مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

مستند ندامت اسیدپاشان ساخته می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری‌ از وقوع جرم قوه قضاییه برنامه‌های این معاونت برای پیشگیری از جرم اسیدپاشی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری‌ از وقوع جرم قوه قضاییه برنامه‌های این معاونت برای پیشگیری از جرم اسیدپاشی را تشریح کرد.

ImageHandler.ashxعلیرضا ساوری ضمن تشریح برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم در وقایع اخیر اسیدپاشی، گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در تکنیک‌ها و فنون پیشگیری‌های وضعی، ۱۶ تکنیک را با بهره گیری از روش‌ها و اصول اندیشمندان و با قابلیت بومی‌سازی در درون کشور استخراج و احصا کرده است که یکی از مهمترین این تکنیک‌ها، فنونی است که برای پیشگیری از جرم اسیدپاشی استفاده می‌شود.

او گفت: در رابطه با پیشگیری از جرم اسیدپاشی در مرحله اول باید ارتقای آگاهی عمومی، فرهنگسازی، آشنا کردن جامعه با تبعات قضایی ناشی از این جرم و مجازات های تعیین شده برای مرتکتبین اسیدپاشی مدنظر قرار گیرد تا بر این اساس افراد جامعه از عواقب این جرم آگاه باشند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری‌ از وقوع جرم قوه قضاییه نمایش ندامت و پشیمانی مرتکبین اسیدپاشی را به عنوان گام دیگر برنامه‌های این معاونت معرفی کرد و ادامه داد: نمایش پایان مسیر کج‌روی در افرادی که به ارتکاب جرم اسیدپاشی دست زده اند، از طریق ساخت فیلم و مستند برنامه دیگری است که در دستور کار این معاونت قرار دارد و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درصدد است با تهیه فیلم از ابراز ندامت‌ها و پشیمانی مجرمینی که در چند سال گذشته به دلیل جرم اسیدپاشی دستگیر شده‌ و به مجازات رسیده‌اند، از ارتکاب چنین جرمی در جامعه جلوگیری کند.

او گفت: نکته سوم که در واقع به عنوان تکنیکی در پیشگیری وضعی به کار می‌رود کاهش فاصله بین وقوع جرم تا کشف مجرم است، در واقع اگر خطر دستگیری را برجسته کنیم تا فردی که مرتکب جرم شده است، بداند قطع به یقین دستگیر خواهد شد به نوعی از وقوع جرم پیشگیری می‌شود و فرصت‌های بعدی از مجرمین گرفته شود.

به گفته مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری‌ از وقوع جرم قوه قضاییه در بحث کاهش فاصله بین وقوع تا کشف، تسریع در شناسایی از طریق بهره‌گیری از ابزار و تکنیک‌ها و تجهیزات الکترونیکی و فنی مثل چهره‌نگاری مثمرثمر خواهد بود.

ساوری در ادامه به تشریح دیگر روش های پیشگیرانه پرداخت و گفت: تکنیک بعدی که به عنوان روش پیشگیری از جرم اسیدپاشی به کار می‌رود “افزایش هزینه‌های ارتکاب جرم” در رسیدگی به پرونده است که در این تکنیک با تعیین مجازات متناسب با نوع جرم اسیدپاشی برای فردی که با ارتکاب این جرم احساسات مردم و امنیت عمومی را جریحه دار کرده است، از وقوع دوباره جرم اسیدپاشی جلوگیری می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری‌ از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: فردی که اقدام به اسیدپاشی می‌کند، اگر احیانا فرصت و زمان بعدی نیز در اختیارش قرار بگیرد ممکن است جرم‌های بعدی را هم انجام دهد؛ مثل یک سارق که تا زمانی که دستگیر و مجازات نشود به همین ترتیب به سرقت‌های خودش ادامه خواهد داد پس باید از طریق تقویت اثربخشی احکام در پیشگیری از وقوع جرم یا آسیب اسیدپاشی مانع از تکرار جرم شویم.

او گفت: در نهایت نیز باید اقداماتی در زمینه کنترل تسهیلات و ابزار ارتکاب جرم صورت بگیرد تا دسترسی به اسید به راحتی صورت نگیرد./خبر آنلاین

Share