باید تا اسفند منتظر ماند

چه کسانی بر صندلی های خالی آیت الله تکیه می زنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مرحوم آیت الله مهدوی کنی در زمان حیات خود عهده دار مناصب سیاسی و اجرایی متعددی بود.حالا با درگذشت او مسئله اینکه چه کسانی قرار است در جایگاه او بنشینند موضوعی است که این روزها مورد توجه خیلی هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مرحوم آیت الله مهدوی کنی در زمان حیات خود عهده دار مناصب سیاسی و اجرایی متعددی بود.

14-10-26-184418139306111126513093542794حالا با درگذشت او مسئله اینکه چه کسانی قرار است در جایگاه او بنشینند موضوعی است که این روزها مورد توجه خیلی هاست. در میان همه مناصبی که او به هنگام وفاتش عهده دار آن ها بوده است دو جایگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی ریاست مجلس خبرگان رهبری و دیگری دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز. این دو جایگاه هم به خودی خود اهمیت بالایی دارند و هم به این دلیل که تا حدودی انتخابی هستند ، اهمیت دوچندانی پیدا کرده اند.

رقابت در مجلس خبرگان رهبری

آیت الله مهدوی کنی با اصرار برخی از چهره های اصولگرا که منتقد آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند نامزد ریاست شد و به دنبال آن هم آیت الله هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست خبرگان نشد. حالا هم که آیت الله مهدوی کنی در گذشته است ، نخستین نامی که به ذهن خیلی ها آمد همان آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

اما باز هم عده ای هستند که دوست ندارند هاشمی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده بگیرد. سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان به خبرنگاران گفته است که  انتخابات هیئت رئیسه مجلس اسفندماه در اجلاسیه این مجلس برگزار خواهد شد. او همچنین گفته است که آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان از جمله کسانی است که در معرض کاندیداتوری هستند. بنابر این دو گزینه اصلی برای ریاست مجلس خبرگان ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله هاشمی شاهرودی هستند.

رقابت در جامعه روحانیت مبارز

جامعه روحانیت مبارز مهمترین تشکل اصولگرایان پس از انقلاب بوده است. پایه گذاران این تشکل ،شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی بوده اند.اسامی پایه گذاران جامعه روحانیت خود حکایت از اهمیت و قدرت این تشکل سیاسی دارد.

جدای از بنیانگذاران این تشکل افراد مهم و سرشناس زیادی عضویت این تشکل سیاسی را در کارنامه خود دارند.آیت الله امامی کاشانی،حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از جمله اعضای این تشکل سیاسی هستند. اما در سال های اخیر بسیاری از این افراد در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نمی کنند. به عنوان مثال حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری یا آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی مدت هاست که در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نمی کنند. در غیاب این نام ها، بیشتر افرادی مانند سید رضا تقوی و احمد سالک از طرف جامعه روحانیت مبارز اظهار نظر می کنند. حجت الاسلام سید رضا تقوی در حاشیه مراسم سالگرد مرحوم عسگراولادی به خبرنگاران گفته است که در جلسه آینده جامعه روحانیت مبارز جانشین آیت الله مهدوی کنی مشخص خواهد شد. با شرحی که از وضعیت جامعه روحانیت مبارز رفت احتمال می رود که جانشین آیت الله مهدوی کنی، آیت الله موحدی کرمانی باشد.البته آیت الله موحدی کرمانی درباره احتمال جایگزینی او به جای آیت الله مهدوی کنی گفته است که اگر کسی از میان دوستان داوطلب باشد و شرایطش بهتر از او باشد، ورود نمی‌کند.

/خبرآنلاین

Share