استاندار گیلان در همايش قدرداني از پژوهشگران برتر

نگرش‌مان را درخصوص استفاده از فناوری نوین تغییر دهیم/رونمایی از سامانه جامع الکترونیکی پژوهشی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش قدردانی از پژوهشگران برتر و رونمایی از کتاب توانمندی‌های پژوهشی و سامانه جامع الکترونیکی پژوهشی گیلان با حضور استاندار برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش قدردانی از پژوهشگران برتر و رونمایی از کتاب توانمندی‌های پژوهشی و سامانه جامع الکترونیکی پژوهشی گیلان با حضور استاندار برگزار شد.

jpg2740دکتر محمدعلی نجفی صبح امروز در آیین تقدیر از پژوهشگران برتر استان که در استانداری برگزار گردید با تأکید بر اهمیت پژوهش و نقش آن در توسعه استان اظهار داشت : توسعه پایدار و تغییرات در علم و فناوری باید بر پایه ساختار پژوهشی باشد.

وی با بیان اینکه امروز جامعه نیازمند توسعه  با رویکرد پژوهشی است تصریح کرد : در دین مبین اسلام تأکیدات بر امر پژوهش و تدبر کاملاً مشهود است .

 استاندار گیلان اندیشه و تفکر علمی و پژوهشی را در پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی مؤثر دانست و افزود : اگر اقدامات اجتماعی و سیاسی براساس تحقیق و پژوهش نباشد بازتاب خوبی در برنخواهد داشت.

وی بر نقش مؤثر پژوهش در توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود : تقویت بخش پژوهش نقش مؤثر و انکار ناپذیری را در توسعه اقتصادی و آینده نگری در این بخش ایفاء می‌کند

نماینده عالی دولت در گیلان آزادی بیان و عمل، شجاعت بخشیدن به محققان در بیان یافته‌های علمی، امنیت سیاسی و اجتماعی برای صاحبان علم و قلم، تأمین بودجه و اعتبار مالی لازم را از جمله موارد مورد نیاز جهت تقویت و گسترش علم باوری و ایجاد دانش نو عنوان کرد و افزود : پژوهش موتور محرکه هر پیشرفتی است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه پژوهش خود منبع درآمد است افزود : بخش عظیمی از درآمد دانشگاه‌های بزرگ دنیا و حتی کشورهای آنان از طریق بخش‌های پژوهشی تأمین می‌شود .

 وی با بیان اینکه بدون توجه به امر پژوهش نمی توان به توسعه‌های علمی، فرهنگی، صنعتی دست یافت افزود : باتوجه به حرکت شتابان جامعه جهانی و شکاف عمده‌ای که در بین کشورها در میزان دسترسی به علم و تکنولوژی نوین اتفاق افتاده است ناچاریم که نگرش‌مان را در خصوص استفاده از علم و فناوری نوین تغییر دهیم.

استاندار گیلان بر بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی دانشگاهیان در استانداری اشاره کرد و افزود : در سمت‌های مختلف استانداری از چهره دانشگاهی بهره گرفتیم و این نشان از اهمیت استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در مدیریت استان است.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از فعالیت‌های پژوهشی تأکید کرد و افزود : استان گیلان از ظررفیت و توانمندی بالایی برخوردار می‌باشد که باید از این استعدادها در جهت توسعه استان به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث پژوهش و فناوری خواهان اندیشه باز هستیم افزود : نباید دیدگاه سیاسی، بخشی و جناحی در این زمینه وجود داشته باشد.
دکتر نجفی همچنین بر ضرورت توسعه گردشگری در استان تأکید کرد و افزود : ظرفیت گردشگری سرمایه‌ای ارزشمند برای استان به شمار می‌رود که در این زمینه نیازمند تحول هستیم که بخشی از این تحول، تحول اندیشه‌ای است.

استاندار گیلان با انتقاد از عقب ماندگی استان در بهره‌گیری از صنایع دریایی اظهار داشت : متأسفانه در استفاده از ظرفیت‌‌های آبی استان کمتر بهره اقتصادی نصیب استان شده که باید در جهت جبران عقب ماندگی و همچنین تقویت بخش شیلات و آبزیان استان تلاش کنیم.

وی افزود : باید به مرحله‌ای برسیم که پژوهشگران ما بتوانند از امکانات و مزایایی که در علم و فناوری دنیا وجود دارد بهره‌مند شوند.

استاندار گیلان با اشاره به نقشه راه علمی کشور و سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری بر شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی و توانمندی‌های این بخش،‌ برنامه‌ریزی برای رشد و ارتقاء جایگاه علمی و پژوهشی استان و بازسازی شبکه علمی تأکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت شناخت وضع موجود و آگاهی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان تأکید کرد و افزود : اکنون در دولت تدبیر و امید بحث‌های ارزشمندی درخصوص انتقال اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان آغاز کرده است و بودجه‌های خوبی در این بخش اختصاص داده شده است.

استاندار گیلان بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و با فناوری روز تأکید کرد و افزود : باتوجه به توانمندی و ظرفیت‌های خوب این استان ،  گیلان می‌تواند در این بخش جزو استان‌های برتر و پیشرو باشد و باید در جهت تحقق این مهم گام‌های جدی تری برداشته شود

نجفی خواستار اهتمام بیش از پیش پارک علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها برای تحقق کاربردی کردن پژوهش در جهت رفع معضلات و توسعه استان ذکر کرد .

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری نیز در این همایش ، توسعه علمی و پژوهشی را از جمله دغدغه‌های مهم استاندار گیلان عنوان کرد و افزود : اگر خواهان توسعه هستیم باید به امر پژوهش توجه جدی داشته باشیم ، پژوهشی که نیاز جامعه را بشناسد و متناسب با آن حرکت و تولید علمی نماید که در جهت ثروت آفرینی در جامعه نقش آفرینی کند.

صفر علی کریمی شاخص های پژوهش را متناسب بودن با نیازهای روز، تولید علم و ایجاد ثروت عنوان و اضافه کرد: برای استفاده از پژوهش، سامانه جامع الکترونیکی پژوهش در استان ایجاد شده است.

وی محدودیت های قانونی، دیر ابلاغ شدن اعتبارات پژوهش و متمرکز نبودن فعالیت ها را از مهمترین مشکلات بخش پژوهش عنوان کرد.

درپایان این همایش از ۲۶ پژوهشگر برتر استان با اهداء لوح و هدایایی تقدیر کرد.
رونمایی از کتاب توانمندی‌های پژوهشی استان حاوی اطلاعات جامع ظرفیت‌های علمی و پژوهش مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و سامانه جامع الکترونیکی پژوهشی گیلان از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور استاندار برگزار شد.
jpg2746 jpg2742 jpg2743 jpg2744

Share