با حضور جمعی از اهالی شعر و ادب و مسئولان استان

بزرگ‌ترین شب شعر آیینی گیلان با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» در آستانه‌اشرفیه برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بزرگ‌ترین شب شعر آیینی گیلان با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» با حضور جمعی از اهالی شعر و ادب و مسئولان استان در حسینیه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال‌الدین اشرف(ع) آستانه‌اشرفیه برگزار شد.فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این مراسم، سخنان خود را با حدیثی از پیغمبر آغاز کرد و گفت: به فرموده آن حضرت برای پروردگار زیر عرش گنج هایی است و کلید آن گنج ها زبان شاعران است.

بزرگ‌ترین شب شعر آیینی گیلان با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» در آستانه‌اشرفیه برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بزرگ‌ترین شب شعر آیینی گیلان با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» با حضور جمعی از اهالی شعر و ادب و مسئولان استان در حسینیه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال‌الدین اشرف(ع) آستانه‌اشرفیه برگزار شد.فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این مراسم، سخنان خود را با حدیثی از پیغمبر آغاز کرد و گفت: به فرموده آن حضرت برای پروردگار زیر عرش گنج هایی است و کلید آن گنج ها زبان شاعران است.بزرگ‌ترین شب شعر آیینی گیلان با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» در آستانه‌اشرفیه برگزار شد

وی اظهار کرد: ریشه شعر آیینی به صورت علنی به سال ۳۵۲ هجری قمری می رسد و اولین کسی که علناً برای عاشورا عزاداری کرد معزالدوله دیلمی از آل بویه یعنی دیلمستان و گیلان بوده است.

فاضلی، اولین مداح و مرثیه سرای آیینی و مذهبی را کسایی مروزی (۳۲۹ – ۴۱۱ ه.ق) نام برد و افزود: شعر آیینی هم شامل مدح امیرالمومنین حضرت علی (ع) است و هم مرثیه که بیشتر در رثای سید الشهداست.

این مسئول با تشریح عنوان سبز، سرخ، نینوا برای این همایش گفت: پویایی در ادبیات را با رنگ سبز نشان می دهد و سرخی نیز به رنگ خون و شهادت باز می گردد.

این مسئول با اشاره به اینکه شعر آیینی یکی از دشوارترین کارهاست تصریح کرد: تنها شاعر تواناست که باید دشواری جایگاه شعر آیینی را در واژگانش لحاظ کند.

وی گفت: افلاطون، شوریدگان عالم را به چهار قسم انبیا، پیشگویان، عاشقان و شاعران تقسیم می کند و می گوید که فشرده آنها در شاعر است.

فاضلی با بیان اینکه در زبانشناسی انفعال تصدیقی داریم و انفعال تأخیری، اضافه کرد: شعر نوعی انفعال تاخیری است و زمان در آن به خودش ارجاع می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: در زیبایی شناسی دو کلمه کلیدی داریم؛ یکی “نگاه” که منفعلانه است و دیگری “برداشت” که فعالانه است و در شعر، بحث نگاه مطرح می شود و نه برداشت.

وی در پایان با بیان ویژگی های زبان شعری خاطر نشان کرد: در شعر باید آنچنان معنا در خیال و عاطفه حل شود تا تاثیر آن چون قند حل شده در آب بر مذاق همه کس خوش و شیرین نشیند.

در ادامه مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان ضمن برشمردن صفات شاعر در قرآن به اوصاف شاعران بی هدف پرداخت و گفت: ذوق شعر یک هنر است و شاعر یک هنرمند ممتاز و شعرش در صورتی ارزش دارد که در مسیر درست به کار گرفته شود.

حجت الاسلام ولی عادلی با تاکید بر اینکه اگر درشعر و شاعری هدف و جهت گیری درست باشد اسلام با این نوع شعر موافق و علاقه مند است افزود : اگر شعر برای فساد اخلاقی و به سمت بی هویتی و پوچی انسان  را سوق دهد  زیان بار خواهد بود.

در این شب شعر آیینی که با حضور جمعی از شاعران، ادب دوستان و مسئولین استان برگزار شد؛ شاعر گیلان اعم از جلیل واقع طلب، غلامرضا مرادی، رضا نیکوکار، فرخ آلیانی، حبیب اله امامی، سیدعلی شفیعی، آرش پورعلیزاده، سیدامیر فخرموسوی، رقیه آزادنیا، محمد فارسی، شاهین رهنما، اسماعیل محمدپور، عبدی خرسند، قاسم پهلوان، جمشید عباسی، محمدرضا رازقی پیربستی، صادقی سرشت، سیامک قاسمی نژاد، زین العابدین آذرارجمند و علی پورحسن، تازه ترین سروده های خود را که با محتوای محرم و صفر بوده است برای حاضران قرائت کردند.

همچنین در این مراسم که با اجرای علی پورحسن برگزار شد، بهزاد فراهانی از اساتید برجسته تئاتر، سینما و تلوزیون کشور نیز به قرائت شعر پرداخت.

بزرگترین  شب شعر آیینی با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» شامگاه پنجشنبه ۲۷ آذر بعد از نماز مغرب و عشا به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همکاری صدا و سیمای مرکز گیلان، اداره کل اوقاف و امورخیریه استان و هیئت امنای حرم مطهر با حضور عاشقان شعر و ادب و مسئولین در حسینیه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه برگزار شد.

Share