محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت

وزیر پیشنهادی علوم را به وقتش معرفی می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های مختلف اظهارداشت: دولت به وقت وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های مختلف اظهارداشت : ۷۲۹میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه را از مصوبات مهم امروز هیأت دولت دانست و گفت: این اعتبار برای اجرایی شدن مطالباتی که توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته بود اختصاص یافت.nobakht40215

او با با بیان اینکه کلیه برنامه‌های رهاسازی از سدهایی که آب آنها به دریاچه ارومیه می‌ریزد انجام گیرد،‌ گفت: حداقل ۸ درصد کاهش مصرف توسط بخش‌های مختلف در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، ممنوعیت تبدیل الگوی زراعی به باغی در حوزه آبریز و تبدیل کشت چغندر به گندم و پرداخت مابه‌التفاوتی به کشاورزانی که درآمدشان تقلیل می‌یابد صورت گرفته است.

نوبخت در ادامه نشست خبری خود درباره لایحه خروج از رکود و اینکه گفته می‌شود توسط یک موسسه تحقیقاتی انجام شده، گفت: لایحه خروج از رکود را دولت تهیه کرده و اینکه گفته شود توسط یک مؤسسه تحقیقاتی صورت گرفته سخن درستی نیست.

سخنگوی دولت همچنین گفت: البته منظور از دولت فقط هیأت وزیران نیست بلکه همه نهادهای مرتبط با دولت است؛ همچنین علاوه بر اقداماتی که توسط وزرا صورت گرفته یک مؤسسه تحقیقاتی در دولت بود که اقدامات لازم را انجام داد و در نهایت وزارت امور اقتصادی و دارایی آن را تهیه کرد، جلسات متعددی را در دفتر آقای طیب‌نیا داشتیم و بنده نیز در آن مشارکت کردم که امیدواریم مجلس در خصوص این لایحه تسریع لازم را داشته باشد.

او درباره تک‌نرخی بودن ارز نیز یادآور شد: دولت یک نرخ بیشتر به صورت رسمی نمی‌شناسد و آن ۲هزار و ۶۵۰ تومان است که نرخ بین تسعیر دلار و ریال به شمار می‌رود، البته همانند سایر کشورها یک بازار غیررسمی هم وجود دارد اما دولت همان یک نرخ را دارد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره نحوه انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی نیز یادآور شد: در مراحل تدوین قانون برنامه پنجم برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی سازوکاری طراحی کردند که دولت نسبت به آن اعتراض داشت و به همین دلیل مقام معظم رهبری این موضوع را به مجمع ارجاع دادند و نهایتاً جمع‌بندی این شد که رئیس‌کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد و دارایی پیشنهاد و هیأت وزیران آن را تأئید کند و در نهایت با ابلاغ رئیس‌جمهور باشد؛ در این زمینه نیز اتفاق خاصی نمی‌افتد و مشکلی پیش نمی‌آید، قبلاً‌ مجمع عمومی بانک‌ها تأئید می‌کردند و اکنون وزرا این کار را می‌کنند.

سخنگوی دولت درباره وزیر پیشنهادی علوم نیز یادآور شد: دولت به وقت وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی می‌کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در سال ۹۳ با کسری بودجه مواجه هستیم یا خیر، گفت: سال ۹۳ را باید به دو نیمه تقسیم کرد؛ ما قیمت هر بشکه نفت خام را در بازار جهانی در نیمه اول ۱۰۴ دلار داشتیم و این در حالی بود که در قانون بودجه ۱۰۰دلار پیش‌بینی کردیم اما اکنون با توجه به کاهش قیمت نفت در نیمه دوم قیمت هر بشکه ۸۲ دلار می‌شود.

او متوسط قیمت را ۹۳ دلار عنوان کرد که در واقع ۷درصد نسبت به ۱۰۰دلار کمتر پیش‌بینی کرده‌ایم اما با توجه به این مسئله هزینه‌هایمان را حساب‌شده و هدفمند می‌کنیم و کسری بودجه نخواهیم داشت.

نوبخت بر همین اساس منابع را مالیات‌ها واگذاری دارایی‌های مالی و ارواق مشارکت اسناد خزانه و فروش سهام عنوان کرد و گفت: البته ما به همان میزانی که درآمد داریم هزینه خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی اینکه هیأت دولت در راهپیمایی روز ۱۳ آبان حضور نیافته بودند، گفت: ۱۳ آبان روز دانش‌آموز است و وزیر آموزش و پرورش در آن حضور داشت.

نوبخت همچنین گفت که بودجه سال ۹۴ در مراحل پایانی‌ اش قرار دارد و این لایحه را در معاونت تهیه و به دولت ارائه خواهیم داد و در وقت قانونی به مجلس ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه ششم نیز یادآور شد: به موازات لایحه بودجه این برنامه را نیز همکاران ما در حوزه معاونت تهیه می‌کنند؛ سه کار عمده معاونت برنامه‌ریزی، تهیه بودجه، برنامه و مدیریت تخصیص است.

او در ادامه این نشست خبری به نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه خروج از رکود اشاره کرد و گفت: ما این لایحه را به مجلس ارائه کرده‌ایم و در آنجا به کمیسیون برنامه و بودجه رفته است و طبیعی است که در حین بررسی‌ها مرکز پژوهش‌ها نیز نظرات خود را داشته باشد.

نوبخت درباره موضوع اقتصاد مقاومتی نیز گفت: در شورای اقتصاد بررسی‌ها صورت و برنامه‌ها تصویب شد و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

او گفت: یک دوره برای امسال و سال آینده و یک دوره نیز برای برنامه ششم است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که برای کشور در این برهه بسیار ضروری است اجرا می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کشور می‌تواند ارزان اداره شود، گفت: این حرف درستی است و برای این کار باید بهره‌وری را زیاد کنیم.

سخنگوی دولت درباره ارزش خدماتی که ارائه می‌شود، نیز گفت: پرداخت‌های مردمی که ۱۰درصد بود در شهرها به ۶درصد و پرداخت روستائیان از ۵ به ۳درصد کاهش داریم و تلاش کردیم پرداخت‌های غیررسمی در بیمارستان را نیز واقع‌بینانه کنیم و اجازه ندهیم با اصلاح‌ زیرمیزی از بیماران پول بگیرند.

او در پاسخ به سؤالی درباره اجرایی شدن سند مهندسی فرهنیگ کشور نیز گفت: این سند باید اجرایی شود و امروز نیز سند راهبردی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل در دستور کار دولت بود و برای واقع‌بینی به کمیسیون فرهنگی اعاده شد تا بتوانیم هم سند مهندسی کشور و هم سند راهبردی جمهوری اسلامی را در سطح بین‌الملل شاهد باشیم.

نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یک وکیل ۳۲میلیارد تومان برای عملکرد یک وزارتخانه دریافت کرده است، گفت: اقدامات قانونی از سوی دستگاه‌های نظارتی درون دولت در حال انجام است و اقدامات قانونی را انجام داده‌ایم؛ هم صرفه‌جویی و هم سالم‌سازی در فرآیند ارائه خدمت به مردم در دستور کار دولت است.

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره استفاده دولت از برخی شخصیت‌ها نیز، گفت: دولت از همه ظرفیت‌هایی که به عنوان ظرفیت ملی هستند برای پیشبرد اهداف ملی استفاده می‌کند.

نوبخت ادامه داد: نیروی انسانی دولت چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و این هزینه ها را بالا برده است./خبرانلاین

Share