در همایش برق،اشتغال،صنعت عنوان شد

تامین انرژی برق با تجهیز مناطق بیابانی کشور به پنل های خورشیدی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابرخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین کند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، رئیس سازمان انرژی های نو ایران به عنوان سخنران ویژه سمینار «برق،اشتغال،صنعت» انجمن علمی برق دانشگاه گیلان با بیان اینکه برای بار دوم است که در این دانشگاه حضور پیدا می کند افزود : خوشحالم که دانشجویان برق این دانشگاه حضوری فعال درصحنه های علمی داشته و همیشه حرفی برای گفتن دارند و اکنون نیز با تشکیل انجمن علمی برق توانسته اند فعال تر از گذشته در صحنه های علمی ظاهر شوند.
IMG_0092
یوسف آرمودلی در ابتدای سخنان خود به چشم انداز سازمان سازمان انرژی های نو ایران ( سانا ) اشاره نمود و افزود : تبدیل شدن به متولی منحصر بفرد انرژی های تجدیدپذیر در کشور و سرآمد سازمان های مشابه در منطقه در حوزه ماموریت تعیین شده است و چشم انداز فوق در راستای چشم انداز بیست ساله کشور ترسیم شده است و منظور از «منطقه» مجموعه کشورهایی است که از آن ها در چشم انداز ملی تحت عنوان “کشورهای منطقه” یاد می شود.
وی همچنین ماموریت سازمان تحت نظارت خود را کمک به پایدارسازی و تنوع‌بخشی منابع انرژی و تصریح کرد : توسعه ظرفیت‌ها و کاهش هزینه‌های درازمدت نظام تولید انرژی و صیانت از محیط ‌زیست و منابع انرژی‌ تجدیدناپذیر کشور از طریق مدیریت منابع تجدیدپذیر انرژی و مدیریت گسترش تولید و مصرف انرژی‌های نوین در کشور با تمرکز بر حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی از ماموریت های سازمان سانا برشمرده می شود.
IMG_0093
رئیس سازمان انرژی های نو ایران در بخشی دیگر از سخنان خود به دلیل اینکه گیلان حضوری چشم گیر در صنعت بادی دارد به مکانیزم پیدایش باد و انواع کاربردهای انرژی بادی اشاره نمود بایبان اینکه نیروگاه بادی منجیل بزرگترین نیروگاه بادی خاور میانه است اظهار کرد : تشعشعات دریافتی خورشید توسط زمین، موجب گرم شدن هوای اتمسفر شده و به همین دلیل هوا به سمت بالا حرکت می کند. شدت این گرمایش در استوا؛ جایی که خورشید عمود می تابد؛ بیشتر از هوای اطراف قطبین؛ جایی که زاویه تابش خورشید تند می باشد؛ خواهد بود و هوای اطراف قطبین نسبت به هوای استوا کمتر گرم می گردد .دانسیته هوا با افزایش دما کاهش پیدا کرده و بنابراین هوای سبکتر استوا به سمت بالا حرکت کرده و در اطراف پخش می گردد. این عمل موجب افت فشار در این ناحیه گردیده و موجب می گردد هوای سرد از قطبین به سمت استوا جذب گردند.
آرمودلی همچنان اضافه کرد : امروزه از انرژی بادی جهت تولید الکتریسیته، پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد کردن غلات، کوبیدن گندم، گرمایش خانه و مواردی نظیر اینها می توان استفاده نمود. استفاده رایج از انرژی بادی در توربین های بادی و به منظور تولید الکتریسته بکار گرفته می شوند.
IMG_0099
پتانسیل تابش و نقشه تابش خورشید در ایران دیگر موضوعی بود که یوسف آرمودلی به آن پرداخت و افزود : ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش ۵.۵ – ۴.۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است.
برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه‌ صدور انرژی برق فعال شود.
وی در ادامه نیز در خصوص گردآورنده های متمرکز کننده تابش مستقیم خورشید تصریح کرد: گردآورنده های متمرکز کننده تابش مستقیم خورشید و بخشی از تابش پراکنده را با کمک طراحی های هندسی پیشرفته (سهموی و …) متمرکز می نمایند. در این نوع کلکتورها از سطوح منعکس کننده جهت افزایش پرتوهای خورشیدی استفاده می شود. متمرکز کردن پرتوهای خورشیدی در کانون، بمنظور دست یابی به درجه حرارت بالا می باشد.
IMG_0117
رئیس سازمان سانا در جمع دانشجویان حاضر در سمینار «برق،اشتغال،صنعت» به دسته بندی های نیروگاههای حرارتی خورشیدی نیز اشاره نمود و خاطر نشان کرد: نیروگاههای حرارتی خورشیدی به ۵ دسته ی نیروگاههای سهموی خطی (Parabolic Trough) ، نیروگاههای دریافت کننده مرکزی (CRS)، نیروگاههای بشقابک سهموی (Parabolic Dish) ، نیروگاههای دودکش خورشیدی(Solar Chimney) ، نیروگاه کلکتورهای فرنل Fresnel Collector)) ، نیروگاههای سهموی خطی (Parabolic Trough) تقسیم بندی میشوند .
آرمودلی همچنین کاربردها و چگونگی بکارگیری سیستم های فتوولتاییک را نیز برای دانشجویان تصریح کرد و اضافه نمود : سیستم‌های فتوولتائیک جهت مصارف عمومی و کشاورزی، بصورت نیروگاههای مستقل از شبکه سراسری یا سیستمهای متصل به شبکه سراسری با ساختار نصب ثابت و یا متحرک در واحدهای کوچک باتوان پائین جهت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز ماشین حساب‌های کوچک تا سیستم‌های بزرگ نیروگاهی، به کار می رود.
وی در پایان سخنان خود در جواب یکی از دانشجویان که در خصوص پروژه های انجام شده از سوی سازمان سانا از او پرسید پاسخ داد: انجام پتانسیل سنجی منابع زیست توده درشهرهای مشهد و شیراز، ساخت صفحات دوقطبی پلیمری ترموپلاستیک برای پیل سوختی پلیمری ، تحقیقات در زمینه فناوری ساخت و تست قالب مربوط به آینه کلکتور نیروگاه شیراز، خمکاری شیشه و تست آن با دستگاه CMM ، ساخت پیل سوختی ۵ کیلوواتی پلیمری ، انجام مطالعات مقدماتی پتانسیل سنجی انرژی زمین گرمایی در کل کشور ، طراحی، ساخت و نصب توربین بادی ۱۰ کیلوواتی سهند تبریز ، طراحی ، نصب و راه اندازی نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت اسمی ۵ کیلووات در منطقه دربید یزد ، طراحی و ساخت یک واحد حمام خورشیدی ، برقرسانی به خانوارهای روستایی ، ساخت نمونه سیستم نوین ذخیره انرژی الکتریکی وانادیومی با توانهای ۰.۰۰۱ کیلووات و یک کیلووات ، پتانسیل سنجی و تهیه اطلس باد کشور بخشی از پروژه ای تمام شده این سازمان می باشید و علاقه مندان نیز برای کسب اطلاع از اقدامات بیشتر این سازمان می تواندد به سایت www.suna.org.ir مراجعه کنند .
بعد از اهدای جوایز به سخنرانان این مراسم دانشجویان به همراه اساتید و مهمانان از غرفه سازمان انرژی های نو ایران ( سانا) در دانشگاه گیلان بازدید کردند.
IMG_0179 IMG_0181 IMG_0208 IMG_0213  IMG_0223IMG_0220

Share