رییس کل دادگستری استان گیلان

قانونی که نتواند ریشه قاچاق را از بین ببرد کامل نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس دادگستری گیلان در اولین نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز باید نوع برخورد با قاچاقچیان به گونه ای باشد که خسارت وارده به قاچاق چی سنگین بوده و قاچاق دیگر برای او مقرون به صرفه نباشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس دادگستری گیلان در اولین نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز باید نوع برخورد با قاچاقچیان به گونه ای باشد که خسارت وارده به قاچاق چی سنگین بوده و قاچاق دیگر برای او مقرون به صرفه نباشد.

ImageHandler.ashxاحمد سیاوش پور در این نشست با تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان ، خاطرنشان کرد : اراده جمعی ملت که کارهای بزرگ انجام داده و با درس گرفتن از عاشورای حسینی ، انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند ، و همین اراده می تواند جلوی رفتارهای ناهنجار از جمله قاچاق را بگیرند.

رئیس کل دادگستری در این نشست در سخنانی با تاکید بر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز گفت : در وهله اول باید نظارت بر کلوگاهها را تقویت نمود تا جلوی ورود کالاهای قاچاق گرفته شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ پایه گذار و بستر ساز اقصاد است افزود : اقتصاد و فرهنگ ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند چرا که اقتصاد بدون فرهنگ در نظام دینی بی معناست.

سیاوش پور با تاکید بر این مطلب که پایه و اساس اقتصاد معنویت و فرهنگ است تصریح کرد : در نظام اسلامی دیدگاه اقتصادی مقبول است که همراه با آموزه های دینی و شریعت باشد.

رئیس کل دادگستری گیلان در ادامه عرضه و تقاضا را در امر قاچاق موثر دانست و گفت : عرضه و تقاضا باید با یکدیگر متوازن داشته باشند در غیر اینصورت قاچاق توسعه می یابد.

وی کیفیت بالای تولیدات داخلی را بر جلوگیری از امر قاچاق موثر دانست و گفت : متاسفانه هنوز در جامعه ما این فرهنگ وجود دارد که کالای خارجی با کیفیت تر از کالاهای داخلی هستند و این در اذهان بسیاری از ایرانی ها رسوخ کرده و لذا بایستی این ذهنیت را با کاربیشتر و بالابردن کیفیت تولیدات داخلی برطرف نمود .

سیاوش پور با بیان اینکه بخشی از تولیدات داخلی به خارج صادر و دوباره با یک مارک خارجی به ایران وارد و با قیمت گزافی به ایرانی ها فروخته می شود افزود : این یک عیب بزرگی است و متاسفانه این امر در موضوع قاچاق تاثیرگذار است.

رئیس کل دادگستری گیلان در ادامه قوانین نامناسب را از دیگر عوامل بروز قاچاق در جامعه برشمرد و گفت : قانون فعلی جامعیت دارد ولی باز هم با واقعیت های جامعه خود را تطبیق نمی دهد .وی افزود : قانونی که نتواند ریشه این موضوع را ازبین ببرد کامل نیست و لذا نیاز به بازنگری دارد .

سیاوش پور عدم توازن و همسویی بین دستگاههای دولتی را از دیگر عوامل بروز قاچاق اعلام نمود و گفت : هر جا دستگاههای دولتی و اجرایی در تصمیمات و اجرا همسو نباشند همان جا ما خسارت می بینیم و لذا در بسیاری از موارد از جمله عرصه های منابع طبیعی ، حقوق بیت المال ، و حتی در بحث سرمایه گذاری نیز ما شاهد این نقیصه هستیم.

رئیس کل دادگستری گیلان در پایان به برخورد جدی با قاچاقچیان کالا و ارز تاکید کرد و گفت : باید نوع برخورد با قاچاقچیان به گونه ای باشد که خسارت وارده به قاچاق چی سنگین بوده و قاچاق دیگر برای او مقرون به صرفه نباشد.

Share