نایب رئیس اول کمیسیون اقتصاد مجلس

افزایش حقوق کارمندان کفاف تورم را نمی دهد/بودجه‌ای برای فلسطین و لبنان نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ایرج ندیمی در رابطه با اینکه آیا بودجه‌ مستقیمی برای کمک به کشورهایی مانند لبنان و فلسطین در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است؟ گفت: به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده است و اصلا چنین ردیفی وجود ندارد.

چای و برنج قابلیت بالایی برای صادرات دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نایب رئیس اول کمیسیون اقتصاد مجلس در رابطه با مهمترین مشکلات موجود در بودجه سال ۱۳۹۴ با بیان اینکه مهترین مشکلی که فکر ما را مشغول به خود کرده درآمد‌های نفتی است، گفت: در حال حاضر در هر صورت دو اتفاق را داریم. یکی اینکه نرخ پیشنهادی دولت در حالی  ۷۲ دلار است که بودجه سال ۱۳۹۳  با نرخ  ۱۰۰ دلاری بسته شده بود. البته در واقعیت نرخ بازار هم بین ۵۰ تا ۶۰ دلار است.nadimi9256 (2)

ندیمی افزود: به همین دلیل باید بخشی از منابع را مدیریت کنیم و از طرفی جایگزین‌های نفت را در نظر بگیریم. یاحوزه مصارف و هزینه‌ها را کم کنیم یا جا‌به‌جایی‌هایی را لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: اولین مشکل در رابطه با درآمد بودجه نفت و میعانات است که در هر صورت نزدیک به ۳۰ دلار یا شاید ۵۰ دلار با توجه به توطئه عربی و غربی ما با مشکل مواجه می‌شویم.

ندیمی خاطرنشان کرد: کاری که عربستان دارد می‌کند این است که حاضر است به خاطر مباحث ایران و روسیه دارایی خودش را حراج کند.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه نکته دوم در رابطه با مالیات است، گفت: در این بخش باید تعریف داشته باشیم که چرا درآمدهای مالیاتی افزایش یافته، باید ببینیم چقدر دولت توانایی دارد این موضوع را اجرایی کند.

ندیمی افزود: اینکه بخواهیم مالیات دهنده را در کشور زیاد کنیم کار آسانی نیست. متاسفانه هزینه‌ها هم کم نشده و حقوق کارمندان هم که ۱۴ درصد اضافه شده، ناچیز است، چرا که حقوقش کفاف تورم را نمی‌دهد.

ندیمی در بخش دیگر صحبت‌هایش بیان کرد که در مورد انتقال مطالبات هم هیچ افق روشنی وجود ندارد و افزود: کشور چین در حال بازی با ما است و این موضوع بسیاری از پروژه‌ها را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: حوزه های فرهنگی و نظامی هم باید با افزایش بودجه روبرو شوند و این هم خودش یک مشکل است و متناسب با مشکلات فرهنگی و نظامی باید امکان این را بدهیم که بتوانند متناسب با شرایط خودشان را اداره کنند و این هم خودش یک مشکل است که ما چگونه بودجه این بخش‌ها را افزایش دهیم، در حالی که اولا درآمدمان کم شده و ثانیا تقاضاها زیاد است.

ندیمی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نمی‌شود از بودجه برخی از نهادهای خاص گذشت و بودجه‌شان را نادیده گرفت، چرا که ما هم تهدیدهایی داریم که باید در مقابل این تهدیدها بودجه امنیتی و دفاعی و فرهنگی را زیادتر کنیم. این تقاضاها واقعیت است.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در رابطه با اینکه آیا بودجه‌ مستقیمی برای کمک به کشورهایی مانند لبنان و فلسطین در بودجه در نظر گرفته شده است؟ گفت: به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده است و اصلا چنین ردیفی وجود ندارد. این صحبت‌ها شایعاتی است که در خارج از مجلس مطرح می‌شود.

ندیمی در پایان گفت: مشکلات زیادی در بودجه ۹۴ وجود دارد که باید با حوصله بیشتر و کار کارشناسی دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد. تا بودجه دقیق تری ارائه شود ولی با این روندی که پیش می رویم قطعا کسری بودجه خواهیم داشت./اقتصاد نیوز

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share