مهرداد لاهوتی:

سقوط ایران ۱۴۰ در صحن علنی مجلس در حال پیگیری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون عمران از پیگیری پرونده سقوط هواپیمای آنتونوف در مجلس خبر داد و گفت: سقوط هواپیمای آنتونوف و مرگ دلخراش عده ای از هموطنان، موضوعی نیست که به دست فراموشی سپرده شود و مجلس تا روشن شدن دلایل اصلی این حادثه پیگیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون عمران از پیگیری پرونده سقوط هواپیمای آنتونوف در مجلس خبر داد و گفت: سقوط هواپیمlahooti_8733 (1)ای آنتونوف و مرگ دلخراش عده ای از هموطنان، موضوعی نیست که به دست فراموشی سپرده شود و مجلس تا روشن شدن دلایل اصلی این حادثه پیگیر خواهد بود.

مهرداد بائوج لاهوتی افزود: پس از حادثه سقوط آنتونوف مسئولان وزارت راه و شهرسازی پس از حدود چهل روز دلایل اصلی این حادثه  را اعلام کردند که برای مجلس قانع کننده و شفاف نبود. به همین دلیل این موضوع در روزهای آینده از صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد .

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سقوط  هواپیمای آنتونوف با تمامی حوادث گذشته متفاوت است، توضیح داد: به طور کلی پس از وقوع حوادث هوایی مجموعه عواملی نظیر خطای خلبان ،‌نقص فنی و عوامل محیطی به عنوان مولفه های تاثیرگذار در حادثه اعلام می شود. اما در مورد سقوط هواپیمای آنتونوف موضوع کاملا متفاوت است، چراکه غیر ایمن بودن  این هواپیما بارها از سوی کارشناسان پیش بینی و به مسئولان ذی ربط گوشزد شده بود.

وی ادامه داد: نکته ای که در مورد سقوط آنتونوف قابل تامل بود، این است که بسیاری از کارشناسان این حوزه نسبت به خطرآفرین بودن هواپیمای مذکور هشدار داده بودندو این پیش بینی به صورت مکتوب نیز موجود است اما ظاهرا مسئولان وزارت راه و شهرسازی به دلیل کمبود هواپیما در بعضی خطوط  مجبور شدند اجازه پرواز این هواپیما را بدهند .

لاهوتی با تاکید براینکه نمی توان به صرف کمبود هواپیما، جان شهروندان را به مخاطره انداخت، خاطرنشان کرد:چندی پیش رییس سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه ای عوامل مختلفی را به عنوان دلیل سقوط آنتونوف اعلام کرد بود که چند نکته برای نمایندگان مجلس مبهم باقی مانده است و انتظار داریم در این زمینه شفاف سازی صورت بگیرد. به عنوان مثال  معاون وزیر راه شرایط فرودگاهی رابه عنوان یکی از عوامل دخیل در وقوع حادثه عنوان کردند اما روشن نیست که منظور از شرایط فرودگاهی چیست. آیا مثلا برج مراقبت و یا باند پرواز مشکل داشته است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد:همچنین نقص فنی موتور هواپیما نیز یکی از دلایل اصلی حادثه اعلام شد. اما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم، زمانی  نقصی در هواپیماهایی مانند بویینگ و یا ایرباس اتفاق می افتد که قابل پیش بینی نیست و به ندرت هم  اتفاق می افتد. اما در مورد آنتونوف که نقص فنی و ایمن نبودن آن بارها هشدار داده شده بود مسئله قابل اغماض نیست و در واقع این اتفاق یک نوع کوتاهی و سهل انگاری از سوی مسئولان منظور می شود .

لاهوتی  با بیان اینکه به دلیل تحریم صنعت هوایی کشور نمی توان منکر مشکلات عمیق سازمان هواپیمایی بود، خاطرنشان کرد: به طور کلی سازمان هواپیمایی  به دلیل تحریم در شرایط مساعدی به سر نمی برد و برای تامین تجهیزات خود در مضیقه قرار دارد و نمی توان این شرایط را نادیده گرفت. اما از سوی دیگر حوادثی که به دلیل اخذ تصمیمات نادرست و سهل انگاری رخ می دهد قابل اغماض نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی دقیق علل سقوط آنتونوف در حال پیگیری است، گفت: این موضوع از صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد و امیدواریم وزیر راه و شهرسازی بتواند نمایندگان را دراین زمینه اقناع کند.

نماینده مردم لنگرود درمجلس خاطرنشان کرد:  پیگیری موضوع سقوط آنتونوف به این معنا نیست که بخواهیم  کسی را به ناحق مقصر جلوه دهیم و زیر سوال ببریم وبه طور کلی تمام این پیگیری ها از آن جهت است تا از وقوع حوادث ناگوار بعدی جلوگیری کنیم .

/خانه ملت

Share