مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی

اخلاق مهندسی بیشتر توسط مهندسان جوان رعایت نمی‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منوچهر شیبانی اصل بعد از ظهر امروز در همایش «اخلاق حرفه‌ای در مهندسی» در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان اظهار کرد: گیلان دروازه اندیشه روشن و تفکر توسعه‌ای است و نقش موثری در پیشرفت کشور داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منوچهر شیبانی اصل در همایش «اخلاق حرفه‌ای در مهندسی» در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان اظهار کرد: گیلان دروازه اندیشه روشن و تفکر توسعه‌ای است و نقش موثری در پیشرفت کشور داشته است.

وی به موضوع اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود: وضعیت بعضی از پرونده‌ها تاسف‌آور شده و توسط مهندسان جنبه طنز پیدا کرده است.

شیبانی با بیان اینکه اخلاق مهندسی در مهندسی ساختمان کشور سیر نزولی پیدا کرده است، تصریح کرد: اخلاق مهندسی بیشتر توسط مهندسان جوان رعایت نمی‌شود.

عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان تمام آموزه‌های فلسفی، اجتماعی و دینی را دارای مباحث اخلاقی دانست و بیان کرد: هدف از بعثت تمام انبیای الهی توسعه اخلاق در جامعه بوده است.

وی اخلاق را بیان‌کننده افعال فرد که موجب سعادت یا شقاوت او می‌شود، توصیف کرد و گفت: اخلاق به معنای بایدها و نبایدها در رفتار انسان است.

شیبانی با تاکید براینکه فعالیت‌های اخلاقی در ذهن و وجدان بشر دارای ارزش است، یادآور شد: اخلاق قابل ارزش‌گذاری نیست ضمن اینکه ارزش‌های اخلاقی با ارزش‌های مادی متفاوت است و مافوق ارزش‌های مادی محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی بر انجام وظیفه مهندسان در قبال جامعه به طور کامل تاکید کرد و افزود: منشأ اخلاق نیکو دانش و بینش محسوب می‌شود و منشأ اخلاق ناروا جهل و نادانی است.

وی با اشاره به اینکه علم زمانی جامعه را اصلاح می‌کند و خوشبختی و سعادت می‌آورد که افراد عالم طبق علم خود عمل کنند، اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای نیازمند پژوهش‌های اخلاقی، اخلاق توصیفی، اخلاق هنجاری و فرا اخلاقی است اما دامنه پژوهش‌های اخلاق مهندسی در کشور از سابقه طولانی برخوردار نیست.

شیبانی به تفاوت بین صنف و حرفه اشاره کرد و گفت: مهندس حرفه‌ای ابتدا به دنبال ارائه خدمت به مردم است و درآمد پس از آن کسب می‌شود.

کارشناس رسمی دادگستری ویژگی‌های اصلی حرفه را برشمرد و بیان کرد: حرفه از مجموعه‌ای از دانش تخصصی و مهارت فنی تشکیل شده و از آموزش و تجربه رسمی برخوردار است.

وی نظام‌نامه اخلاقی یا استاندارد رفتاری را از ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای خواند و اضافه کرد: تعهد به ارائه خدمات عمومی در مقابل کسب درآمد مالی، سازمانی رسمی برای حمایت از حرفه‌ای شدن، اعطای پروانه به دست‌اندرکاران، مقررات شدید و استانداردهای سطح بالای صلاحیت‌ها، اطمینان متقابل بین اعضای حرفه و مشتریان و ادامه کار به خاطر دیگران از دیگر ویژگی‌های اصلی حرفه است.

شیبانی با اشاره به اخلاق حرفه‌ای در مهندسی، تصریح کرد: رفتار حرفه‌ای مهندسان دانشی است که مهندسان باید اصول اخلاقی، مسئولیت‌های حرفه‌ای و مسایل اخلاقی را رعایت کنند.

عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ارزش‌های بنیادین در اخلاق مهندسی اشاره کرد و گفت: صداقت و درستکاری، بی‌طرف، امانت‌داری، صلاحیت حرفه‌ای، رفتار مناسب حرفه‌ای، حفظ محیط زیست و پاسخگویی و شفافیت از ارزش‌های بنیادین در اخلاق مهندسی است.

*قانون نظام مهندسی نیازمند اصلاح است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در همایش مذکور قانون نظام مهندسی را نیازمند اصلاح دانست و بیان کرد: بسیاری از ظرفیت‌های قانون نظام مهندسی به اجرا در نیامده است.

عباس صابر به ارائه پیشنهاد ضوابط گودبرداری، ایمنی و … با عنوان آیین‌نامه نظام مهندسی از طرف سازمان نظام مهندسی به وزارت راه شهرسازی اشاره کرد و افزود: پیشنهاد مذکور هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به وجود نیروهای فنی و متخصص در سازمان نظام مهندسی، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ۱۸ هزار عضو دارد و از این نیروها می‌توان استفاده مطلوب کرد.

صابر خواستار استفاده از مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در قالب تفاهمنامه در حوزه گاز، برق، عمران و معماری با دستگاه‌های مختلف شد و تصریح کرد: استفاده از مهندسان در امور مذکور سبب ایجاد اشتغال برای مهندسان می‌شود.

/فارس

Share