مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان

عملیات تصفیه فاضلاب رودخانه های آلوده رشت از بهمن ماه آغاز می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان از انجام عملیات تصفیه و جمع آوری فاضلاب از رودخانه های زرجوب و گوهررود شهر رشت از بهمن ماه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان از انجام عملیات تصفیه و جمع آوری فاضلاب از رودخانه های زرجوب و گوهررود شهر رشت از بهمن ماه امسال خبر داد.81384682-6073609

رودخانه زرجوب رشت یکی از دو شاخه رودخانه سپیدرود است که از میان شهر می گذرد. این رودخانه پیشتر پر آب بود و زیستگاه ماهیان رودخانه ای به شمار می رفته است؛ ولی امروزه به دلیل ریختن فاضلاب های شهری، آلوده و غیرقابل استفاده شده است.

نام این رودخانه از دو جزو زر (طلا) و جوب (که همان جوی است به معنی نهر آب) تشکیل شده و از دیرباز به جهت زلالی و درخشندگی به این رودخانه اطلاق می شده که متأسفانه امروزه اثری از آن نیست.

رودخانه گوهررود نیز دیگر رودخانه شهر رشت است که از ۷۰۰ متری کوه های سراوان سرچشمه می گیرد و با پیوستن به رودخانه زرجوب، رودخانه پیربازار را تشکیل می دهد و در انتها با پیمودن ۴۰ کیلومتر به تالاب انزلی می ریزد.

در گذشته این رودخانه از مکان های دیدنی رشت به شمار می آمد و در آن ماهی گیری نیز می شد اما امروزه این رود تنها برای حمل پساب ها اختصاص یافته که این امر موجب انتقال این آلودگی ها به تالاب انزلی نیز می شود.

این رودخانه با متوسط حجم سالانه ۱۷۳/۴ میلیون متر مکعب یکی از منابع اصلی و مهم تامین آب تالاب انزلی به شمار می رود.

بر اساس داده های محیط زیست گیلان در هر شبانه روز بیش از۶۸ هزار و ۸۳۰ مترمکعب فاضلاب خانگی، صنعتی و بیمارستانی وارد رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت می شود و این رودخانه ها را به آلوده ترین رودخانه های کشور تبدیل کرده است .

در این دو روخانه هم اکنون هیچ گونه جانور آبزی نمی تواند زندگی کند و این رودخانه ها فقط مجرای عبور فاضلاب هستنند .

مدیرکل حفاظت زیست گیلان پیشتر در نشستی با ابراز نگرانی از وضعیت آلودگی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت اعلام کرده بود: با وجود آلودگی های زیادی که به این رودخانه ها وارد می شود قرار گرفتن این رودخانه ها در لیست آلوده ترین رودخانه های کشور و جهان دور از انتظار نیست.

به گفته محمدرضا برجی کلانشهر رشت نسبت به وسعت کم از جمعیت بالایی برخوردار است و تمامی فاضلاب های خانگی و صنعتی این شهرستان به رودخانه گوهررود و زرجوب می ریزد؛ رودخانه هایی که روزگاری در این شهر گردشگری آبی زلال، ماهیانی فراوان و قایق هایی شناور داشت.

وی با بیان اینکه باید برای احیای حیات این دو رودخانه پیش تصفیه ای برای فاضلاب آن در نظر گرفته شود، افزود: متاسفانه اکنون تمام این آلودگی ها به تالاب انزلی و در نهایت به دریای خزر می ریزند و گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی این تالاب بین المللی و محیط زیست دریا را مورد تهدید قرار می دهند.

* راه اندازی اولین پمپاژ تصفیه فاضلاب در بهمن ماه امسال

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی شورای شهر رشت و ای شرکت در محل تصفیه خانه روستای فخب، از تصفیه ۳۰-۴۰ درصدی فاضلاب ورودی به رودخانه های زرجوب و گوهررود شهرستان رشت خبر داد و گفت: در همین راستا؛ در بهمن ماه یک ایستگاه پمپاژ تصفیه فاضلاب و دو ایستگاه پمپاژ تصفیه فاضلاب در هفته دولت سال آینده وارد مدار می شوند.

کاظم لطفی افزود: در زمان حاضر، ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه فاضلاب ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بهره برداری از آن ۴۰۰ لیتر از فاضلاب توسط این ایستگاه ، تصفیه می شود.

وی با اشاره به تعامل بین شرکت آب و فاضلاب استان با شورای شهر رشت افزود: همکاری بین شورای شهر رشت و آب و فاضلاب استان موجب تسریع احیای این رودخانه ها خواهد شد.

وی با بیان این که ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث هشت تا ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب محلی در بستر رودخانه ها دیده شده است، تصریح کرد: طی پنج سال آینده فاضلاب از رودخانه های این شهر جمع آوری می شود.

لطفی تصریح کرد: علاوه بر این ۳۰۰ میلیارد تومان، برای جمع کردن فاضلاب از منازل ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیزنیاز داریم.

وی با اشاره به انتظارات مردم از شرکت آب و فاضلاب گیلان اظهار کرد: اولویت نخست ما اینکه فاضلاب در خیابان ها و رودخانه ها جاری نشود؛ ضمن آنکه باید آب سطحی را از در منازل از فاضلاب جدا کنیم.

وی میزان هزینه شده بر ای احداث فاضلاب رشت را تا کنون، ۱۲۶میلیارد تومان عنوان کرد .

* عملیات ویژه برای حل مشکل فاضلاب رودخانه های رشت

رییس شورای شهرستان رشت نیز در ادامه این نشست آلودگی دو رودخانه گوهررود و زرجوب را ناشی از ورود فاضلاب ها، پسماندهای بیمارستانی و شیرآبه زباله ها دانست که این آلودگی در زمان حاضر به وضعیتی آزاردهنده رسیده است.

اسماعیل حاجی پور اضافه کرد: در جلسه ای که اخیرا در این راستا تشکیل شد پس از بررسی اقدامات صورت گرفته با دستور دکتر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری یکصد میلیارد تومان برای جمع آوری فاضلاب ورودی دو رودخانه اختصاص داده شد که بر اساس آن اقداماتی برای ساماندهی این رودخانه ها انجام شده بود که در یکسال اخیر کارها به صورت ویژه تری دیده شده است.

وی افزود: امروز نقطه عطفی در تاریخ شهر رشت برای تعامل و هماهنگی بین دستگاه های مسوول و مربوطه در این مورد است.

همچنین یک عضو شورای شهر رشت نیز گفت: برای نخستین بار تعامل خوبی بین شرکت آب و فاضلاب استان و شورای شهر رشت ایجاد شده است.

جمشیدی افزود: شبکه سنتی را نمی توانیم نادیده بگیریم و فقط شبکه مدرن داشته باشیم؛ از اینرو، باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ما اکنون سرمایه گذار آماده داریم تا برای احداث خط لوله یا احداث تصفیه خانه های محلی همکاری کند .

شورای شهر رشت در ادامه این جلسه از بخش های مختلف تصفیه خانه فاضلاب رشت در روستای فخب بازدید کردند.

جلسه هم اندیشی شورای شهر رشت و شرکت آب و فاضلاب گیلان در تصفیه خانه فاضلاب روستای فخب برگزار شد./ایرنا

Share