حاشیه سازی برای فوتبال زنان

ادعای حضور بیش از ۱۰فوتبالیست باجنسیت مبهم در لیگ برتر بانوان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،چند سالی است که موضوع حضور بازیکنانی با جنسیت مبهم در فوتبال زنان ایران مطرح بود، اما چند ماهی است که این موضوع کهنه با طرحی نو خواسته یا ناخواسته در فضای رسانه ای جار وجنجالی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،چند سالی است که موضوع حضور بازیکنانی با جنسیت مبهم در فوتبال زنان ایران مطرح بود، اما چند ماهی است که این موضوع کهنه با طرحی نو خواسته یا ناخواسته در فضای رسانه ای جار وجنجالی ایجاد کرده تا آنجا که رسانه های خارجی نیز با فرصت طلبی به آن دامن زده اند.Players of Iran's women national footbal
این مسائل اصل فوتبال زنان را تحت الشعاع قرار داده و تا آنجا گسترش یافته که برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی حتی تصاویری از دختران فوتبالیست ایران را با لباس های پسرانه به نمایش گذاشته و ضمن زدن تیترهای جنجالی، اسامی برخی از این بازیکنان را نیز منتشر کرده اند.

دامنه این مساله به همین جا ختم نمی شود و تعدادی از مربیان و فعالان حوزه فوتبال زنان مدعی حضوربیش از ۱۰فوتبالیست باجنسیت مبهم در این لیگ شده و حتی مدعی هستند که برخی مربیان نیز خود جنسیت مبهم دارند.

این افراد شاهد می آورند که این بازیکنان از هورمون استفاده می کنند و اگر کمیته پزشکی کنترل دقیق روی بازیکنان باجنسیت مبهم دارد، چرا با این افراد برخوردی نمی شود و هنوز آنان در عرصه فوتبال زنان فعال هستند.

این درحالی است که موضوع اصلی فوتبال زنان ایران یعنی شرکت دررقابت های انتخابی بازیهای المپیک ۲۰۱۶ به فراموشی سپرده شده و برغم تشکیل نشدن تیم و مشخص نبودن مربی آن، بحث دختران با جنسیت مبهم (دو جنسه ها) در فوتبال زنان هر روز رونق بیشتری می گیرد.

این موضوع دستمایه گفت و گویی با دکتر احمد هاشمیان رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال شد تا واقعیت ها در این زمینه را از او سوال کنیم.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ضمن رد مجدد مطالب این چنینی گفت: متاسفانه برخی افراد درحوزه هایی که تخصص ندارند، اظهار نظر می کنند و این اظهار نظرها نه تنها مشکلی را حل نمی کند، حتی می تواند با ایجاد حاشیه یک رشته ورزشی را از حرکت در مسیر درست دور کند.

وی ادامه داد:همانطور که بارها تاکیدکرده ام ازشش سال پیش تاکنون براساس آئین نامه ای که تدوین شده است باشگاه ها و تیم ها مکلف هستند فرم های تعیین جنسیت را پر کرده و نسخه ای از آن را در اختیار کمیته پزشکی قرار دهند و نسخه دوم در پرونده بازیکنان نگهداری می شود تا در صورت حضور سر زده نماینده کمیته پزشکی و درخواست این برگه ارایه شود و درصورتی که باشگاه یا تیمی نتواند این فرم را ارایه کند با باشگاه و تیم برخورد شده و حتی جریمه و تعلیق برای آنان در پی دارد.

وی تصریح کرد: پس از اجرای این آئین نامه هفت بازیکن به دلیل جنسیت مبهم شناسایی شدند که پس از درمان و جراحی احتمالی فعالیت ورزشی خود را ادامه دادند.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: برخی افراد بدون توجه به موقعیت اجتماعی این بازیکنان مطالبی را مطرح می کنند که به دور از واقعیت بوده و جز خدشه دار کردن حیثیت اجتماعی این ورزشکاران و لطمه روحی بر آنان و حاشیه های بی ارزش چیز دیگری در پی ندارد.

وی ادامه داد: برخی افراد کم اطلاع یا ناآگاه جنسیت مبهم و اختلالات هورمونی را که دو مقوله مختلف است باهم یکی دانسته وبدون اینکه دراین زمینه توانایی داشته یا صاحب نظر باشند به اظهار نظر تخصصی می پردازند.

هاشمیان تصریح کرد: برخی از فوتبالیست ها اعم از زن یا مرد مانند ورزشکاران سایر رشته ها اختلالات هورمونی دارند که با مصرف دارو قابل درمان است.

وی ادامه داد: اسامی تعدادی از فوتبالیست های زن در حالی به عنوان بازیکنان باجنسیت مبهم دربرخی سایت هامنتشرشده که این افراد تنهااختلال هورمونی داشته و با مجوز پزشکی در حال درمان هستند.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ادعای حضور دو جنسیتی ها در لیگ فوتبال زنان را بی اطلاعی پزشکی عنوان کردوادامه داد:البته استفاده از هورمون بدون داشتن اختلالات هورمونی یک تخلف دوپینگی محسوب می شود و همانطور که یک ورزشکار مرد از هورمون ها برای افزایش قدرت بدنی استفاد می کند زنان نیزممکن است از هورمون هایی برای این منظور استفاده کنند که درهردو صورت تخلف محسوب خواهد شد.

وی یادآوری کرد: استفاده از هورمون هیچ تغییری در جنسیت ورزشکار ایجاد نمی کند و فقط تخلف دوپینگی محسوب می شود.

وی ادامه داد:سال گذشته مینا قنبرزاده بازیکن ملوان بندر انزلی در بازی فینال از هورمون تستسترون استفاده کرده بود که با توجه به اینکه ازبازیکنان تست دوپینگ گرفته شد، پس از محرز شدن تخلفش دوسال از فوتبال محروم شد.

وی تصریح کرد: همه این حاشیه ها از یک تفکر غلط آغاز می شود و در حالی که فدراسیون فوتبال جدای از اینکه طی این شش سال وضعیت تمام بازیکنان فعال در فوتبال زنان را بررسی کرده، بلکه تمامی ورودی های این رشته را تحت کنترل درآورده ایم و باغربالگری و تست های لازم جنسیت آنان پیش از ورود کاملا تعیین می شود.

هاشمیان گرفتن تست دوپینگ از فوتبالیست های تیم شهرداری بم را در همین راستا عنوان کردوگفت:دو هفته پیش قبل از دیدار این تیم ازبیش از شش بازیکن ان تست دوپینگ گرفته شد و نتایج آن کمتر ازیک ماه دیگر مشخص خواهد شد.
/ایرنا

Share