در دل جنگل ها

کشف دومین غار باستانی مربوط به عصر آهن در ماسال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین غار باستانی یا پناهگاه صخره ای در دل جنگلهای شهرستان ماسال با قدمت عصر آهن کشف و شناسایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین غار باستانی یا پناهگاه صخره ای ماسال با قدمت عصر آهن کشف و شناسایی شد.

DSC_0296کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه این غار آهکی در دل جنگلهای شهرستان ماسال واقع شده است گفت:دهانه ی ورودی این غار باستانی یا پناهگاه صخره ای دارای دو ورودی است که به صورت طاقدیس و ناودیس می باشد.

مجید کوهی افزود:عرض هر کدام از ورودی های آن به طور تقریبی بین ۷ الی ۱۰ متر است و ارتفاع دهانه ی ورودی آن نیز از بستر نهشته ها یا لایه های باستانی آن بین ۳ الی ۶ متر است و فضای  داخلی این پناهگاه صخره ای از لبه ی ورودی تا انتهای دیواره ی پناهگاه بین ۴ الی ۱۵ متر است.

وی گفت: با توجه به نزدیکی سطح حاشیه و بستر رودخانه و مقایسه تراس های ساحلی رودخانه با ورودی غار می توان گفت که میزان ضخامت لایه های باستانی این پناهگاه بیش از ۳ متر است و در سطح بالای این پناهگاه صخره ای آثاری از گورستان باستانی نیز کاملا مشهود است و با توجه به یافته های سطحی می توان ادعا کرد قدمت این اثر فرهنگی وتاریخی مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش می باشد.

کوهی خاطر نشان کرد: بررسی ها ی اولیه بر روی این غار انجام شده است و شناسایی ماهیت دوران های  پارینه سنگی و حضور انسانهای نخستین و اولیه نیازمند انجام کاوشهای بیشتر و دقیق تری است که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار گرفته است و نتایج به دست آمده طی گزارش و مقالات علمی باستان شناسی ارایه خواهد شد.

وی افزود:این اثر تاریخی را بیشتر می توان باعنوان پناهگاههای صخره ای طبقه بندی و معرفی  کرد.

کوهی خاطرنشان کرد: با توجه به شواهد موجود تاج و پیشانی پناهگاه مذکور در گذشته بر اثر عوارض طبیطی تخریب و از بخش اصلی خود جدا شده ودر بستر آن به صورت سقوط شده و واریزه دیده می شود که مشخص می شود فضای داخلی این پناهگاه در گذشته نسبت به امروز بزرگتر بوده اما لایه های باستانی زیر این صخره ها کاملا سالم مانده است.

Share