محبوب روستا

به یاد میرزا کوچک جنگلی و ذکر چند نکته

به یاد میرزا کوچک جنگلی یازدهم آذر سالروز شهادت روحانی مجاهد ، سردار بزرگ نهضت اسلامی جنگل میرزا کوچک جنگلی است . بزرگ مردی که با قیام مردانه و جوانمردانه اش در اوج غربت و مظلومیت ندای حقانیت ملت بزرگ ایران را به قیمت جان و خون پاک خود و یاران سلحشورش در تاریخ طنین […]

به یاد میرزا کوچک جنگلی
roostaیازدهم آذر سالروز شهادت روحانی مجاهد ، سردار بزرگ نهضت اسلامی جنگل میرزا کوچک جنگلی است . بزرگ مردی که با قیام مردانه و جوانمردانه اش در اوج غربت و مظلومیت ندای حقانیت ملت بزرگ ایران را به قیمت جان و خون پاک خود و یاران سلحشورش در تاریخ طنین انداز ساخت و آبروی متجاوزان روسی و انگلیسی و حاکمان خودکامه و خودفروختگان داخلی را برای همیشه بر باد داد و ستم ستیزی و سازش ناپذیری مردان و زنان ایرانی را از گیلان سرسبز و سرافراز با شکوهی مثال زدنی به نمایش گذاشت.
مطالعه دقیق و بررسی های عمیق از مبارزات نفس گیر او و همرزمانش ، از بصیرت و بیداری و دشمن شناسی میرزا کوچک و تحمل و ظرفیت بالا و سعه ی صدرش حکایات فراوانی دارد.
با پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) انتظار می رفت ابعاد گوناگون نهضت و مبارزات اسلامی اش و اهداف و آرمانهای بلندش توسط محققان و پژوهشگران متعهد و دلسوز و سازمانها و نهادهای فرهنگی در قالب گنگره ها و همایش های علمی و با استفاده از قالب های ادبی و هنری و.. برای عموم مردم و علاقه مندان داخلی و خارجی بویژه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی تشریح و تبیین شود که متاسفانه چنین نشد و بعد از گذشت چند دهه از عمر پر برکت جمهوری اسلامی هنوز در شان این مرد بزرگ و نهضت مردمی و اسلامی اش و مقاومت و ایستادگی قهرمانانه اش کاری درخور صورت نگرفته است ، البته تلاش های قابل تقدیر و معتنا بهی توسط برخی از علاقه مندان و دلسوزان در قبل و به ویژه در بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته که اگر چه لازم اما کافی نبوده و نیست.
نمی دانم اگر نبود بیانات امید بخش و حرکت آفرین مقام معظم رهبری در باره سردار سربدار نهضت جنگل ، نگاهها و قضاوتها اکنون چگونه بود ؟! رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۰ و در اجتماع مردم گیلان در رشت و همچنین در آذر ۹۱ طی پیامی منشاء حرکت میرزاکوچک جنگلی را یک منشاء صددرصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند :« ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام جمهوری اسلامی را در محدوده گیلان ایجاد کرد …»
اینک که ۹۳ سال از شهادت آن مرد الهی سپری شده چند نکته مهم را مورد توجه خوانندگان ارجمند و متولیان امور فرهنگی استان قرار می دهم.
نکته اول :
در بسیاری از تقویم هایی که با عناوین مختلف همه ساله چاپ و توزیع می گردد به سالروز شهادت میرزاکوچک جنگلی اشاره ای نشده و حتی در تقویم هایی که به نام گیلان به چاپ می رسد هم سالروز شهادتش قید و درج نگردیده است ، به نظر می رسد شورای فرهنگ عمومی استان با اشراف آیت الله قربانی و تدابیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان باید مکاتبات و پیگیریهای لازم را به عمل آورد تا در شورای فرهنگ عمومی کشور این قضیه مورد توجه و تصویب قرار گیرد و بدین طریق یک گام ارزنده در جهت احیاء هرچه بیشتر نام ویاد و مبارزات حق طلبانه میرزاکوچک و همرزمانش برداشته شود ، توضیح اینکه در صورت تصویب ، درج سالروز شهادت میرزاکوچک در تقویم ها حتمی خواهد بود.

نکته دوم:
اگر چه در طول سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی کتاب های متعددی درباره میرزا و مبارزاتش به چاپ رسیده اما هنوز بسیاری از مسائل مربوط به نهضت اسلامی جنگل مغفول و حتی مبهم مانده است که جا دارد همانگونه که ولی امر مسلمین در پیامشان متذکر شده اند یک کار جامعی که دارای نکته های اساسی زندگی او باشد به وجود بیاید و در دسترس عموم علاقه مندان بویژه جوانان و نوجوانان قرار گیرد .
نکته سوم:
فیلم و سریالی که تقریبا در سالهای اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دلسوزان تولید و پخش شد اگرچه قابل تحسین و مفید بود ولی دارای کاستی ها و ضعف هایی نیز بوده است ، لذا شایسته است فیلم و سریال جدیدی که بتواند ابعاد پنهان مبارزات ، افکار و عقاید میرزاکوچک و همرزمانش را به تصویر بکشد ساخته و تولید گردد.
نکته چهارم:
بازی رایانه ای مبارزان جنگل که سال گذشته و پس از چند سال تلاش و وعده و وعید ، طی مراسمی در آذر ۱۳۹۲ رونمایی شده و قرار بود در نیمه اول سال ۹۳ به بازار بیاید به سرنوشت نامعلومی دچار شده است که به نظر می رسد مسئولان ذیربط باید در این رابطه اطلاع رسانی لازم را داشته باشند ، قطعا بازی هایی از این قبیل می تواند نسل نوجوان و آینده سازان را با بخشی از تاریخ مبارزات ایران اسلامی و خباثت های بیگانگان و متجاوزان آشنا سازند.
در پایان جا دارد با دیگر به همه کسانی که در زنده نگه داشتن یاد و نام میرزاکوچک جنگلی نقش آفرین بوده و هستند ، خداقوت و دست مریزاد گفته و توفیقات روز افزون همگان را از خدای متعال در خواست نمایم.

محبوب روستا
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share