سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری

برخی تصور می‌کنند باید تمام ساخت و ساز دوران طاغوت تخریب شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ابوذر ندیمی، عنوان کرد: با توجه به روحیه انقلابی که در مردم و موسئولان وجود دارد، برخی تصور می‌کنند باید تمام ساخت و سازهای دوران طاغوت تخریب شود. در حالی که تخریب این بناها مانند کاخ ثابت پاسال، نه نفعی داشت نه ضرری.

قاچاق کالا باعث اخلال در نظم و نظام اقتصادی ایجاد و مشکلات زیادی برای کشور می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به تخریب کاخ “ثابت پاسال” تاکید کرد: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از مقام معظم رهبری درخواست کند تا ایشان سیاست‌ها گردشگری و میراث فرهنگی را تدوین کنند، تا در آینده با اختلاف اعقاید و نظرهای مسئولان شاهد تخریب‌ خانه‌های تاریخی نباشیم.nadimi9256 (10)

ابوذر ندیمی، عنوان کرد: با توجه به روحیه انقلابی که در مردم و موسئولان وجود دارد، برخی تصور می‌کنند باید تمام ساخت و سازهای دوران طاغوت تخریب شود. در حالی که تخریب این بناها مانند کاخ ثابت پاسال، نه نفعی داشت نه ضرری.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سلیقه‌های مختلف باعث تخریب بناهای تاریخی و بناهای مرتبط با دوره پهلوی شده‌ است، ادامه داد: در زمینه میراث فرهنگی گرفتار نظرهای مختلف و اجتهادهای متفاوت هستیم. شاید سازمان میراث فرهنگی مخالف تخریب آثار تاریخی باشد اما آنقدر افراد مختلف در این زمینه دخالت می‌کنند که این سازمان هم از عهده مدیریت آن بر نمی‌ِآید. بر همین اساس اعتقاد دارم باید سلطانی‌فر در نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کند تا ایشان سیاست‌های کلی گردشگری را تدوین کنند.

به اعتقاد این نماینده، تدوین سیاست‌های کلی گردشگری، باعث خواهد شد افراد از ارائه نظرهای مختلف منع می‌شوند و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بهتر می توانند مسائل مربوط به خود را مدیریت کند.

ندیمی با اشاره به تلاش مجلس و دولت برای جایگزینی درآمد نفتی با درآمد صنعت گردشگری، ادامه داد: کشورها از آثار تاریخی خود درآمدزایی می کنند. هر چند که آن آثار به زمان ظلم و ستم برگردد، اما ما در ایران به جای آنکه از این مکان‌ها برای درامد زایی استفاده کنیم، تنها به فکر نابودی آنها هستیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری نیز افزود: علاوه بر اینکه می‌توان از آثار تاریخی،‌مانند کاخ ثابت پاسال برای درآمدزایی استفاده کنیم، با حفظ چنین مکان‌هایی تاریخ را در بین مردم زنده نگه می‌داریم و زندگی و سر گذشت افراد را الگوی خود قرار می‌دهیم.

خانه ثات پاسال با وجود مخالفت های میراث فرهنگی با اجازه شهرداری تهران تخریب شد تا به برجی ۹ طبقه با سه کاربری اداری، تجاری و مسکونی دربیاد. گفتنی است در این خانه علاوه بر ارزش میراثی، حدود ۵۳ اصله درخت غیر مثمر(بدون میوه) وجود داشته که طی یکسال اخیر درختان کاج این بنا که شاید به راحتی خشک و از بین نمی روند، در اثر بی توجهی و یا حتی تعمد، خشک شده است.

معماری این کاخ از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ های جانبی ورسای در فرانسه کپی برداری شده است و اشیاء بکار رفته در آن بسیار ارزشمند است که در سال ۵۷ حدود«۱۵میلیون دلار» قیمت گذاری شده بود. با این وجود طبق اطلاعات به دست آمده از سامانه طرح تفصیلی شهرداری تهران کاربری این کاخ در طرح تفصیلی جدید شهر تهران به پهنه کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی تغییر یافته و قرار است برجی ۹ طبقه و با ترکم ساختمانی ۴۴۰ درصد و حداقل ضریب سکونت ۵۰ درصد ساخته شود./خانه ملت

 

Share