باز هم مسموميت با گاز منوكسيد كربن

کشف جسد بی جان ۲ خانم جوان در یکی از محلات شهر رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت گفت: جسد بی جان ۲ خانم جوان، شب گذشته و به علت گازگرفتگی، در منزلی واقع در یکی از محلات شهر رشت کشف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت گفت: پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاریها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود.علی-مقصودی1

علی مقصودی، افزود: جسد بی جان ۲ خانم جوان، شب گذشته و به علت گازگرفتگی، در منزلی واقع در یکی از محلات شهر رشت کشف شد.

وی افزود: علت گازگرفتگی استفاده از بخاری گازی بدون نصب لوله دودکش در فضای بسته بوده است.

مقصودی ادامه داد: پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاریها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود.

وی گفت: از نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد.

وی یادآور شد: در صورت مشاهده مواردی دال بر گاز گرفتگی، اولین و مهمترین اقدام برای نجات فرد مسموم، رساندن اکسیژن به وی است. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس ۱۱۵ و سپس با ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیرید.

بیشتر حوادث گازگرفتگی مربوط به نصب غلط دودکش

حوادث گازگرفتگی نیز هر ساله با شروع فصل سرما به یکی از دغدغه های سازمان های آتش نشانی کشور تبدیل می شود و بخشی از عملیات های سازمان های آتش نشانی را به خود اختصاص می دهد که بیشتر حوادث گازگرفتگی مربوط به نصب غلط دودکش و لوله های بخاری است. این درحالی است که سازمان های آتش نشانی برای پیشگیری از حوادث گازگرفتگی با خلاءهای قانونی روبرو هستند و برای بررسی و برخورد با شرکت های سازنده سیستم های گرمایشی اختیار قانونی ندارند و در این زمینه فقط با سازمان استاندارد کشور همکاری می کنند.

استفاده از هشداردهنده گاز مونوکسید کربن

در صورتی که گاز مونوکسیدکربن در فضایی به ۳ هزار پی پی ام برسد خطرناک بوده و باعث مرگ می شود این در حالی است که با بهره مندی از سنسورهای هشداردهنده گاز مونوکسید کربن و با رسیدن این گاز به ۷۰ پی پی ام این وسیله هشدار داده و ساکنان را از وجود گاز مونوکسید کربن باخبر می کنند.

مردم هشدارهای آتش نشانی را جدی بگیرند

مهندس کریمی، مسوول پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت، درباره جلوگیری از گازگرفتگی به ایسنا گفت: انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد. دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ منفذ نشتی در سراسر آن باشد. (بکارگیری لوله های آکاردئونی آلومنیومی مجاز نمی باشد) شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت (رو به بالا) و ارتفاع عمودی لوله ها در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

وی افزود: قطر لوله دودکش باید مساوی با قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد. اگر فضای خانه و یا محیط کار خود را با شوفاژ سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع می باشد. در صورتیکه از بخاریهای گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتما مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کنید و از درزبندی و بستن منافذ خودداری کنید.

کریمی گفت: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مناسب در محیط ایجاد کنید. به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نمی باشد. از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری کنید. طول شیلنگ گاز حداکثر یک و نیم متر باشد./ایسنا

Share