راهکاری برای کاهش تلفات جاده ای

گیلان پایلوت راه‌اندازی سیستم ترومای جاده‌ای کشور شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا راه‌اندازی سیستم تروما راهکار مناسبی برای کاهش تلفات جاده‌ای محسوب می‌شود و گیلان به عنوان نخستین استان پایلوت کشوری در این زمینه انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا راه‌اندازی سیستم تروما راهکار مناسبی برای کاهش تلفات جاده‌ای محسوب می‌شود و گیلان به عنوان نخستین استان پایلوت کشوری در این زمینه انتخاب شده است.
اقدام‌های متعددی در زمینه حوادث ترافیکی صورت گرفته و ارگان‌های مختلفی متولی این امر هستند، اما به طور مشخص نمی‌توانیم اعلام کنیم کدام ارگان متولی اصلی تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای است.

13930706000443_PhotoAاقدام‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته موجب کاهش آمار تصادفات شده و این روند کاهشی ادامه دارد، اما هنوز وضعیت کشور در موضوع تروما به‌ ویژه مسایل ترافیکی بحرانی است.

طبق برنامه پنجم توسعه کشور، سالانه کاهش ۱۰ درصد از تلفات جاده‌ای پیش‌بینی شده و اگر بتوانیم این امر را محقق کنیم بازهم رضایت‌بخش نیست و باید فعالیت بیشتری انجام شود.

به ازای هر ۱۰ هزار خودرو تعداد ۳۳ مرگ در هشت شهر بزرگ کشور داریم و اکنون با توجه به اقدام‌های انجام شده، تلفات جاده‌ای پس از بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و نکته حائز اهمیت این است که حوادث قلبی، عروقی و سرطانی افراد را در سال‌های پایانی عمر و کهنسالی گرفتار می‌کند، اما تروما افرادی را هدف رفته که هنوز به مرحله شکوفایی نرسیده‌اند، به‌ طوری که شایع‌ترین دلیل مرگ در سن کمتر از ۴۵ سال است.

سالانه تعداد پنج میلیون نفر جان خود را به دلیل وقوع حوادث قابل پیشگیری از دست می‌دهند و ۳.۵ میلیون نفر از این تعداد در حوادث ترافیکی است و بیش از دو میلیون نفر مربوط به کشورهای درحال توسعه بوده و جوانان بیشترین در معرض آسیب هستند.

تروما نخستین دلیل مرگ در ایران در سن ۱۰ تا ۱۴ سال عنوان شده و سال‌های گذشته رقم قربانیان بر اثر حوادث ترافیکی در کشور از مرز ۳۰ هزار نفر گذشته بود و با توجه به افزایش سفرها و خودروها، جمهوری اسلامی ایران توانسته این رقم را به ۱۸ هزار و ۵۶۰ نفر کاهش دهد.

با توجه به کاهش چشمگیر در حوادث ترافیکی اما یک‌ هزار و ۸۰۱ نفر دانش‌آموز در سال ۹۲ به دلیل حوادث جاده‌ای کشته شدند و ۱۰ درصد قربانیان حوادث ترافیکی در کشور را تشکیل می‌دهند و به ازای هر پنج ساعت یک دانش‌آموز در ایران جان خود را از دست می‌دهد؛ ضمن اینکه به ازای هر مرگ تعداد پنج نفر معلول دایمی داریم و در هر ساعت یک دانش‌آموز معلول به جامعه اضافه می‌شود و هنوز وضعیت کلی جامعه در حوادث جاده‌ای رضایت‌بخش نیست.

* کاهش ۳ درصدی تلفات جاده‌ای گیلان

معاون امور عمرانی استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه کشور است، اظهار کرد: سال ۹۲ با تلاش تمام دستگاه‌های مربوطه و فرمانداران توانستیم ۱۷ درصد کاهش تلفات جاده‌ای در استان داشته باشیم و این رقم هفت درصد بیشتر از تکلیف برنامه است.

حجت شعبانپور از کاهش سه درصدی تلفات جاده‌ای از ابتدای امسال تاکنون در گیلان خبر داد و افزود: امسال تعداد ۴۱۶ نفر تلفات جاده‌ای در استان داشتیم و این رقم در سال گذشته ۴۲۹ نفر بود.

وی با بیان اینکه بیمارستان پورسینای رشت به تجهیزات پیشرفته درمان مصدومان حوادث جاده‌ای مجهز می‌شود، تصریح کرد: تجهیز بیمارستان‌ها در کاهش تلفات جاده‌ای تاثیرگذار است.

* فعالیت ۵۶ پایگاه اورژانس در گیلان

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: گیلان از استان‌های حادثه‌خیز در کشور محسوب می‌شود و تعداد ۵۶ پایگاه اورژانس در این استان فعالیت می‌کنند.

جمشید محمدی تعداد ماموریت‌های اورژانس گیلان را ۴۰ هزار و ۱۱۷ مورد از ابتدای امسال تاکنون عنوان کرد و افزود: تعداد ۲۸ هزار نفر از بیماران غیر تصادفی بودند.

وی تعداد بیماران تصادفی اورژانس گیلان را ۱۱ هزار و ۷۳۱ مورد دانست و تصریح کرد: تعداد ۲۲ هزار نفر در مراکز درمانی بستری شدند و مداوای ۸ هزار و ۸۴۱ نفر به صورت سرپایی انجام شده است.

* تروما موجب کاهش ۲۵ درصدی تلفات جاده‌ای می‌شود

رئیس بیمارستان پورسینای رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هر گونه آسیب و صدمه جسمی یا روحی که در اثر حادثه ایجاد شود را تروما عنوان کرد و گفت: در دنیا نگاه سیستماتیک به مقوله تروما دارند.

شاهرخ یوسف‌زاده چابک به وجود سازمان‌های متولی مختلف حوادث جاده‌ای در ایران اشاره کرد و افزود: سازمان‌های مذکور دارای ساختار هماهنگ نیستند و اگر تلاش‌ها در راستای همدیگر باشد در کاهش تلفات جاده‌ای تاثیرگذار است.

وی، راه‌اندازی سیستم تروما را سبب کاهش ۲۵ درصدی میزان تلفات جاده‌ای خواند و بیان کرد: دو مرحله قبل و پس از بروز آسیب حائز اهمیت است و ارتقای ایمنی راه‌ها، آموزش و اقدام‌های پلیسی مرحله قبل از بروز حوادث جاده‌ای محسوب می‌شود.

یوسف‌زاده چابک آسیب‌های پس از حوادث جاده‌ای را شامل سه مرحله پیش‌بیمارستانی، بیمارستانی و پس از آن دانست و تصریح کرد: مرحله نخست پیش‌بیمارستانی است و از زمان بروز آسیب تا انتقال بیمار به بیمارستان را شامل می‌شود و این روند روبه بهبود است.

رئیس بیمارستان پورسینای رشت از افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان این بیمارستان خبر داد و متذکر شد: در مدت پنج سال گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان پورسینا از ۱۲۰ هزار به ۲۴۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده اما آمار مرگ و میر از ۴۰ در یک‌هزار به ۳۰ در یک‌هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آمار حوادث جاده‌ای در صحنه کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: سرعت انتقال مصدومان موجب شده مرگ افراد در بیمارستان‌ها اتفاق بیفتد.

یوسف‌زاده چابک به مراقبت‌های پس از بیمارستانی مصدومان اشاره کرد و یادآور شد: مراقبت‌های پس از ترخیص از بیمارستان در کشور مغفول مانده و باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

رئیس بیمارستان پورسینای رشت با اشاره به اینکه نخستین سیستم تروما در زمان جنگ‌های ناپلئون راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: گروه‌هایی برای امداد در نظر گرفته شدند تا بتوانند مجروحان را به پشت جبهه منتقل کنند و پس از آن در جریان جنگ جهانی اول، دوم، کره و ویتنام این موضوع ادامه پیدا کرده است.

وی، سرعت انتقال مصدومان در جنگ جهانی اول را ۱۲ تا ۱۸ ساعت اعلام کرد و عنوان داشت: زمان مذکور در جنگ جهانی دوم به ۶ تا ۱۲ ساعت کاهش پیدا کرد و زمان انتقال مصدوم به بیمارستان در جنگ کره به دو تا چهار رسید و در جنگ ویتنام مدت انتقال مصدومان ۶۵ دقیقه بود.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه بانک اطلاعاتی تروما پس از جنگ ویتنام در ایالت کالیفرنیای آمریکا ایجاد شد، تصریح کرد: سال ۱۹۹۰ سیستم ملی تروما پس از ۲۰ سال در آمریکا راه‌اندازی شده است.

رئیس بیمارستان پورسینای رشت به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی ترومای کشور استرالیا در سال ۱۹۹۴ اشاره کرد و گفت: استرالیا از سال ۲۰۰۶ سیستم ترومای خود را راه‌اندازی کرده ضمن اینکه سیستم تروما در کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده است.

وی ایران را دارای سیستم‌های معادل تروما خواند و بیان کرد: سال ۱۳۷۸ مرکز سینای دانشگاه تهران به صورت مقطعی برای شش بیمارستان شهرهای مختلف سیستم تروما را راه‌اندازی کرد و مرکز تحقیقات ترومای گیلان این امر را در سال ۱۳۸۸ انجام داده است.

یوسف‌زاده، چابک راه‌اندازی سیستم تروما را سبب برطرف شدن معضل اجتماعی حوادث جاده‌ای در کشور دانست و خاطرنشان کرد: سال ۱۳۸۳ مرکز ترومای جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاسیس شده و تنها مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای کشور است.

رئیس بیمارستان پورسینای رشت با اشاره به توانمندی مرکز ترومای جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: ۲۵ آبان ماه جاری نخستین سیستم ترومای جاده‌ای برای نخستین بار به صورت پایلوت کشوری در گیلان راه‌اندازی می‌شود.

وی به نامگذاری روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای در ۲۵ آبان ماه توسط سازمان ملل اشاره کرد و یادآور شد: ۲۵ آبان ماه آخرین روز دهه ایمنی راه‌ها در کشور است.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه تکمیل بانک اطلاعاتی تروما موجب گسترش این سیستم در دیگر استان‌ها می‌شود، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کاهش چشمگیر و قابل توجهی در تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای داشته باشیم ناگزیر هستیم سیستم تروما را راه‌اندازی کنیم.

/فارس

Share