رئیس شورای عالی استان‌ها در رشت مطرح کرد

از شورای شهر رشت گلایه دارم و آمده ام با آنها بحث و جدل داشته باشم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: انتخاب شهردار توسط هیئت حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی منتفی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهدی چمران عصر امروز در جلسه مشترک در مورد اجرای اصل هفتم و ۱۰۰ قانون اساسی در محل استانداری گیلان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با مشارکت عموم مردم شکل گرفته است اظهار کرد: تاکید امام (ره) مشارکت مردم در امور بود.

chamran0-25_222وی ادامه داد: اگر حضور و مشارکت مردم استمرار پیدا کند انقلاب اسلامی بیمه می‌شود زیرا انقلاب بدون مردم به‌جایی نمی‌رسد.

چمران شوراها را یکی از حلقه‌های وصل مردم با نظام خواند و بیان کرد: شوراها مهم‌ترین نهادهایی هستند که می‌توانند پایداری نظام را تضمین کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران وجود شوراها را به نفع نظام دانست و تصریح کرد: افزایش فعالیت شوراها موجب چابک‌تر، کوچک‌تر، سبک‌تر و بهتر شدن دولت می‌شود.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۲۰۰ شهردار توسط شوراهای اسلامی شهرها انتخاب می‌شوند، گفت: اکنون وزارت کشور به این شهرداران فکر نمی‌کند و مدیریت یکپارچه شهری مسئولیت‌های محلی را از دوش دولت بر می‌دارد.

چمران به سیستم سیاستگذاری کلان کشور اشاره کرد و یادآور شد: سیاست‌ها و راهبردهای عمومی، سیاست خارجی و اقتصاد کلان کشور به عهده دولت و مجلس است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به سیاست‌های محلی شهری و روستایی، خاطرنشان کرد: مردم موضوع‌های محلی را بهتر می‌توانند تنظیم و اداره کنند.

*گلایه از شورای شهر رشت

وی با بیان اینکه قصد داشتم با شورای شهر رشت جلسه داشته باشم، اظهار کرد: از شورای شهر رشت به دلیل اتفاق‌هایی که در مورد شهردار این شهر افتاده، گلایه دارم و آمده‌ام با آنها دعوا به معنای بحث، جدل و گفتمان داشته باشم.

چمران به وضعیت نداشتن شهردار در لاهیجان اشاره کرد و افزود: از استیضاح شهرداران انتقاد داریم زیرا وقتی در مجلس می‌خواهیم از شوراها دفاع کنیم عزل شهرداران را مطرح می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر انتخاب با مطالعه شهرداران، بیان کرد: اگر انتخاب شهرداران سنجیده باشد باید تا آخر پای این انتخاب ایستادگی کنیم و با او همکاری داشته باشیم.

وی خواستار ارائه گزارش مالی و حسابرسی از شهرداران توسط شوراها شد و تصریح کرد: گزارش مالی شهرداری‌ها باید به وزارت کشور و مردم اعلام شود زیرا ما نماینده مردم هستیم و با این روند از انحراف شهرداران جلوگیری می‌شود.

چمران به میزان جابه‌جایی شهرداران قبل از تشکیل شوراها اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته تعداد جابه‌جایی شهرداران بیش از اکنون بوده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها باید به صورت دوطرفه دیده شوند، خاطرنشان کرد: هنوز بدنه دولت شوراها را نپذیرفته است.

وی به وظیفه فرمانداران درباره شوراها اشاره کرد و یادآور شد: فرمانداران نباید مصوبات شوراها را تایید یا تصویب کنند بلکه باید مغایرت مصوبات با قانون را با ذکر دلیل اعلام کنند.

چمران با اشاره به اینکه برای حفظ انقلاب باید انسجام و مشارکت مردمی داشته باشیم، اظهار کرد: ۱۱۷ هزار نفر عضو شورا در کشور داریم و نباید حتی یک تخلف در شوراها وجود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به وجود مشکل، سکوت و تناقض در قانون شوراها اشاره کرد و افزود: شوراها اکنون شورای شهرداری هستند و باید مشکل قانونی شوراها برطرف شود.

وی از منتفی شدن انتخاب شهردار توسط هیئت حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی خبر داد و بیان کرد: همفکری لازم با نمایندگان مجلس انجام شده است.

چمران بر تصویب قانون خوب در مورد شوراها در مجلس تاکید کرد و گفت: شوراها طرح‌های مورد نظر را به شورای عالی استان‌ها ارائه کنند.

/فارس
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارک وچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرن عیمی رز،عطالله حکیمی،

Share