوید در جام ملت‌ها ایران را شکست می‌دهیم؟

باید ببینیم می‌توانند این کار را بکنند یا نه. هم روی کاغذ و هم در واقعیت ما بردیم و آنها سه بازی پیاپی را شکست خورده‌اند. ما باید این بازی را فراموش کنیم و به موفقیت در دیدارهای آینده فکر کنیم. این بازی با وجود حساسیت بالا، دوستانه بود و باید دید در بازی رسمی چه می‌شود.

از عملکردت در اولین باری که به صورت ثابت در ترکیب تیم ملی قرار گرفتی، راضی بودی؟

تمام سعی‌ام را کردم تا خواسته‌های کادرفنی را در این دیدار پیاده کنم. مهمترین دستورات کی‌روش برای ما انجام کارهای دفاعی بود که به نظرم توانستیم به نحو احسن از عهده این کار بر بیاییم. در کارهای هجومی هم می‌توانستم بهتر از این باشم و از کناره‌ها بهتر استفاده کنم اما نشد. از سوی دیگر این اولین باری بود که به صورت ثابت برای تیم ملی بازی می‌کردم و شاید می‌توانستم بهتر از این عمل کنم اما کار سختی مقابل کره‌جنوبی داشتم. با این حال سعی کردم بهترین عملکرد را داشته باشم و از این به بعد هم سعی و تلاشم را بیشتر خواهم کرد تا به تیم ملی کمک کنم.

به نظر می‌آمد در نیمه اول بازی مقابل کره‌جنوبی زیاد با دیگر بازیکنان هماهنگ نبودی؟

برای اولین بار بود کنار خسرو حیدری بازی می‌کردم. زیاد با هم هماهنگ نبودیم و زمان زیادی هم نداشتیم که به هماهنگی برسیم. شاید دلیل این ناهماهنگی همین بود اما در نیمه دوم شرایط تغییر کرد. البته معتقدم در کارهای دفاعی خوب بودیم و می‌توانستیم در حمله بهتر باشیم. در نیمه دوم بهتر شدیم و به هماهنگی رسیدیم و با اضافه شدن وریا غفوری هم سمت راست جان تازه‌ای گرفت. با حضور وریا توانستیم روان‌تر کار کنیم و در کارهای هجومی هم بهتر شدیم.

حضور ثابتت در ترکیب تیم ملی ادامه‌دار است و آیا علیرضا جهانبخش در جام ملت‌های آسیا جزو ۱۱ سرباز اصلی ایران خواهد بود؟

به امید خدا و من تمام تلاشم را می‌کنم در بهترین شرایطم باشم و به تیم ملی کمک کنم. هر وقت هم کادرفنی صلاح بداند بازی می‌کنم و تمام تلاشم را می‌کنم تا در خدمت تیم ملی باشم. امیدوارم بتوانم این روند را حفظ کنم.

 اردوی آفریقای جنوبی چقدر می‌تواند به آماده‌سازی تیم ملی برای جام ملت‌ها کمک کند؟

ما پیش از جام جهانی هم در آفریقای جنوبی اردو داشتیم و در نهایت عملکرد تیم ملی را در این تورنمنت دیدید. به نظرم می‌توانیم در آفریقا اردوی خوبی را پشت سر بگذاریم و به شرایط بسیار خوبی برسیم. امیدوارم بازیکنان بتوانند به یک آمادگی بسیار خوب برسند تا دل مردم را شاد کنیم.

 خودت چقدر برای این اردو انگیزه داری؟

ما در اردوی تهران که بودیم، از روز اول بسیار سرحال و با انگیزه کارمان را آغاز کردیم و هدف‌مان موفقیت در جام ملت‌هاست. انگیزه ما در اردوهای بعدی مسلماً بیشتر هم خواهد شد. بعد از عملکرد خوبی که در جام جهانی داشتیم و نگاه‌ها نسبت به ما مثبت بود، همه انتظار دیگری از تیم ایران دارند و به همین جهت باید یک آماده‌سازی خوب داشته باشیم و این آمادگی را در جام ملت‌ها نشان دهیم.

 به جز ایران، تیم‌های استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی از شانس‌های اصلی قهرمانی در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا هستند. به نظرت کدامیک از این تیم‌ها رقیب اصلی ما خواهند بود؟

تیم‌های خوب دیگری هم در آسیا هستند. ازبکستان تیم خوبی دارد و همچنین امارات که تیم حاضر در المپیک لندن را به جام ملت‌های آسیا می‌فرستد. همه تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند و مطمئناً کار بسیار سختی پیش رو داریم. اگر روی کاغذ حساب کنید ایران، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی شانس رسیدن به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا هستند اما تیم‌های خوب دیگری هم هستند که روز به روز پیشرفت می‌کنند. نمی‌توان خیلی جدی گفت که رقابت بین این چهار تیم است، چرا که همه می‌خواهند در جام ملت‌ها خودشان را نشان دهند.

تیم ملی می‌تواند به فینال جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا برسد و قهرمان شود؟

پیش‌بینی کردن سخت است. اگر همین روند را ادامه دهیم، تا جام ملت‌ها شرایط خوبی داشته باشیم و البته روند آماده‌سازی به خوبی پیش برود، می‌توان به کسب مقام در جام ملت‌ها امیدوار بود. به نظرم باید قدم به قدم پیش برویم. برای ما هر بازی یک فینال است و در مرحله گروهی هم کارمان سخت است. در جام ملت‌ها مقابل تیم‌هایی بازی می‌کنیم که همیشه شرایط‌شان برای ما خاص بوده است و دوست نداریم مقابل آنها تن به شکست بدهیم.

به موفقیت شخصی هم فکر کرده‌ای؟ اینکه آقای گل شوی یا آقای پاس گل؟

در جام ملت‌ها کار خیلی سخت است و همه تیم‌ها با قدرت به مسابقات می‌آیند. من سعی می‌کنم مثمرثمر باشم و برنامه‌های کادرفنی را اجرا کنم. مهم گل زدن نیست بلکه نتیجه گرفتن تیم مهم است. مثمرثمر بودن از هر چیز دیگری مهمتر است و آقای گلی یا آقای پاس گلی من مهم نیست.

 آیا درخشش احتمالی‌ات در جام ملت‌های آسیا باعث می‌شود به تیم‌های بزرگتری بروی، چون صحبت از این است که علیرضا جهانبخش نیم فصل از نایمخن جدا می‌شود.

نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد، از این جهت که با باشگاه نایمخن قرارداد دارم و اگر هم قرار به جدایی باشد باید با باشگاه مذاکره شود. تابستان هم پیشنهادهای خوبی داشتم اما دیدید که باشگاه با جدایی‌ام موافقت نکرد. از طرف دیگر از شرایطم در نایمخن راضی‌ام و شرایط خوبی هم در لیگ دو هلند داریم. کمی سخت است از حالا بخواهم درباره جدایی صحبت کنم اما واقعیت این است خودم هم دوست دارم شرایط بهتری را تجربه کنم.

می‌خواهم به تیم و لیگ بالاتری بروم و شرایط جدیدی را تجربه کنم که این هم به تصمیم باشگاه بستگی دارد. ما اکنون در لیگ دو هلند شرایط خوبی داریم، تیم در صدرجدول قرار دارد و از شانس‌های اصلی صعود به لیگ برتر هلند است. به همین دلیل فقط به نایمخن فکر می‌کنم تا به تیمم کمک کنم. هر اتفاقی که بخواهد رخ بدهد برای آینده است.

تا به آینده برسی، صحبت‌های زیادی در خصوص تو به میان می‌آید. در همین مدت صحبت از این است که فن‌خال و مورینیو چشم‌شان به درخشش توست و برنامه جذبت را در دستور کار قرار داده‌اند. این اخبار و گزارش‌ها برایت اهمیت دارد و به آنها فکر می‌کنی؟

خیلی اخبار خوبی است که باعث می‌شود یک بازیکن اهمیتش را بیشتر درک کند. اینکه درباره من صحبت می‌شود و از این دست اخبار را در رسانه‌های مختلف جهان می‌بینیم، بسیار مثبت است و در مسیر فوتبالی‌ام امیدواری بیشتری به من می‌دهد. با این حال خودم دوست دارم پله‌پله پیش بروم تا بتوانم هر جایی که می‌روم بازی کنم. به یکباره رفتن به تیمی بزرگ کار را سخت می‌کند اما امیدوارم بتوانم شرایطی که دارم را حفظ کنم تا پیشنهادهای بهتری بگیرم و در مسیر فوتبالی‌ام پیشرفت کنم.

 حالا اگر این صحبت‌ها واقعیت پیدا کند و روزی بخواهی از بین فن‌خال و مورینیو کار کردن با یکی از آنها را انتخاب کنی، ترجیح می‌دهی شاگرد کدامیک شوی؟

از حالا صحبت کردن در این خصوص خیلی سخت است اما چون فن‌خال هلندی است و من با افکار هلندی‌ها و فوتبال آنها بیشتر آشنایی دارم، کار کردن با او را ترجیح می‌دهم. فکر می‌کنم کار کردن با فن‌خال بسیار جذاب‌تر باشد اما در نهایت نمی‌توان تا چیزی قطعی نشده در مورد این مسائل صحبت کرد. امیدوارم در آینده پیشنهادهای خوبی داشته باشم.

ترجیح دادن فن‌خال به مورینیو نشانگر این است که منچستریونایتد را به چلسی ترجیح می‌دهی یا نه؟

نه؛ به تیم خاصی فکر نمی‌کنم. قاعدتاً وقتی شرایط خوب باشد، پیشنهاد خوب و بزرگ به شما می‌رسد که این بسیار مثبت است. امیدوارم این پیشنهادها رسمیت پیدا کند.

حالا که این همه اتفاق خوب برای تو رقم خورده است، می‌خواهیم بدانیم علیرضا جهانبخشِ قبل از جام جهانی چه تفاوتی با بازیکنی دارد که تجربه حضور در جام جهانی را پیدا کرده و در حال حاضر نیز در فوتبال اروپا و هلند جا افتاده است.

من از اولین اردویی که به تیم ملی دعوت شدم (پنج شش ماه قبل از جام جهانی) سعی کردم تمرکزم را حفظ کنم. بازیکن بسیار جوانی بودم که به تیم ملی رسیدم و جزو نفرات جدید تیم ملی محسوب می‌شدم. همیشه سعی کردم اردو به اردو بهتر شوم و میزان تأثیرگذاری‌ام را به کادرفنی تیم ملی نشان دهم. به تازگی وارد فوتبال هلند هم شده بودم، فوتبالی که کمک زیادی به بازیکنان جوان می‌کند و همین موضوع باعث شد اعتمادبه‌نفس من برای حضور در تیم ملی بیشتر شود و این اعتمادبه‌نفس را در اردوها نشان دادم.

قبل از جام جهانی اردوهای بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم و من آمادگی‌ام را به خوبی نشان دادم. بعد از پایان اردوها نیز به عنوان جوانترین بازیکن تیم ملی راهی جام جهانی شدم که توانستم پیراهن تیم ملی را در این تورنمنت بزرگ به تن کنم. این موضوع برای من افتخار بزرگی محسوب می‌شد و بزرگترین محکی بود که خوردم. مقابل بازیکنان بزرگ دنیا بازی کردم و این موضوع به من خیلی مسائل را یاد داد.

چه مسائلی؟

اینکه با تلاش کردن می‌توان به جاهای بزرگتری رسید. من در بازی با آرژانتین و بوسنی با بازیکنان بزرگ دنیا روبه‌رو شدم. بازی مقابل آنها به من ثابت کرد، می‌توانم با تلاش در سطحی بازی کنم که بازیکنان آرژانتین و بوسنی هستند. این تجربه‌ام را به نایمخن هم منتقل کردم و البته در باشگاه نیز نگاه‌ها نسبت به من تغییر کرده بود. انتظار از من بیشتر شده بود، چون بازیکنی بودم که از جام جهانی برگشته‌ام. خودم هم کم نگذاشتم و تمریناتم را بیشتر و بیشتر کردم و خواستم به عنوان بازیکنی که از جام جهانی برگشته بیشتر از قبل تأثیرگذار باشم. حالا نیز امیدوارم این آمادگی‌ام را حفظ کنم و روزبه‌روز بهتر شوم.

به عنوان یک بازیکن جوان سؤالی هم در خصوص بازیکنان جوان دارم. اینکه چرا در فوتبال ایران بازیکنان جوان خیلی زود اسیر حاشیه‌ها می‌شوند، به تصمیم مربی اعتراض می‌کنند، با یک تعویض تیم را به حاشیه می‌برند و با همین روند خودشان را هم وارد حاشیه می‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تو هم جزو بازیکنان جوان ایرانی هستی اما می‌بینیم که در فوتبال اروپا به خوبی راه پیشرفت را پیدا کرده‌ای؟

من در چند رده ملی بازی کرده‌ام و با بازیکنان هم رده خودم به خوبی آشنا هستم. زمانی که به فوتبال هلند رفتم سعی کردم آنقدر پیشرفت کنم و خوب باشم که راه برای دیگر بازیکنان جوان ایرانی هم باز شود، آنهم به این دلیل که می‌دانم بازیکنان با استعداد زیادی در ایران وجود دارند. در رده‌هایی که من بازی کردم استعداد آنقدر زیاد بود که به نظرم آنها فقط نیاز به پرورش دارند و به جرأت می توانم بگویم ایران با استعدادترین فوتبالیست‌های آسیا را دارد که به خوبی پرورش نمی‌یابند. شاید هم مسیر را اشتباه می‌روند.

همانطور که می‌گویی انتخاب مسیر درست مهمترین عامل است. چگونه باید این مسیر درست را انتخاب کرد که مانند بازیکنان فعلی فوتبال ایران وارد حاشیه نشد؟

بهترین سن برای انتخاب مسیر یک بازیکن ۱۷ تا ۲۲ سال است. یک فوتبالیست باید در این سن مهمترین انتخابش را انجام دهد اما اینکه بازیکنان خیلی زود وارد حاشیه می‌شوند فکر کنم به این دلیل است که در فوتبال ایران به حاشیه توجه زیادی می‌شود. فوتبال یک بخش داخلی دارد و یک بخش بیرونی. بخش داخلی همان فوتبال و داخل زمین است و بیرون فوتبال نیز مسائل اخلاقی و حاشیه‌هایی محسوب می‌شود که در فوتبال ایران به این مسائل اهمیت زیادی داده شده است. پرداختن به مسائل بیرونی می‌تواند به مسائل داخلی منتقل شود و فوتبال یک نفر را به نابودی بکشد، موضوعی که در فوتبال اروپا وجود ندارد. در اروپا تأکید می‌شود که بیشتر به مسائل داخلی بپردازید و فقط فوتبال اهمیت دارد اما در ایران اینطور نیست./تسنیم

Share