لاریجانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

مرزهای آزادی در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیامیرزا رئیس مجلس با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ها در کشور گفت: قطعا رسانه‌ها رکن مهمی برای پایداری اجتماعی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیامیرزا رئیس مجلس با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ها در کشور گفت: قطعا رسانه‌ها رکن مهمی برای پایداری اجتماعی هستند.
larijani5_PhotoLدکتر علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با تشکر از متولیان و دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه گفت: با برگزاری این نمایشگاه تمام خدمات این حوزه در دسترس همگان است و مسئولان مربوطه می‌توانند ارزیابی مناسبی از این حوزه به دست آورند و می‌توانند از نزدیک کارنامه خودشان را ورق بزنند تا ببینند نیازهای امروز کشور در حوزه رسانه چیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب شعار آزادی مسئولانه برای بیستمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها گفت: امیدوارم این شعار محقق شود و این موضوع راهی باشد که از فکر و اندیشه این حوزه استفاده دقیق‌تری در کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: قطعا شرایط امروز دنیا این موضوع را روشن می‌کند که برای رسانه مسئول حیات اجتماعی دچار مشکل است. از طرف دیگر قطعا زندگی مردم با رسانه‌ها عجین شده و این مقوله یک امر تفننی نیست و به طور حتم اصول یک فکر خلاق در هر بخش باید با رسانه‌ها مرتبط شود.

دکتر لاریجانی با اعلام اینکه اقدامات رسانه‌ها یک رکن مهم برای پایداری اجتماعی کشور است افزود: به طور حتم به هر میزان که از حوزه رسانه‌ها حمایت کنیم عملا از پایداری اجتماعی حمایت کرده‌ایم البته این موضوع نیازمند تدوین و تصویب قوانین مربوطه است.

وی با اشاره به تاکید قانون برنامه پنجم توسعه در تشکیل نظام جامع رسانه‌ها گفت: در این رابطه در کمیسیون فرهنگی کارهای تحقیقاتی صورت گرفت اما متاسفانه اهداف آن محقق نشد از طرف دیگر در شرایط کنونی در دولت تحرکاتی در این حوزه وجود دارد که امیدوارم به نتیجه برسد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت تدوین و تصویب قانون تبلیغات گفت: قطعا بحث تبلیغات بسیار مهم است تا بدین وسیله رسانه‌ها خودکفا شوند از این رو شاهد هستیم هم اکنون این موضوع در کمیسیون مربوطه دولت در حال بررسی است و قطعا اگر به مجلس ارائه شود از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به پیگیری دولت برای تدوین قانون نظام صنفی رسانه گفت: قطعا این اقدام دولت کار خوبی است و در این رابطه باید نظر اصحاب رسانه هم گرفته شود زیرا در شرایط کنونی تمام بخش‌ها و سازمان های تخصصی مانند سازمان نظام پزشکی دارای نظام صنفی هستند.

وی ادامه داد: به طور حتم اگر رسانه‌ها دارای نظام صنفی باشند می‌توانند بر عملکرد خود و دیگر رسانه‌ها نظارت کنند زیرا در شرایط کنونی از سوی برخی رسانه‌ها نگرانی‌هایی وجود دارد که با آن‌ها برخوردهایی می‌شود از این رو تشکیل نظام صنفی رسانه می‌تواند به امور نظارتی در این حوزه کمک کند.

رئیس قوه مقننه با تقدیر و تشکر از به اجرا در آوردن قانون انتشار اطلاعات از سوی دولت یازدهم تصریح کرد: البته این قانون مربوط به سال‌های پیش می‌شود که هم اکنون دولت آن را به اجرا درآورده و امیدوارم قوه مجریه این قانون را به درستی اجرایی کند.

وی در تشریح قانون انتشار اطلاعات افزود: براساس این قانون مشخص می‌شود که مردم می‌توانند در چه زمینه‌هایی از اطلاعات استفاده کنند و دستگاه‌ها ملزم شدند که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند که این موضوع نوعی شفاف سازی است.

رئیس مجلس ادامه داد: طبعا داشتن نظام صنفی در رسانه‌ها مهم است اما قاعده‌مند کردن رسانه‌ها بهتر از این نیست که خود اصحاب رسانه مسئولانه رفتار کنند از طرف دیگر در تمام کشورها مرزهایی برای آزادی رسانه‌ها وجود دارد که در این کشورها این مرزها دور در نظر گرفته می‌شوند تا رسانه‌ها فضا برای تعامل داشته باشند.

دکتر لاریجانی افزود: قطعا به هر میزان که مرزهای آزادی در اختیار اصحاب رسانه قرار داشته باشد قطعا فرهیختگی جامعه بیشتر می‌شود. همچنین واگذار کردن مسئولیت‌ها به رسانه‌ها امری درست است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که بخشی از مشکلات کنونی کشور مربوط به امنیت اجتماعی است افزود: غالبا در کشور موضوعات سیاسی مورد بحث قرار می‌گیرد اما بخش‌های دیگری هم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مردم به طور عادی با امنیت اجتماعی سر وکار دارند به طور مثال حادثه اسیدپاشی، حوادث تجاوز به عنف گوشه‌ای از مقوله امنیت اجتماعی بوده که کالبدشکافی این موضوع دارای اهمیت است.

رئیس مجلس با اشاره به دیدار سرافراز رئیس جدید سازمان صداوسیما گفت: من به وی گفتم که رادیو و تلویزیون باید به موضوعات ملموس جامعه بپردازند که قطعا همین امر از بروز جرم جلوگیری می‌کند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه اقدامات رسانه‌ها قطعا مانع از بروز قباحت‌ها در جامعه می‌شوند گفت: این موضوع یکی از نکات مهم است که رسانه‌ها، قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید به آن بپردازد از طرف دیگر رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید موضوع امنیت اجتماعی را مورد توجه قرار دهند زیرا مردم با این موضوعات زندگی می‌کنند.

دکتر لاریجانی با بیان این که وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی دچار پیچیدگی‌های بسیاری است افزود: مشکلات کنونی در این حوزه بخشی مربوط به مدیریت ناصحیح و بخشی به علت تحریم‌ها است. اما در کل متاسفانه در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی کشور دچار بیماری است. البته در دولت فعلی مسیر درستی دنبال می‌شود که ایجاد ثبات اقتصادی و توجه به رونق تولید و اقتصاد بخشی از این امور است. اما قطعا تا رفع و حل مشکلات فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه محقق نشدن رونق اقتصادی در کشور مانع از حل مشکلات به ویژه معضل بیکاری می‌شود گفت: اخیرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ و دولت و مجلس آن را مورد بررسی قرار دادند. از این رو اگر در رسانه‌ها و فضای مطبوعاتی کشور به این موضوع و موضوعات اقتصادی پرداخته شود قطعا ذهن جامعه به این مسائل و بخش‌ها سوق داده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی برخی رسانه‌ها تخصصی هستند اما در مجموع نشاط جامعه برای گرایش به سمت کارآفرینی و اقتصاد دچار فقر و کاهش است. از این رو اگر قوانین و سیاست‌‌های ابلاغی به درستی رسانه‌ای و پرداخته نشود نمی‌توان اراده ملی را به سمت اقتصاد سوق داد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در ارتقاء جایگاه تولید و اقتصاد گفت: چند روز پیش دامداران و مرغداران در تجمعی اعلام کردند که هم اکنون در تولید محصولات خود دچار ضرر می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات گروه ۱+۵ گفت: روشی که ایران با کشورهای ۱+۵ طی می‌کند عقلایی بوده چون ایران به صورت روشن بیان کرده به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این موضوع در حرف‌های مقام معظم رهبری نیز بوده و نباید فراموش کرد فتوای مقام معظم رهبری بالاتر از هر قانونی است و این مدنظر همه دولت‌ها بوده است.

دکتر لاریجانی گفت: مقداری در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت کرده‌ایم و فرصت خوبی است که مسئله حل شود، حل این مسئله در مسائل دیگر منطقه نیز تاثیرگذار است، کشور ما باید از دانش صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشد. ایران نظارت‌های بین المللی در موضوع هسته‌ای را در چارچوب قوانین بین المللی می‌پذیرد و به دنبال به دست آوردن قواعد جدیدی نیست.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: امیدوارم با حضور افراد خبره در وزارت خارجه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد که انجام این مهم دستاوردهای خوبی برای ایران و کشورهای دیگر دارد.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: مسائل پیرامونی برای ما مهم بوده و این که گاهی گفته می‌شود این گونه مسائل اهمیتی ندارد درست نیست چون ما نباید بنشینیم تا دشمنان هتاکی مانند داعش به مرزهای ایران برسند،‌ اگر ایران به سوریه و عراق کمک می‌کند به این دلیل است که دشمنان بشریت موفق نشوند. اگر کشورهای پیرامونی نا امن باشند سرریز این ناامنی‌ها به ما می‌رسد.

وی ادامه داد: ما‌ در حوزه‌هایی به عراق کمک کردیم که دشمنان بشریت موفق نشوند. براساس وظیفه انسانی به کردها، سنی‌ها و شیعیان کمک کردیم و کمک ما به سوریه خلاف مسئله‌ای است که برخی عنوان می‌کنند که ما به دلیل علوی بودن به سوریه کمک می‌کنیم. چون اگر حرکات تروریستی در منطقه باب شود پیامدهای زشتی در منطقه خواهد داشت و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه ایران مسئولانه وارد صحنه‌ها می‌شود گفت: در آن زمان که می‌گفتیم نباید با سوریه این رفتار انجام شود برخی‌ها می‌گفتند باید در سوریه دموکراسی ایجاد کرد که البته دروغ آن‌ها بعد از خسارت به مردم سوریه مشخص شد، ما احتیاج به پروپاگاندا در این قضیه نداریم. فکر کنم مشخص شده ایران صادقانه کار می‌کند.

دکتر لاریجانی درباره مسائل خبرنگاران افزود: از آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم مسائل دوستان خبرنگار را حل کند به دلیل اینکه آن‌ها می‌گویند از وضعیت معیشتی پایداری برخوردار نیستند و نباید فراموش کرد در وضعیت بی‌ثباتی آرامش روانی به هم می‌خورد این در حالی است که کسانی که کار فکری انجام می‌دهند نیاز به آرامش فکری دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر لایحه‌ای برای رفع مشکلات خانواده مطبوعات ارائه شود مجلس حمایت می‌کند./خانه ملت

Share