محسن حسن پور

کتاب مُرد… ما در عزایش به ماتم نشسته ایم!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اگر سری به نمایشگاههای استانی بزنید، ما ناشران را خواهید دید که برای فرزند دلبندمان که سالهاست مُرده است درحال عزاداری هستیم!

کتاب مُرد… ما در عزایش به ماتم نشسته ایم!
IMG10081121اگر سری به نمایشگاههای استانی بزنید، ما ناشران را خواهید دید که برای فرزند دلبندمان که سالهاست مُرده است درحال عزاداری هستیم! به بهانه برگزای چند نمایشگاه استانی کتاب که اکنون همزمان در استان های گیلان و البرز برگزار می شود می خواهم چند کلمه درد دل بنویسم : می دانم گوش ها دیگر نمی شنوند و چشم ها نمی بینند ! .. ما اخرین رسالتمان را انجام می دهیم شاید یک انقلاب فرهنگی شد و کسانی که برمسندند به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب توجه کردند!… توجه از نوع عمل نه حرف!… در تمامی کشورهای دنیا چه توسعه یافته چه درحال توسعه مقوله کتاب ازسایر مقولات جداست. به طوری که در حال حاضر بیشتر این کشورها به کتاب یارانه می پردازند. در کشورهایی که هیچ ممیزی برای کتاب نیست از گذشته تا حال کتاب جایگاه خاص فرهنگی را داشته است به طوری که سرانه کتاب خوانی در ژاپن به ساعت ها می رسد ولی درکشور با تمدن و اسلامی ایران به کمتر از ۲ دقیقه! آنهم اگر کنکور دانش اموزان را جدا کنیم شاید به یک دقیقه نرسیم!
به راستی برای ایران بزرگ با قدمت تاریخی فرهنگ و تمدن جای تاسف ندارد که راهکاری اندیشده نمی شود؟
خیانت بزرگ از آنجا شروع شد که درسال ۸۶ اولین کالایی که یارانه اش قطع شد کتاب بود! ابتدا گفتند : با بن کتاب و خرید کتب مفید جبران می کنند. اندکی هم انجام دادند! آیا از همه ناشران کتاب می خرند؟ آیا همه ناشران- بیش از ۷۰۰۰ ناشر فعال- می توانند در نمایشگاههای استانی حضور یابند؟ براستی چرا هر روز کتاب فروشی های کشور تبدیل به شغل هایی مانند ماست بندی! خواربارفروشی و… و یا لوازم التحریر فروشی می شود؟
چرا چاپخانه ها روبه ورشکستگی هستند وهر روز یکی تعطیل می شود؟ مسئولان فرهنگی کجای کارند؟ چرا همه چیز با پول و اقتصاد مقایسه می شود؟ قیمت فرهنگ چقدر است؟ این همه معضلات اجتماعی نتیجه سیاست های غلط فرهنگی در اجرا و روی گردانی جوانان از کتاب و مطالعه است.
بهتر نیست به جای نمایش کتاب و برگزاری نمایش کتاب قدری به این فکر باشیم که میزان مطالعه مردم را با ارزان تمام شدن قیمت کتاب و بازگشت به سال ۸۵ افزایش دهیم؟
ما ناشران سالی ۳۱ بار در ۳۱ استان در سوگ کتاب ماتم سرایی داریم که مردم هم چون یا قدرت خرید ندارند یا فرهنگشان اقتصادی شده ! به تاسی از متولیان فرهنگی برای تسلای خاطر عزیز از دست رفته مان در نشست ما شرکت می جویند! فاتحه!

محسن حسن پور- مدیر مسئول انتشارات فقیهی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share