ندیمی:دادن مجوز جدید برای واردات چای ضرورتی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با یادآوری حجم وسیع واردات چای به صور مختلف، گفت: درست است که امسال میزان تولید چای به علت خشکسالی کاهش داشته اما کمبودی نیست و واردات مجدد ضرورت ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با یادآوری حجم وسیع واردات چای به صور مختلف، گفت: درست است که امسال میزان تولید چای به علت خشکسالی کاهش داشته اما کمبودی نیست و واردات مجدد ضرورت ندارد.

nadimi (2)ابوذر ندیمی در واکنش به اینکه رییس اتحادیه چایکاران اعلام کرده نیازمند واردات ۱۲۰ هزار تنی چای در سال جاری هستیم، گفت: بازار از چای خارجی وارداتی اشباع شده و دادن مجوز جدید برای واردات چای ضرورتی ندارد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم اینکه قیمت گذاری خوبی که امسال انجام شد به علت خشکسالی فقط ۲ یا ۳ برداشت چای داشتیم و این روند بر میزان تولید اثر گذاشت، افزود: با این وجود  اصلا بازار با کسری روبه رو نبوده و تا پایان سال هم کمبود چای نخواهیم داشت بنابراین نیازی به واردات نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه در خصوص واردات چای باید چند فاکتور را مد نظر داشت، ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از چایهای وارداتی سالهای گذشته مصرف نشده و همچنان قابلیت عرضه دارد، این چایها می تواند کاهش سطح تولید این محصول در سال جاری  را جبران کند.

ندیمی با یادآوری اینکه واردات قاچاقی چای نیز  به صور مختلف توسط افراد داخل و یا خارجی صورت می گیرد تصریح کرد: باید این گونه واردات غیر رسمی چای را در محاسبه عرضه و تقاضا نیز مد نظر داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادادمه داد: بخش عمده ای از چای مصرفی نیز توسط مرز نشینان وارد کشور می شود که باید این واردات را نیز درنظر داشت،  بنابراین بازار نیاز به وادارت زیادی ندارد چرا که مانده از وادرات گذشته،  قاچاق چای  و واردات مرز نشین ها نه تنها نیاز مصرفی مردم را تامین می کند بلکه مازاد هم داریم.

ندیمی با یاداوری واردات چای صورت گرفته در سالهای اخیر در رابطه با چای سنواتی ، گفت: با توجه به این حجم واردات چای به طرق مختلف دادن مجوز جدید ضرورتی ندارد چرا که اصلا بازار با کسری روبه رو نبوده و تا پایان سال هم کمبود نخواهد داشت.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با انتقاد از اینکه بازار از چای خارجی اشباع شده، تاکید کرد:  نیاز به واردات مجدد نیست و دلیل کسرت واردات چای،  جوایز و تبلیغات وسیعی است که در این راستا صورت می گیرد.

ندیمی گفت: به قدری چای وارد شده است که برای فروش آن به تبلیغات پرطمطراق و تعیین جوایز قابل توجهی متوسل می شوند است تا این چای های وارد شده به فروش برسد و همین تبلیغات وسیع و گسترده گواه این است که عرضه با تقاضا برابری ندارد و عرضه چای چند برابر تقاضا انجام می گیرد.

 نائب رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان چای نیز در خصوص زمان قرائت گزارش نهایی  تفحص از سازمان چای در صحن علنی مجلس گفت:  به زودی قرائت این گزارش در نوبت بررسی و قرائت در  صحن علنی مجلس قرار می گیرد و تا کنون زمان دقیق آن از سوی هیئت رئیسه اعلام نشده است./خانه ملت

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share