یک صندلی و سه مدعی

کدام یک از این سه نفر شهردار رشت می شوند؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موضوع مهم بعد از برکناری خلیلی انتخاب شهردار جدید رشت است.پیش بینی می شود که آقای سرپرست که به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شده نمی تواند گزینه ی مدنظر اعضای شورا برای سمت شهرداری رشت باشد و مدیریت او موقتی خواهد بود .

مناختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شورای چهارم شهر رشت درحالی کار خود را آغاز نمود که سایه سنگین شورای شهر سوم بر سر آن سنگینی می کرد و مردم و مسئولین منتظر بودند که شورای جدید با عملکرد خوب خود دوران تلخ گذشته را از اذهان مردم پاک نماید و اعتماد از دست رفته ی مردم به شورا بازگردانده شود.هفته ها و ماه های اولیه شورا با مصاحبه ها و تکرار وعده های اعضای شورا به مردم نظیر نهضت آسفالت,پاکسازی زرجوب و گوهررود و آماده سازی آنها برای قایقرانی , ساماندهی دستفروشان و …همراه بود و در این بین از گوشه و کنار زمزمه های اختلاف بین شورا و شهرداری به گوش می رسید و حتی در جریان تغییر در معاونت عمرانی شهرداری کار به زد و خورد هم کشید.سرانجام ۲۲ مهر ماه که یکی از ماندگارترین روزها !! در تاریخ پر فراز و نشیب مدیریت شهری رشت بود فرا رسید.در این روز خلیلی که ده ماه پیش با یازده رای از اعضای شورای شهر رشت رای اعتماد گرفته بود با ده رای شورا از سمت خود عزل شد تا با برکناری شصت و سومین شهردار بار دیگر نام رشت به عنوان یکی از بی ثبات ترین مدیرت شهری در سطح کشور روی زبان ها بیفتد .همگان به یاد دارند که در آن سه شنبه تاریخی درحالیکه موافقین استیضاح با توپ پر آمده بودند و بعضا در نطق های خود کرامت انسانی شهردار برکنار شده را رعایت نکردند اتفاق مهم تری نیز رخ داد که توجه چندانی بدان نشد.
خلیلی در جلسه استیضاح خود گفته بود: «طی ۱۰ ماهی که بر سر کار بودم، ۱۰۴ لایحه از طرف شهرداری به شورا ارایه کردیم که ۱۲ لایحه رای موافق، ۸ لایحه رای مخالف و به ۸۲ لایحه نیز تاکنون پاسخی داده نشده است. » اما موضوع آنجا جالب می شود که بدانیم بر طبق اظهارات خلیلی تنها یک لایحه آن هم مربوط به مباحث قرآنی از سوی شورای شهر رشت ارائه شده است.
ای کاش شورای شهر رشت به جای لفاظی با ارائه مستندات پاسخگوی این مدعای شهردار سابق می شدند و شهروندان رشتی را در جریان صحت این موضوع قرار می دادند.

کدام یک از این سه نفر شهردار رشت می شوند؟!
اما موضوع مهم دیگر بعد از برکناری خلیلی انتخاب شهردار جدید رشت است.پیش بینی می شود که آقای سرپرست که به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شده نمی تواند گزینه ی مدنظر اعضای شورا برای سمت شهرداری رشت باشد و مدیریت او موقتی خواهد بود . بنابراین گمانه زنی رسانه ای در خصوص انتخاب شهردار بعدی رشت از موضوعات مورد علاقه ی مردم و رسانه ها است.
همانطور که قبلا اشاره کرده بودیم مجید رجبی ویسرودی عضو شفتی شورای اسلامی شهر رشت یکی از گزینه های قابل پیش بینی برای تصدی گردی شهرداری رشت است و چند عضو شورا نیز بطور مستقیم و غیر مستقیم قبل از برکناری خلیلی از وی به عنوان یکی از گزینه ها که برای این سمت اعلام آمادگی کرده است نام برده بودند.تدریس در دانشگاه و فعالیت در زمینه عمران و ساخت و ساز از جمله سوابق رجبی است و وی از سابقه ی اجرایی قابل ذکری در حوزه ی مدیریت شهری برخوردار نیست و مشخص نیست بر طبق کدام پشتوانه و سابقه ی کاری برای برعهده گرفتن چنین پست حساسی اعلام آمادگی کرده است.

از رضا جمشیدی چناری می توان به عنوان دیگر چهره مطرح برای تصدی گری این پست نام برد .شاگرد اولی که عملکرد یکساله او بر کرسی ریاست شورا با انتقادات بسیاری در میان دیگر همکاران شورانشین رو به رو شده بود . از یک سو انتصابات یک سویه و بدون مشورت او تا مدت ها نقل مجالس شده بود و از سوی دیگر برخی اظهارات احساسی و غیرکارشناسی وی نظیر پاکسازی و قایقرانی در زرجوب و گوهر رود(! )و تبدیل آنها به دانوب ایران که به هزینه های چندصد میلیاردی نیازمند است با تعجب مردم و رسانه همراه شده بود.
هرچند خود جمشیدی چندین بار اعلام داشته که نه قصد شهردار شدن را دارد و نه کاندیداتوری برای انتخابات مجلس ! اما اهالی دیارمیرزا به خوبی به یاد دارند که وی درحالیکه خبر از تشکیل معاونت فرهنگی شورای شورای اسلامی کلانشهر رشت برای اولین بار در سطح کشور را داده بود با فشار کمسیون فرهنگی تنها ظرف مدت چند ساعت از تصمیم خود مبنی بر تشکیل معاونت فرهنگی در شورای شهر رشت عدول کرد و همچنین باید به یاد داشته باشیم که وی در مصاحبه ای قبل از برگزاری جلسه انتخابات ریاست و هیات رئیسه شورای شهر رشت اظهار کرده بود « اگر رییس شورای شهر رشت نباشم «شک نکنید» که جایگاه بعدی من در این کشور بالا‌تر از آن خواهد بود» حال باید منتظر ماند و دید این عضو تالشی شورای شهر رشت به جایگاه بالاتر مورد نظر خود چه زمانی دست پیدا خواهد کرد.

مسعود کاظمی لیچائی مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری رشت در دوران شهرداری محمد علی ثابت قدم دیگر گزینه ی مطرح درون شورایی است.کاظمی نسبت به دو گزینه قبلی از سابقه اجرایی محدودی در حوزه مدیریت شهری برخوردار است. اما مدیریت او بر یک سازمان شهرداری قاعدتا نمی تواند یک سابقه کاری قابل قبول برای مدیریت در سطح کلانشهری با مشکلات پیچیده همانند رشت باشد و کاظمی حتی در روی کاغذ یکصدم تجربه ی خلیلی شهردار معزول رشت را در کارنامه ی کاری خود ندارد. اما با بررسی تصمیمات شورای شهر رشت به این نتیجه می رسیم که قدرت لابی گری و جلسات شبانه با برخی چهره های سیاسی برای تصدی گری پست شهرداری رشت قطعا بیشتر از سابقه کاری برای اعضای شورا حائز اهمیت خواهد بود.البته همانطور که قبل از جلسه استیضاح خلیلی اعلام کردیم شواهد و قرائن حاکی از این است که که اتحاد کاظمی با اکثریت نمی تواند پایدار و دائمی باشد . برای اثبات این موضوع تنها کافی است به تخریب های صورت گرفته توسط یک عضو شورا که از طریق رسانه ی تحت اجاره ی او صورت میگرد توجه نماییم.وی که اتفاقا بر اصلاح طلب بودن خود نیز تاکید فراوان دارد,همواره از طریق یک رسانه ی خاص در پوشش انتقاد دست به تخریب مخالفین زده و موضوع زمانی جالب می شود که بدانید حتی تیتر خبرها و تحلیل ها منتشر شده در رسانه مورد نظر توسط  این عضو شورا انتخاب می شود و بعد از تخریب وجهه فاطمه شیرزاد اکنون نوبت کاظمی است و آنها دیر یا زود از کاظمی عبور خواهند کرد.
مطمئنا گذر زمان بسیاری از مسائل را حل خواهد نمود و باید منتظر ماند و دید که آیا کاظمی که خود از مخالفان سرسخت شهردار برکنار شده بوده می تواند نظر اکثریت را به خود جالب نماید یا اینکه وی تنها به دلیل علاقه قلبی به تصدی گری شهرداری رشت بازیچه موافقین برکناری خلیلی قرار گرفته و بزرگترین شکست خورده ی استیضاح و برکناری شهردار سابق رشت است!

در هر صورت مردم رشت به عنوان کسانیکه که بیشترین لطمه از عدم ثبات در مدیریت شهری را خورده اند امیدوارند شورای شهر رشت حال که برخلاف نظر مسئولین تاثیرگذار شهری و استانی اقدام به برکناری شهردار خلیلی نموده فردی را جایگزین او نمایند که یک سر و گردن بالاتر از او باشد.از یاد نبریم که ثبات مدیریتی یکی از مهمترین عوامل برای توسعه یک شهر است و باید به یک مدیر برای اجرای برنامه هایش فرصت کافی داده شود.و موضوع مهم تر آن است که هیچ یک از این سه نفر از تجربه ی لازم و کافی برای تصدی گری شهرداری کلانشهر رشت برخوردار نیستند و باید به این نکته هم توجه نمود که باتوجه به حواشی پیش آمده درخصوص عزل خلیلی انتخاب یک گزینه از درون شورا برای تصدی گری شهرداری رشت در اذهان عمومی صورت خوشی نخواهد داشت و می تواند اعتماد مردم نسبت به اعضای شورا را بیش از پیش خدشه دار نماید.

Share