اتصال شبکه ریلی به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن قزوین-رشت-آستارا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و اتصال شبکه جاده‌ای ایران به راه‌های آسیایی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و اتصال شبکه جاده‌ای ایران به راه‌های آسیایی خبر داد و گفت: مجلس به تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها رای مثبت دهد.
akhondiبه نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سفر خود به‌ استان آذربایجان شرقی از برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر دستور رئیس جمهور مبنی بر اتصال راه‌آهن ایران به عراق، به دنبال اتصال شبکه ریلی کشور به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن قزوین-رشت-آستارا هستیم.

وی از بررسی روش‌های جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و افزود: ‌آنچه در حوزه وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد توسعه متناسب مرزها و راه‌های منتهی به مرزها است تا توسعه تجارت جهانی ایران و مناسباتمان با دیگر کشورها افزایش یابد.

وی اتصال راه آهن گرگان – اینجه برون به ترکمنستان را یکی از نمونه‌های اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه دانست و گفت: رئیس جمهور دستور اتصال راه‌آهن ایران به عراق از طریق مرز شلمچه را صادر کرده است، همچنین به دنبال اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان از طریق راه‌آهن قزوین رشت آستارا هستیم.

* اتصال شبکه جاده‌ای ایران به راه‌های آسیایی

آخوندی تلاش کشور برای اتصال شبکه جاده‌ای به شبکه راه‌های آسیایی را از اهداف مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد و تاکید کرد: یکی از محورهایی که در این وزارتخانه در دستور کار داریم بهبود کیفیت راه‌های منتهی به مرزها، بهبود کیفیت عملکرد پایانه‌های مرزی و ارتقای جایگاه گمرکات مرزی ایران است؛ همچنین ‌مرز مناسبی با آذربایجان از طریق اصلان‌دوز و جلفا و نیز با ارمنستان از طریق مرز نوردوز داریم که به افزایش تعاملات استانی و ملی با همسایگان کمک می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی‌ یکی از راه‌های خروج از رکود را اتکا به صنایع صادراتی دانست و گفت: توسعه صنعت نیاز به توسعه تاسیسات زیربنایی ارتباطی اعم از جاده‌ای، ریلی، بندری و فرودگاهی دارند، علاوه بر اینکه توسعه صادرات در جذب گردشگر می‌تواند موثر باشد.

* بودجه ۶ هزار میلیاردی وزارتخانه در برابر تعهد ۱۳۰ هزار میلیاردی

آخوندی با بیان اینکه در ردیف ۱۲ لایحه بودجه سال آینده اعتبار خوبی برای توسعه مرزهای اصلان‌دوز و جلفا پیش بینی شده است، به تنگناهای اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژ‌ه‌های موجود وزارت راه و شهرسازی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم در حالی که بودجه وزارت راه‌وشهرسازی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است، بنابراین هم در تامین منابع و هم استرداد آنها باید روش های خود را تغییر دهیم.

وی ‌با بیان اینکه باید بپذیریم اجرای این پروژه‌ها برای توسعه کشور ضروری است، ادامه داد: به جای اتکا به دولت باید به دنبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی باشیم؛ به همین دلیل چند پیشنهاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان در دست بررسی داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی سرمایه‌گذاری را می‌پذیریم باید این موضوع پذیرفته شود که اصل و سود آن به سرمایه‌گذار بازگشت داده شود؛ ضمن اینکه اعطای حق دسترسی از تاسیسات زیربنایی به سرمایه گذار، بازگشت اصل و سود سرمایه را تضمین می‌کند.

آخوندی ادامه داد: بنابراین مردم با این انتخاب مواجه هستند که حق دسترسی را پرداخت کنند اما توسعه سریع انجام شود یا حق دسترسی صفر باشد و توسعه ده‌ها سال به طول بیانجامد.

* ساخت راه‌های منتهی به مرزها در اولویت قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری شهرستان اهر با اشاره به افزایش ۱۰ میلیارد تومانی اعتبار ساخت بزرگراه اهر- تبریز گفت: ساخت راه‌های منتهی به مرزها در اولویت قرار دارد.

وی ‌‌ادامه داد: محور اهر – تبریز و اهر – کلیبر دو محور شریانی برای دسترسی به جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان هستند از این رو حائز اهمیت بوده و اتمام پروژه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

آخوندی با اشاره به مشکلات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون و ادامه راه انقلاب با همدلی مردم، به وضعیت فعلی کشور اشاره کرد و افزود: کشور از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و هموار کردن شرایط سخت بین‌المللی نیازمند تدبیر است از این رو رئیس جمهور به دنبال تعامل با دنیا براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

آخوندی به انتقادهای نماینده مردم اهر در مجلس درباره کندی اجرای بزرگراه اهر – تبریز اشاره و تاکید کرد: دولت با محدودیت‌های مالی مواجه است ‌‌اما با این وجود ساخت ۱۴ کیلومتر از این پروژه در شرایط سخت مالی دولت بود که عمدتا در یک سال اخیر انجام شد، حال آنکه این پروژه در سال ۸۶ کلنگ خورد و اگر با سرمای زودرس مواجه نمی‌شدیم تمام ۱۹ کیلومتر قطعه اول مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت؛ ضمن اینکه در سال گذشته در همین شهرستان ۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و عملیات زیرسازی ۷۰ کیلومتر راه روستایی نیز طی یک سال انجام شد که در سال ۹۴ آسفالت می‌شود.

* بازسازی یا ساخت تمام پایانه‌های مرزی در دستور کار

آخوندی بیان کرد: به مسئولان راهسازی وزارت راه و شهرسازی دستور داده‌ام تا ساخت راه‌های منتهی به مرزها را که هم از نظر ایمنی مردم و هم از نظر توسعه تجارت مرزنشینان و افزایش درآمد آنها مهم است، در اولویت قرار دهند.

وی گفت: به همین دلیل در یک سال و نیم اخیر که از عمر دولت می‌گذرد بازسازی یا ساخت تمام پایانه‌های مرزی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت آزادراه اهر-تبریز گفت: اهمیت این آزادراه عامل سفر مجدد به اهر شد ضمن اینکه سخت‌ترین قطعه ساخت این آزادراه قطعه اول است که در حال حاضر بخش زیادی از آن ساخته شده و به زودی زیر بار ترافیکی می‌رود؛ همچنین ۱۰ کیلومتر از قطعه منتهی به تبریز ساخته شده و سخت‌ترین بخش آن که تملک زمین‌های اطراف آزادراه است به پایان رسید.

آخوندی با بیان اینکه ساخت بزرگراه اهر – تبریز در ابتدای سال تنها ۵ میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص داده شده بود اما به دلیل اهیمت بزرگراه اعتبار پروژه را به ۱۵ میلیارد تومان افزایش دادیم، گفت: ساخت محور اهر – تبریز بسیار بیش از این مبالغ اعتبار نیاز دارد اما امکانات وزارت راه و شهرسازی تنها در همین میزان است.

وی افزود: در کل اگر با عملکردمان تبلیغ کنیم بهتر از آن است که در هر شهری می‌رویم بگوییم دو میلیارد تومان به این پروژه می‌دهیم؛ ‌نیت کردم تا پایان دوره مسئولیت ‌خود به مردم دروغ نگویم و وعده بی اساس ندهم اما با تدبیر کارها را به پیش ببرم.

* تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ راهکار سرمایه‌گذاری‌های جدید

وزیر راه و شهرسازی ‌‌از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد به تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها رای مثبت دهد زیرا تصویب این تبصره می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت و اجرای طرح‌های بزرگ این وزارتخانه در بخش های مختلف همچون راه‌آهن، بنادر، جاده ها و حتی فرودگاه ها و ورود بخش خصوصی در حوزه ساخت بزرگراه‌ها می‌شود.

وی‌ با تاکید بر اینکه راهکار اتمام پروژه‌های مهم بزرگراهی متوقف شده را تصویب لایحه بودجه ۹۴ در مجلس دانست و اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده که با حمایت بخش خصوصی بزرگراه‌ها تکمیل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از محل عوارض مسترد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس قانون فقط در آزادراه‌ها می توان حق دسترسی و گذر دریافت کرد گفت: تصویب این تبصره دروازه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های دیگر وزارت راه و شهرسازی است.

Share