انتقاد شدید استاندار گیلان از بی ثباتی مدیریت شهری

شهرداری که ۴ ماه برای انتخاب آن زمان صرف شده بعد از ۲ ماه درگیری برکنار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا متأسفانه شاهد هستیم در شهری ۴ ماه به طول می انجامد تا شورای شهر، شهردار را انتخاب کند و پس از طی این مرحله پس از ۲ ماه درگیری و تزلزل ،آن شهردار برکنار می‌شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در گردهمایی شهرداران استان که صبح امروز با حضور معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شد با تاکید بر اهمیت توجه به اندیشه شورایی خواستار اصلاح قوانین مدیریت شهری به منظور افزایش ثبات مدیریتی و ارتقای خدمات رسانی به شهروندان شد.

jpg2517دکتر محمدعلی نجفی در این نشست با اشاره به اهمیت مدیریت شهری در توسعه و آبادانی اظهار داشت : الحمدا… باتوجه به حضور قوی مسئولین عمرانی شاهد تحول در بخش عمران شهرها و روستاها هستیم  هر چند که در حوزه مدیریت شهری مسائل و مشکلاتی وجود دارد که تلاش ما بر این است در حد مقدورات مشکلات را بر طرف کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان مدیریت در حوزه شهری را مدیریت مظلوم شهری دانست و با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در مدیریت شهری اظهار داشت : متأسفانه شاهد هستیم در شهری ۴ ماه به طول می انجامد تا شورای  شهر، شهردار را انتخاب کند و پس از طی این مرحله پس از ۲ ماه درگیری و تزلزل ،آن شهردار برکنار می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت مردم سالاری واندیشه شورایی اظهار داشت : باید بررسی‌های لازم درخصوص نوع انتخاب و تجدید نظر در نحوه تصمیم‌گیری و هدایت بخشی در این بحث با اهتمام ، جدیت و اعتقادی که به نظام شورایی داریم صورت پذیرد.

دکتر محمدعلی نجفی خطاب به شهرداران هم گفت شما عزیزان باید در کنار شورا که پتانسیل خوبی برای شما خواهند بود با تمام توان مسئولانه، فعالانه، کوشا، امین و پاکدستانه کار کنید و از مشورت شورا نهایت بهره را بگیرید و از مدیریت انفرادی بپرهیزید.

وی بر تأکید قرآن کریم بر شورا ومشورت اشاره کرد و آن را جزو اصول اصلی دین مبین اسلام دانست و افزود : باید چگونگی حضور شورا در مدیریت شهری را هدایت کنیم تا اصل مدیریت شهری دچار تزلزل نشود.

دکتر نجفی افزود : افتخار می‌کنیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی براندیشه شورا و مدیریت فراگیر تأکید دارد و عنایت رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید در این بخش شفاف است.

jpg2516استاندار گیلان حضور مردم در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری را نمونه بارز مردم سالاری دانست و افزود : بدون حضور مردم در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان قطعاً به اهداف عالیه نظام که به دنبال آن هستیم نخواهیم رسید.

دکتر محمد علی نجفی گیلان را از جمله استان‌های حادثه خیز کشور دانست و افزود : با وجود بیش از ۴۰ حادثه غیرمترقبه‌ای  تعریف شده در کشور ، دراستان گیلان امکان بروز بیش ا ز ۳۰ نوع حادثه وجود دارد که باید باتوجه به حادثه خیز بودن استان، حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

استاندار گیلان مدیریت حوادث غیرمترقبه استان را مدیریتی فعال و پویا دانست و افزود:   متأسفانه در این بخش بدلیل نداشتن امکانات و اعتبارات مناسب دچار محدودیت‌هایی هستیم که اگر این اعتبارات به موقع تزریق نشود بروز حوادث کوچک دیگر می‌تواند موجب خسارات دو چندان گردد.

استاندار گیلان به اقدامات خوب صورت گرفته در جلوگیری از آبگرفتگی در استان اشاره کرد و افزود : بیش از ۳۰ نقطه از شهر رشت لوله‌گذاری شده  است و با وجود بارندگی سنگین ۱۱۶ میلی‌متری در شهر رشت خوشبختانه حادثه آب گرفتگی که در سالهای گذشته در اکثر مناطق شهر رشت شاهد آن بودیم را نداشتیم البته در برخی مناطق با مشکل مواجه بودیم که نیازمند کمک و اعتبارات ویژه هستیم.

دکتر محمدعلی نجفی به میزان بالای بارندگی در استان اشاره کرد و افزود : در کمتر از ۱۲ ساعت بیش از ۱۰۰ میلی متر بارندگی داشتیم که این میزان بارندگی مطابق با یکسال بارندگی برخی از استان‌ها است لذا باید از آمادگی لازم در این بخش برخوردار باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به ضرورت بروزرسانی و تجهیز استان به ماشین آلات حوزه شهرسازی افزود : متأسفانه در طی ۲۳ سال ماشین آلات حوزه شهرسازی نوسازی نگردید و از اعتبارات ناچیز خود تلاش کردیم تا بخشی از این مهم تحقق یابد اما نیازمند اعتبارات و کمک ویژه در این بخش هستیم.

دکتر محمدعلی نجفی با بیان اینکه در بحث مدیریت پسماند استان  برنامه‌های وسیعی را در دستور کار داریم افزود : تاکنون چند تفاهم نامه با رئیس سازمان محیط زیست کشور و همچنین استان‌های همجوار داشتیم و فرمانداران و حوزه مدیریت شهری را در این راستا فعال کردیم .

وی افزود : نباید در استان گیلان که جزو استان‌های برتر گردشگری کشور محسوب می‌شود شاهد بوی تحفن زباله و چهره نازیبا در منطقه سراوان که در ورودی شهر قرار دارد باشیم.

استاندار گیلان فرهنگ سازی را از جمله موارد مهم در مدیریت پسماند دانست و افزود : اداره کل آموزش و پرورش را در جهت تحقق این مهم فعال کردیم و زنگ محیط زیست در مدارس نواخته شد و همچنین حقوق شهروندی را به صورت کتابچه‌ای تعریف کردیم.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : باید حوزه‌های مختلف شهری و روستایی در امر فرهنگ سازی و مدیریت پسماند فعالانه عمل کنند.

نماینده دولت در گیلان بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از تصرف اراضی توسط افراد سودجو تأکید کرد و افزود : حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان‌های مرتبط را در این بخش فعال کردیم و دستورالعمل‌های لازم در این خصوص ابلاغ گردید .

استاندار گیلان همچنین از تشکیل کارگروهی به منظور تبیین حقوق مالکیت اراضی ساحلی خبر داد وا فزود : تعیین متولی بهره‌برداری اراضی ساحلی در مناطق مختلف از جمله مواردی بود که در دومین جلسه ستاد تسهیل امور سرمایه گذاری و کارآفرینی مصوب گردید.

وی ضمن انتقاد از چهره نازیبا سواحل استان افزود : در این بخش نیازمند اندیشه کشوری و تعیین سازمان متولی و مدیریت تصمیم‌گیری می‌باشیم.

استاندار گیلان درآمد شهرداری‌های استان را بسیار کم دانست و افزود : باوجود ۵۲ شهرداری در استان کل بودجه شهرداری های استان در سال جاری ۴۵۰ میلیار تومان است که این بسیار کم است.

وی بر ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأکید کرد و افزود : باتوجه به محدودیت‌های اعتباری دولت، حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جهت توسعه و عمران و آبادانی از جمله موارد مهمی به شمار می‌رود که باید در جهت تحقق این مهم تلاش کنیم.

استاندار گیلان اظهار داشت : باید ما بین سرمایه‌گذار و سرمایه بر تفاوت قائل باشیم و در جهت حضور فعال سرمایه‌گذاران و هدایت بخش خصوصی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا اظهار داشت : این پروژه مهم که از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار می‌باشد و بهترین مسیر جهت اتصال شرق- غرب- شمال- جنوب و مسیر نوستراک است خوشبختانه مورد توجه و عنایت خاص رئیس جمهور قرار دارد و دستور ویژه لازم در این خصوص را صادر کردند.

وی خواستار توجه ویژه مسئولین به ساخت ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت- قزوین شد و افزود : باتوجه به حضور ۳ تا ۶ میلیون نفری مسافران در ایام مختلف تعطیلات در استان که در برخی از ایام منجر به معطلی ۸ تا ۱۲ ساعته مسافران در این مسیر که به شکل گلوگاه در آمده است شده لذا توجه ویژه مسئولین در جهت بهره‌برداری هرچه سریعتر از این پروژه را می طلبد.

دکتر محمدعلی نجفی اجرای سدهای لاستیکی را از جمله برنامه‌های کاری استان عنوان کرد و با بیان اینکه سد منجیل جوابگوی آبدهی۱۸۰ هزار هکتار از اراضی پیش‌بینی شده را ندارد افزود : اکنون ظرفیت سد منجیل به یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب کاهش یافته است هرچند که باتوجه به محدودیت منابع آبی تکمیل ظرفیت این سد نیز مقدور نیست لذا باید برنامه‌ریزی لازم در این بخش صورت پذیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این نشست ۶۰ درصد جمعیت استان را جمعیت شهری و ۴۰ درصد آن را جمعیت روستایی عنوان کرد و افزود : استان گیلان دارای ۴۳ بخش، ۵۲ شهر و ۲۵۹۲ روستا دارای سکنه است.

شعبانپور بودجه شهرداری‌ها استان در سال ۹۳ را ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود : ۲۰۳ میلیارد تومان این رقم در ۶ ماهه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده است.

در ابتدای این نشست تعدادی از شهرداران به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارک وچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضاخ صوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share