سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران

ایام بین تعطیلین هفته آینده تعطیل نیست/توزیع اعتبارات جدید در استان گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی دولت گفت: ۱۶۵ میلیارد تومان در اختیار استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری در خصوص جبران خسارات و‌ آسیب‌های سیل و خشک سالی در ماه‌های گذشته در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، با اشاره به دو مصوبه امروز دولت، گفت: یکی از مصوبات موافقت با توزیع اعتباراتی میان ۴ استان کشور است که بر این اساس ۱۶۵ میلیارد تومان در اختیار استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری در خصوص جبران خسارات و‌ آسیب‌های سیل و خشک سالی در ماه‌های گذشته در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: ۶۷ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد ۴ درصد برای واحدهای روستایی و ۵ درصد برای واحدهای شهری تخصیص می‌یابد تا خسارات شهروندان ما در این استان‌ها جبران شود.nobakht0

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه دیگر امروز هیئت وزیران، تصریح کرد: بخش دیگری از مصوبه هیئت دولت در مورد رسیدگی و تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری بود. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اداری از سوی رهبر معظم انقلاب برای اینکه مدیریت خدمات کشور و اصلاح نظام اداری دولت برای مردم روشن و در امور اداری شرکت کنند و سازمان‌های مردم‌نهاد و تعاونی‌ها فعال‌تر عمل کنند، این کار صورت می‌گیرد.

نوبخت ادامه داد: هدف دیگر چابک‌سازی دولت و توسعه دولت الکترونیک برای عدم مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی و تسریع در کارها و خدمت بی‌منت برای مردم و کرامت مردم و توسعه فرهنگ خدمتگزاری است و این برنامه در ۸ سرفصل مصوب شده است.

وی با اشاره به سرفصل‌های برنامه جامع اصلاح نظام اداری، توضیح داد: سرفصل نخست مهندسی نقش و ساختار دولت، سرفصل دوم توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری، سرفصل سوم خدمات در فضای رقابتی، سرفصل چهارم چگونگی مدیریت سرمایه انسانی، سرفصل پنجم فناوری‌های مدیریتی، سرفصل ششم توسعه فرهنگ سازمانی، سرفصل هفتم صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری و سرفصل هشتم نظارت و ارزیابی بود که به تصویب هیئت وزیران رسید.

سخنگوی دولت ادامه داد: با تصویب این برنامه کارگروه آئین‌نامه زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود و امیدواریم نظام اداری را که امروز کارآیی لازم را ندارد با اجرای این برنامه گامی در جهت اصلاح آن برداشته شود.

نوبخت با اشاره به انتشار خبر برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: یکی از سایت‌ها نامه دیوان محاسبات برای مجلس که یک مصوبه سری بود را در شرایط تحریم منتشر کرد و به دروغ یک بار دیگر اعلام کرد که دولت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده و بنده ضمن تکذیب مجدد این موضوع اعلام می‌کنم که دولت هیچ برداشتی نداشته و چنین اقدامی صورت نگرفته و این مسئله مرتبط با فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بود که بانک مرکزی با مجوز قانونی آن را تبدیل به ریال کرد.

وی ادامه داد: در این نامه توضیح داده شده که ۴.۱ میلیارد دلار به چه ترتیبی استفاده شده و از این رقم چقدر به خزانه و چقدر به صندوق توسعه ملی بابت سهم  ۲ درصد عیدانه داده شده و ۲۰ درصد سهم صندوق هم از این رقم که هم مقدار دلاری و هم مقدار ریالی آن بیان شد وجود دارد و ۶ درصد سهم فاینانس که به صندوق داده می‌شود و از محل صندوق است. این نشان می‌دهد که این مبلغ که ناشی از فروش نفت و میعانات گازی است و متعلق به بانک مرکزی است بخشی از آن هم به صندوق واریز شد نه تنها چیزی از صندوق برداشت نشد، بلکه طبق همین نامه مبلغ ۹۱ میلیون دلار به حساب صندوق واریز شد.

سخنگوی دولت افزود: این مبلغ ۴.۱ میلیارد دلار موجودی صندوق نبود که ما آن را به ریال تبدیل کردیم، بلکه این مبلغ محصول فروش نفت و میعانات گازی بود. با این کار صرفا اذهان عمومی مشوش شده و انرژی ما گرفته می‌شود تا اعلام کنیم چنین کاری صورت نگرفته است.

نوبخت تاکید کرد: همان قدر که قوه مجریه و بنده در صندوق توسعه ملی نقش داریم، نمایندگان سایر قوا نیز بر این صندوق نظارت داشته و در آن نماینده دارند. از جمله نماینده دیوان محاسبات که در هیئت نظارت این صندوق حضور دارد و با تمام این اوصاف اسناد این صندوق و تراز آن به‌گونه‌ای نیست که بشود برداشت ۴.۱ میلیارد دلار را کتمان کرد و تمام تغییرات در این تراز نشان داده می‌شود.

وی با اشاره به صحبت علی مطهری در خصوص آینده مذاکرات، اظهار داشت: در خصوص صحبت آقای مطهری میزان اطلاعات ایشان در این خصوص باید از خود ایشان پرسیده شود، اما در پایان مذاکرات همه طرح‌ها از دستاوردهای ارزشمند که برای نهایی کردن موضوع می‌شود در خصوص آنها اقدام کرد اظهار نظر کردند و مانند تمام مسائل دیگر این موضوع نیز حل خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص تغییر قیمت نفت، گفت: آنچه که برای قیمت نفت صحبت می‌کنیم قیمت نفت امروز نیست و قیمت نفت تا پایان سال هم نیست که بخواهد ما را مرغوب کند، بلکه پیش‌بینی نسبت به آینده است که مکانیزم بودجه به‌گونه‌ای است که اگر قیمت از ۷۲ دلار کمتر شد ما تخصیص‌ها را نیز کاهش می‌دهیم و سعی می‌کنیم کسری نیاوریم، اما در عین حال منابع هم به صورت صددرصدی تخصیص نیافته است و اگر بیشتر شود بررسی می‌شود که این مبلغ را برای چه طرح‌هایی می‌توانیم بدون نیاز به متمم بودجه استفاده کنیم و اینکه منتقدان و یا رقبای سیاسی از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند باید بگویم به هر حال اگر این را هم نگویند چه بگویند و این طبیعی است.

نوبخت با اشاره به اظهارنظر اخیر قائم‌مقام وزیر نیرو مبنی بر افزایش قیمت‌ها، تاکید کرد: اینکه قائم‌مقام وزیر نیرو اعلام کرد قیمت به اندازه نرخ تورم افزایش می‌یابد صحیح نیست، بلکه قیمت‌ها تابع تصمیماتی در مرحله سوم هدفمندی یارانه‌هاست و این صحبت قائم‌مقام وزیر نیرو دقیق نیست.

وی با اشاره به خبر احتمال تغییر وزیر کشور، تصریح کرد: چنین چیزی نیست و ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اینکه ۵ سال و از سال ۸۹ از تاریخ اجرای هدفمندی یارانه‌ها گذشته و این طرح باید متوقف می‌شد این‌طور نیست و ما برای سال آینده نیز برنامه داریم، چرا که بخشی از آن مسکوت ماند، بنابراین برای سال آینده نیز تبصره ۲۱ منابع و مصارف آن مشخص است.

نوبخت افزود: کسانی که خارج از کشور هستند یارانه‌شان قطع شده و برای اقشار پردرآمد نیز حساب شده اقدام می‌کنیم و هر مبلغی که به دست می‌آوریم آن را برای بهداشت و درمان استفاده می‌کنیم و به طبع ما خواهان پرداخت یارانه به افراد پردرآمد نیستیم، اما حاضر هم نیستیم تا قبل از اینکه اطلاعات کامل شود برای مردم استرس ایجاد کنیم.

وی در همین رابطه افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها بار مالی برای خانواده‌ها زیاد می‌شود، بنابراین با پرداخت یارانه دولت بخشی از این بار مالی را بر می‌دارد، اما کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند متضرر نمی‌شود تا ما بخواهیم آن را جبران کنیم و این دلیل قطع یارانه افراد پردرآمد است.

سخنگوی دولت در ارتباط با تعیین نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، گفت: در این خصوص ما همان نظر قبلی را داریم و اگر تصمیم جدیدی اتخاذ شد آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نوبخت در پایان در خصوص تعطیلی ایام بین تعطیلات هفته آینده، اظهار داشت: ایام بین تعطیلی هفته آینده تعطیل نیست، چرا که به خاطر دو روز تعطیلی مجبور می‌شویم کشور را ۱۰ روز تعطیل کنیم، اما کارمندان می‌توانند از مرخصی خود استفاده کنند./تسنیم

Share