تبعیض مابین فوتبالیست ها و سایر مردم

همه در برابر قانون برابرند ، اما برخی برابرترند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاروز گذشته، سازمان لیگ‌ از باطل شدن کارت پایان خدمت ۲۷ بازیکن لیگ برتری خبر داد و کمی بعد نیز نام یکی دیگر به این لیست افزوده‌ و در بیانیه سازمان لیگ اعلام شد‌ که تا مشخص شدن تکلیف این بازیکنان از سوی نظام وظیفه، آن‌ها حق بازی‌ برای تیم‌هایشان را ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز گذشته، سازمان لیگ‌ از باطل شدن کارت پایان خدمت ۲۷ بازیکن لیگ برتری خبر داد و کمی بعد نیز نام یکی دیگر به این لیست افزوده‌ و در بیانیه سازمان لیگ اعلام شد‌ که تا مشخص شدن تکلیف این بازیکنان از سوی نظام وظیفه، آن‌ها حق بازی‌ برای تیم‌هایشان را ندارند. این در حالی است که فوتبالیست‌های متخلف همچنان امیدوارند ‌«تیم‌های نظامی» راهکار جایگزین آن‌ها برای فرار از این ماجرا باشند.

 کارت-پایان-خدمت-جعلی-فوتبالیست-ها2این شاید یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های تخلف در جمهوری اسلامی ایران باشد که مقامات و مسئولان آشکارا ‌از تخلف گروهی خبر می‌دهند و متخلفان همچنان برای خودشان آزاد و اسوده و بی‌قید زندگی می‌کنند و انگار نه انگار که چیزی شده است!
بنا بر این گزارش، در حالی که چندی پیش، سازمان نظام وظیفه، از ابطال کارت پایان خدمت برخی ‌فوتبالیست‌ها خبر داده بود، روز گذشته، سازمان لیگ نخستین لیست از بازیکنانی را که بنا به هر دلیل از رفتن به خدمت سربازی طفره رفته‌اند و به ترفندی دیگر به کارت پایان خدمت دست پیدا کرده‌اند، منتشر ‌و اعلام نموده ‌این گروه از بازیکنان تا تعیین تکلیفشان از سوی سازمان نظام وظیفه حق بازی ندارند.

اکنون کاری نداریم که این بازیکنان واقعا اسناد رسمی را جعل کرده‌اند یا به روش‌های دیگری به کارت پایان خدمت دست پیدا کرده‌اند، بلکه‌ مهم این است که این گروه از فوتبالیست‌ها بنا به اظهار رسمی سازمان‌های مربوط متخلف‌اند و اگر چنین تخلفی را هر یک از شهروندان ایرانی ـ البته غیر از افراد مشهور و وابسته‌ به مشهور ـ انجام می‌دادند، بنا بر قوانین ممکلتی به زندان محکوم می‌شدند.

احمدرضا براتی، کار‌شناس حقوقی فوتبال کشورمان و معاون حقوقی اتحادیه باشگاه‌ها در گفت‌وگو‌ با ‌فارس ‌درباره تخلف فوتبالیست‌هایی که از راه غیرقانونی کارت پایان خدمت دریافت کرده‌اند، گفت: «اصلا به این قضیه کاری نداریم که آن‌ها چگونه کارت گرفتند؛ اما مهم این است که این بازیکنان برای گرفتن کار معافیت از خدمت، روند قانونی را طی نکرده‌اند و ‌غیرقانونی به این کارت معافیت دست پیدا کردند که این نقطه مشترک همه این بازیکنان است و آن‌ها پروسه‌ای قانونی برای اخذ معافیت را طی نکرده‌اند و در کارشان با تقلب و سندسازی به کارت معافیت از خدمت رسیده‌اند. ماده ۶۰ قانون خدمت نظام ‌وظیفه در این ‌باره می‌گوید ‌هر کس از هر راه غیرقانونی مثل اعمال نفوذ، ‌تقلب، جعل، سندسازی، رشوه و راه‌هایی از این دست معافیت بگیرد یا خدمت نکند، باید به دادگاه صالحه معرفی شده و این جرم بین یک تا پنج سال حبس در پیش دارد‌».
نجیب‌زاده‌تر و اشراف‌زاده‌تر از فوتبالیست‌های سرباز فراری هم داریم؟
براتی همچنین در ادامه سخنانش به نکته جالبی اشاره می‌کند و آن اینکه: «البته جدیدا مسئولان در اظهارنظری جالب می‌گویند، ‌جعل کارت صورت نگرفته و راه‌هایی که آن‌ها را معاف کرده اشتباه بوده؛ اما باید بگویم که قانون نظام ‌وظیفه از قبل این موارد را هم پیش‌بینی کرده و اعلام داشته که راه‌های غیرقانونی شامل پارتی، رشوه، اعمال نفوذ و… چون راه‌های غیرقانونی به حساب می‌آید و از زیر خدمت مقدس سربازی شانه خالی کرده‌اند، باید به صورت قانونی هم به این موارد رسیدگی شود. نکته مهم اینجاست که این بازیکنان در ابتدا و طبق قانون باید به دادگاه معرفی شوند و یک تا پنج سال حبس را تحمل نمایند، نه اینکه برای این بازیکنان با کاری که کرده‌اند به تیم‌های نظامی معرفی شوند و ادامه خدمتشان را در این تیم‌ها بگذرانند‌».

این ماجرای استفاده فوتبالیست‌ها از روش‌های دیگری غیر از جعل سند ماجرایی است که این روز‌ها برخی مسئولان بسیار به آن می‌پردازند و به کمک آن می‌خواهند بار اتهامی جعل سند را از دوش بازیکنان فوتبال درگیر در این پرونده کم کنند. همین‌ موجب می‌شود تا بار دیگر ماجرای چهار سال زندان شهرام جزایری بابت کارت پایان خدمت‌ش را بازخوانی کنیم که بنا به گفته وکیل او چهار سال از یازده سال زندان شهرام جزایری بابت کارت پایان خدمتی بوده که این میلیاردر معروف بابت حضورش در جبهه گرفته بوده و بنا به اظهار‌نظر مسئولان، اسنادی مبنی بر این ماجرا وجود نداشته است. وقتی شهرام جزایری با آن پرونده معروف حساسش ـ که در آن سال‌ها به شدت مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بود ـ علاوه بر مسائل مالی به‌ خاطر کارت پایان خدمتش چهار سال را در زندان بوده، چرا باید با فوتبالیست‌هایی که چنین تخلف آشکاری کرده‌اند با مهربانی‌ برخورد شود؟

واقعا اگر هر یک از شما خوانندگان ، چنین تخلف آشکاری را انجام داده بودید و سازمان نظام وظیفه هم به این موضوع پی برده بود، به نظرتان اکنون در زندان در حال گذراندن مدت محکومیتتان بودید، یا اینکه با خیال آسوده منتظر بودید از بین چند تیم جدید نظامی، یکی را برای ادامه فوتبالتان برگزینید؟

/تابناک

Share