معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

سازمان مدیریت و برنامه ریزی جدید،چابک و روزامد خواهد بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت تاکید کرد:عیناً به همان ساختار و شرح وظایفی که قبلاً این سازمان داشته برنگردیم بلکه یک سازمان چابک روزآمد ،فعال و نظارت گری را داشته باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور که به منظور بررسی عملکرد بودجه ۹۳ و پیش بینی آثار کاهش قیمت نفت در بودجه ۹۴ در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری ( دوشنبه ۱۹ آبان ماه) حضور یافته بود در پاسخ به اولین سوال مجری این برنامه مبنی بر این که ساعاتی پیش رئیس جمهور دستور احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی را دادند که خواهشمندیم جزئیاتی در خصوص این دستور بفرمایید و این که این فرآیند با چه جزئیاتی پیش خواهد رفت اظهار داشت:رئیس جمهور در ۱۷ مهرماه امسال طی پیشنهادی که خدمتشان برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسید،موافقت کردند که این سازمان مجدداً شکل گیرد.
سازمان مدیریت وبرنامه ریزی جدید، چابک و روزامد خواهد بود
وی ادامه داد: شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطابق نظری بود که وی همواره و حتی پیش از مسئولیت جمهوریت مردم که باید این سازمان احیا شود؛شکل گرفت که البته لازم است این موضوع را نیز توضیح دهم که آقای رئیس جمهور از همان آغاز نسبت به شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی که قبلا دو معاونت جدا از یکدیگر تحت عناوین معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه و سرمایه انسانی بود تاکید داشتند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد:در واقع وقتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد؛ دو سازمان پیش آمد یعنی کار مدیریت و برنامه ریزی از یکدیگر جدا شد و رئیس جمهوری در ابلاغی که درابتدای دولت صادر کردند این دو معاونت را به یک فرد واگذار کردند یعنی همان رویکرد اولیه ایشان این بود که مدیریت یکسانی در بحث برنامه ریزی و مدیریت انسانی پیش آید که نیازمند سازوکارهایی بود.

نوبخت با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی نیز برای این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی احیا شود طرحی را به تصویب رساند،یادآور شد: این طرح در شورای نگهبان با ایراد مواجه شد و دلیلش نیز آن بود که اساساً طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی امور برنامه ریزی و بودجه و همچنین امور اداری و استخدامی از وظایف خاص رئیس جمهور است و بنابراین مجلس نمی تواند نسبت به این وظیفه ای که قانون اساسی برای رئیس جمهور قائل شده ورود کند.

2731321_167وی در ادامه ضمن قدردانی از نمایندگان اظهارداشت: از آن جا که این موضوع از اختیارات رئیس جمهور بود،ایشان نیز موافقت کردند و خوشبختانه امشب شورای عالی اداری در همین راستا تشکیل شده و در خصوص چگونگی ادغام این دو معاونت مصوبه ای را مطرح کردند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد:در این مصوبه علی رغم تاکید بر تشکیل این سازمان نظرات بر این بود که ما مجددا و عیناً به همان ساختار و شرح وظایفی که قبلاً این سازمان داشته برنگردیم بلکه یک سازمان چابک روزآمد ،فعال و نظارت گری را داشته باشیم.

نوبخت ادامه داد:برای این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها نیز تشکیل شود ، نیازمند یک رابطه کاملاً هماهنگ سازمان های استانی مدیریت و برنامه ریزی با استانداران و شورای برنامه ریزی استان ها داشته باشیم و قرار شد طی دو هفته آینده یک پیشنهاد مشترکی را بنده و وزیر کشور با یکدیگر داشته باشیم و به نحو شایسته ای به استقبال توسعه در برنامه ششم برویم و ان شا الله این موضوع نیز ظرف چند هفته آینده بتواند به فرجام برسد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا بودجه سال ۹۴ در موعد مقرر تحویل مجلس شورای اسلامی خواهد شد یا خیر گفت:خوشبختانه در اول مهر ماه، بخش نامه بودجه از سوی ریاست محترم جمهوری ابلاغ شد و بر این اساس وقت مشخصی به دستگاه ها داده شد تا پیشنهادات خود را ارائه کنند، این کار صورت گرفت و ستاد بودجه در حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تشکیل شد و همکاران بنده صبح و عصر فعال بودند و هم اکنون نیز همکاران بنده در حال فعالیت در این موضوع هستند.

گزارش اولیه بودجه چهارشنبه جاری تقدیم دولت می شود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: ان شا الله ما برای چهارشنبه گزارش اولیه را در خصوص بودجه به دولت خواهیم داد و برنامه ریزی شده دوم آذرماه نیز پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۴ تقدیم دولت شود و همان طور که تصمیم گیری شد امسال هم در وقت مقرر و قانونی لایحه بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

نوبخت در ادامه در خصوص تشریح منابع و مصارف بودجه سال ۹۳ اظهار داشت: طبق تعریفی که در ماده یک قانون محاسبات عمومی شده ؛دو کارکرد دارد، اول این که یک سند پیش بینی است از منابع و مصارفی که در طول یک سال پیش بینی می شود که به دست آید و از سوی دیگر این منابع و مصارف در جهت تحقق اهداف و برنامه های است که دولت آن را دنبال می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این سند سال گذشته در وقت مقرر تقدیم مجلس شد و خوشبختانه مجلس محترم هم در موعد مقرر آن را به دولت دادند به طوری که ما موفق شدیم همه آیین نامه های اجرایی بودجه سال ۹۳ را در سال ۹۲ ابلاغ کنیم که شاید بتوان گفت این مورد از نوادر اتفاقاتی بود که در سال های گذشته پیش آمده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآور شد: در این پیش بینی از منابع و مصارف قصد ما این بود که همه آن چه که به دست می آید و هزینه می کنیم برای اهداف باشد.

نوبخت در ادامه به اهداف بودجه سال ۹۳ که رئیس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس اهداف پیش بینی شده در بودجه سال ۹۳ یکی از اهداف این بود که این بودجه تورم را بکاهد و نرخ فزاینده تورم را مهار کند که خوشبختانه این اتفاق نیز افتاد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این بود که تا پایان سال بین ۲۱ تا ۲۴ درصد نرخ تورم تقلیل پیدا کند که خوشبختانه با گذشت نیمی از سال شاهد نرخ حدود ۱۹ درصد برای تورم هستیم .

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآور شد: آن چه که رئیس جمهور در کنار بحث تورم مطرح کردند خروج از رکود و رشد اقتصادی مثبت بعد از دو سال رشد منفی بود، همان طور که مستحضرید ما همه منابع بودجه را در این راستا به کار بردیم، به طوری که در نیمه اول امسال موفق شدیم بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کنیم.

نوبخت ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته که ما ۱۲ هزار میلیارد تومان در اسفندماه داده بود که در آن ایام جذب نشد، آمد و مجموعا در نیمه اول، ۲۵ هزار میلیارد تومان دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرد که اطلاع رسانی شد که تخصیص بودجه عمرانی استان ها برای اولین بار صد درصد پرداخت شد و بودجه عمرانی در کل هم حدود ۵۲ این پرداخت صورت گرفت که این ها نسبت به سنوات گذشته خیلی چشمگیر بود.

وی ادامه داد: در کنار سرمایه گذاری که دولت انجام داد خوشبختانه نظام بانکی هم به کمک آمد و در ۵ ماهه اول امسال ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بانک ها تسهیلات پرداخت کردند که این تسهیلات نسبت به دوره مشابه سال ۹۲ ، ۴۰ درصد بیشتر بود و حدو ۶۰ درصد از این منابع و تسهیلاتی که داده شد صرفا منوط به سرمایه در گردش بود؛لذا این کار دولت و نظام بانکی باعث شد که ما در بهار امسال شاهد ۴۴.۶درصد رشد اقتصادی باشیم و در تابستان طبق آمارهایی که اعلام شد ما توانستیم ۴۰۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه به اهداف دیگر در لایحه بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: تقویت مسکن مهر و تکمیل این پروژه از دیگر اهداف بودجه ۹۳ بود و تلاش ما بر این بود که اقدامات دولت گذشته راجع به مسکن مهر به سرانجام برسد و مضاف بر آن نیز برای مردم یک کار دیگر کردیم و آن این بود که برای ساخت و ساز مسکن در بافت های فرسوده وام ۵۰ میلیون تومانی را با اولویت جوانان تازه مزدوج شده و زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار و افراد بی بضاعت در نظر بگیریم.

سیاست خود را در جهت اصلاح مبالغ یارانه که دولت قبل می پرداخت،گذاشتیم

نوبخت تاکید کرد:لذا دولت تدبیر و امید نه تنها تکمیل پروژه مسکن مهر را متوقف نکرد بلکه در آن مسکن حمایتی را شکل داد.

وی در ادامه به بحث یارانه ها اشاره کرد و گفت: ما مبالغ یارانه را که دولت قبل می پرداخت سیاست خود را در جهت اصلاح آن گذاشتیم البته به صراحت بگویم اگر قرار بود از اول اقدام می کردیم به این ترتیب انجام نمی دادیم؛اما مواجه شدیم با پرداخت هایی که صورت گرفته و متناسب با آن باید اصلاحاتی انجام می شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: در کنار او ۴ هزار و ۸۰۰ ملیارد تومان هم برای بهداشت و درمان از همین یارانه ها انجام شد، یعنی اگر شما همین یک قلم کار را ببنید که در این یک سال دولت چه کرد ،دولت مهم ترین نیاز جامعه که بحث بهداشت و درمان است آن را ارزان کرد ما وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش پیدا کرد؛نه این که قیمت ها پایین آمد بلکه رشد قیمت ها پایین آمده است اما این تنها چیزی که دولت موفق شد آن ارزان کند و حتی در فاز سوم نسبت به فاز اول باز ارزان تر کرد مسئله بهداشت و درمان است که ۵۷ هزار و ۷۲۷ هزار میلیارد تومان هم برای تولید اختصاص دادیم در حال پول آماده است.

نوبخت افزود: منتهی قرار نیست این پول را توزیع کنیم در واحدهای تولیدی،آن ها را باید در بخش صنعت،کشاورزی و بخش راه و حمل و نقل هزینه کنند؛وزرای محترم و دستگاه ها باید مشخص کنند که ازچه مسیری اگر ما تسهیلات ارزان قیمتی را به آن ها بدهیم و مابه التفاوت این ۵ هزار و ۷۲۷هزار میلیارد تومان از این بابت قرار است هزینه شود که مابه التفاوت آن سودی که قرار است که به این واحدها بدهیم آن را دولت پرداخت کند؛خوشبختانه در حال حاضر منتظر هستیم به محض این که فرا برسد هر مقدار بانک ها و یا دستگاه های تولید به ما اقدام کنند،این پول قابل پرداخت است بنابراین در این زمینه هم دولت نه تنها یارانه ها مثل گذشته به خانوارها داد. من در حال حاضر اعلام کنم مانند ماه های گذشته ۲۲ هر ماه این یارانه ها با نظم پرداخت شود.

وی افزود: نه تنها این مهم را انجام دادیم،مضاف بر آن دولت تدبیر و امید علاوه بر این که دولت قبل انجام داد این یارانه ها را مضاعف برای بهداشت و درمان و بخش تولید هم انجام داد مسکن هم که به آن ترتیب همه این ها باعث شد که ما به نصفه برای نیمه اول سال با توجه به این که همه منابع ما تحقق پیدا نکرد نه تنها این ها را بدهیم،بلکه ما بخش قابل تتوجهی به ایثارگران بدهکار بودیم آن به دستور رئیس جمهور آن مطالبات ایثارگران پرداخت شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: مثلاً ما به پیمانکاران بدهکار بودیم این ۲۵ هزار میلیارد تومانی که عرض کردم ابتدا به تعدیه بدهی های دولت به پیمانکاران، کسانی که طرح های عمرانی مان را فعال کردند و کار کردند ما پرداخت کردیم ،یعنی می توانیم بگوییم در نیمه اول به همه اهدافی که گفتیم برغم این که همه منابعی که پیش بینی می کردیم تحقق پیدا نکرد، البته برای نیمه دوم با این پدیده ای که اشاره شد با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم.

نمایندگان مجلس بودجه ۱۹۵ هزارمیلیارد تومان را به ۲۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش دادند

2731257_331نوبخت در پاسخ به این سوال که گفتید منابع محقق نشده است در تاریخ ۲۹ مهر ماه بنده اظهار نظری از شما در مرکز آمار شنیدم که فرمودید منابع ما بخشی از آن محقق نشده منتهی مشخصاً نفرمودید آیا قابل ارائه است که چند درصد از منابع محقق نشد و به چه علت محقق نشد؟وی در پاسخ تصریح کرد: هر سال همین طور است منابعی که پیش بینی می کنیم از نظر مالیات ها، فروش نفت، واگذاری نفت این ها به آن اندازه ای که در بودجه پیش بینی می شد تحقق پیدا نمی کرد؛معمولاً مثل همین امسال مثلاً ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه را به مجلس محترم تقدیم و نمایندگان محترم دولت بنابر دلایلی که داشتند آن را ۲۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد:با هر شکلی که شده این مهم نیست که منابعی که پیش بینی کردیم تحقق پیدا نکرده باشد،مهم این است که ما از آن چه که به دست می آید در بیشتر از آن جیزی که به دست آورده ایم هزینه نکنیم و مدیریت کنیم با همین مبلغ کمی که داریم و سرویس بهینه بدهیم امسال با همه این شرایط ما ۲۴۶ طرح بزرگ را در عرصه راه و آب و موارد مختلف تا اسفند ماه از همین رسانه شاهد خواهید بود که ما آن ها را افتتاح خواهیم کرد.

نوبخت افزود:تمام طرح هایی که رئیس جمهور در ۸ استانی که سفر کردند از همین الان مردم خوب آن استان ها بدانند که ما تا اسفندماه همه آن طرح هایی که تعهد کردیم با توجه به این که اعتباراتشان را ۱۰۰ درصد تخفیف دادیم آن را هم مورد بهره برداری قرار می دهیم یعنی ما همین مقدار کمی که به دست می آوریم تلاش می کنیم که تخصیص منابع دهیم.بودجه جاری مان را که دو بخش است یک بخش حقوق و دستمزد است آن ،هیچ وقت نسبت به کارمندان دولت در این زمینه کاهش بودجه را به آن ها تحمیل نمی کنیم اما سایر هزینه هایی را که دستگاه ها دارند آن ها را تلاش می کنیم با صرفه جویی های لازم صورت گیرد.

وی گفت: به همین جهت ما در نیمه اول سال ۸۸ درصد بیشتر جاری ها را تخصیص ندادیم ؛ولی تلاش کردیم در کنار جاری ها، عمرانی ها را تخصیص دهیم چون عمرانی ها آخر سال اگر پولی باقی می ماند به آن اختصاص داده می شد،اما طبق انضباط مالی که دولت همراه به وقت به بودجه برای خودش قائل است این است که ما هم جاری می دهیم و همزمان عمرانی را هم می دهیم و عمرانی های استان را در نیمه اول برای اولین بار ۱۰۰ درصد پرداخت کردیم خیلی از استان ها مثل یک کارگاه پررنگ همه مشغول فعالیت هستند که آثار آن را می توانیم در رشد اقتصادی مشاهده کنیم که زمانی که فعال باشند نیروی انسانی جدیدی مشغول می شوند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت:این ها باعث می شود ما بتوانیم رونقی در اقتصادمان داشته باشیم خوشبختانه برای نیمه اول ماه با توجه به این تخصیص بهینه معطوف شدیم به طرح های عمرانی که همین کار را تا پایان سال ادامه خواهیم داد.

نوبخت ادامه داد:بنده این را به شما اعلام کنم که خوشبختانه آخرین آماری که بنده از خزانه دریافت کردم ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ما بدهی بانک ها را دادیم و هم برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کردیم بنده تعهد می کنم که با توجه به انضباط مالی و برنامه ریزی هایی که صورت گرفت؛خواهشم این است که همان طور که قبل تعهد اعلام کردیم و شما عملکردش را مشاهده می کنید چه در رابطه با دادن بودجه به وقت چه در ارتباط با پرداختن به طرح های عمرانی؛ تا پایان سال با همین وضعیت نفت، ما بیشتر از سال گذشته موفق خواهیم شد به طرح های عمرانی پول بپردازیم به همان میزان هم انتظار رشد اقتصادی از جامعه مان داریم.

اقتصاد مقاومتی امروز برای کشورمان یک امر واقعی است

نوبخت در پاسخ به این سوال که زمانی که بودجه ۹۳ تنظیم می شد،آن روز حدود ۱۰۴ هر بشکه نفت بود در همان مقطع روی ۱۰۰ دلار بودجه ۹۳ نفت بسته می شد،این به نظر منطقی بود اما بودجه گذشت و طی چند وقت اخیر کاهش جهانی قیمت نفت خارج از مسائل سیاسی، ۸۲ تا ۸۳ دلار اختلاف زیادی است این موضوع یک نگرانی ایجاد می کند با توجه به این که در حال حاضر چند ماه مانده از بودجه ۹۳ شرایط اقتصادی به این گونه پیش می رفت تغییر خاصی قرار نیست رخ دهد،بلکه این نگرانی تکلیفش چیست تا پایان بودجه ۹۳ کفاف مردم را می دهد؟ اظهار داشت: با توجه به آنچه که ما درآمد نفتی در هر زمان دریافت می کنیم مربوط به چند ماه قبل است،یعنی درآمدهای نفتی مان با یک وقفه چند ماهه واریز می شود به حسابمان، خوشبختانه تا الان ارقام بالای ۱۰۰ دلار است و به طور متوسط با همین وضعیت ما نیمه اول امسال متوسط فروش نفتمان ۱۰۴ دلار بود.ولی پیش بینی ما این است به طور متوسط ۶ ماهه دوم هر بشکه ۸۲ دلار باشد هر بشکه، ۱۰۴ دلار در نیمه اول و ۸۲ دلار در نیمه دوم جمع این ها به طور متوسط ۹۳ دلار می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهارداشت:ما امسال به جای ۱۰۰ دلار بشکه عملکردمان ۹۳ دلار است فقط ۷ دلار به سر جمع هر بشکه کم است؛اما این طور نیست که چون درآمد نفتی مان تقلیل پیدا کرد حالا آن مخارجی را که قبلاً پیش بینی کرده بودیم به ازای هر ۱۰۰ دلار آن ها را ادامه دهیم؛چرا که آن ها ادامه نخواهیم داد و تلاش می کنیم آن ها را مدیریت کنیم ما قطعا امسال بیش از سال گذشته که ۲۳ هزار میلیارد دلار دادیم به شما اعلام کنم که بالغ بر ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد میزان تخصص مان که بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان است ما تلاش می کنیم با صرفه جویی در اعتبارات هزینه مان کمتر شود اگر فکر کنیم بودجه هر سال بیشتر از سال گذشته است این یک بودجه ریزی سنتی است و برای جهان امروز غیر قابل پذیرش است.

نوبخت ادامه داد: با توجه به این که درآمد نفتی مان کم شده ما حقوق کارمندان دولت و اعتبارات عمرانی را کم نمی کنیم ما می توانیم صرفه جویی کنیم؛البته باید قبول کنیم آن چه به عنوان اقتصاد مقاومتی امروز مورد نیاز کشور است یک امر واقعی است ما نباید اقصادمان را به گونه ای تنظیم کنیم که به شدت وابسته به نفت باشد؛ در حال حاضر به موازات برنامه ششم که تهیه می کنیم برنامه اقتصاد مقاومتی را هم در شورای اقتصاد هم بخشی را تثبیت کردیم بقیه را هم هفته ها جلسه ای که تشکیل می شود با مسئولیت معاونت محترم در حال انجام است. بنابراین ما داریم برنامه اقتصاد مقاومتی را انجام می دهیم. کاملاً معتقدیم که اقتصاد مقاومتی یک سیاست غالبی بر همه برنامه اصلی ما در توسعه کشورمان باشد بنابراین تا پایان امسال با صرفه جویی در جاری بودجه را به پایان ببریم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر این که باید رونق و رشد اقتصادی ایجاد کنیم گفت: ان شا الله بودجه امسال را به پایان خواهیم رساند.

نوبخت با اشاره به این باید سیاست کاهش نرخ تورم را دنبال کنیم ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی را باید در کشور تعقیب کنیم.

وی با اشاره به سهم ۸۸ هزار میلیارد تومانی نفت در بودجه ۲۳۵ هزار میلیارد تومانی افزود: البته این رقم ما را محدود می کند اما این گونه نیست که تمام دخل و خرجمان با اهدافمان مغایرت داشته باشد.

کشور را با وجود تحریم می توان اداره کرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر این که باید در تولید سرمایه گذاری کنیم،خاطر نشان کرد: کشور را با وجود تحریم می توانیم اداره کنیم به گونه ای که امیدوارم تحولات مثبتی را در کشور شاهد باشیم.

نوبخت گفت: دشمنان و بدخواهان ملت ایران بدانند که در شرایط تحریم رشد اقتصادی مثبتی خواهیم داشت به گونه ای که با تدبیر، درایت و برخورد فعالانه با مسائل می توانیم به پیشرفت برسیم.

وی با بیان این که باید نسبت به اهدافی که داریم به جلو پیش برویم تا بتوانیم بودجه را به فرجام برسانیم افزود: ملت رشید و بزرگوار ایران توانستند با تمامی تحریم ها مقابله کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مختصات کلی بودجه سال ۹۴ چیست افزود: برای سال ۹۴ ، ۳ بودجه را در نظر گرفته ایم.

نوبخت با اشاره به این که دوم آذر پیش نویس بودجه به دولت تقدیم خواهد شد گفت: ان شا الله در مهت قانونی که همان ۱۵ آذر است بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

برای سال ۹۴ بودجه بدبینانه و خوشبینانه داریم

وی با اشاره به درنظر گرفتن دو بودجه در شرایط بد بینانه و خوشبینانه اظهار داشت:درصورتی که مذاکرات به فرجام نرسد برای آن شرایط بودجه در نظر گرفته ایم به گونه ای که تخمین زده ایم که مثلاً درآمد های نفتی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بااشاره به این که ان شاالله مذاکرات تا ۲۴ نوامبر به نتیجه برسد گفت: محدودیت ها در صادراتی نفتی به تدریج باید برداشته شود البته ممکن است این امر در فاصله چند ماه اتفاق بیفتد.

نوبخت با اشاره به محدودیت هایی که در نقل و انتقالات ارزی موجود است ادامه داد: باید این محدودیت ها به تدریج برداشته شود.

وی افزود:درصورتی که برای سال ۹۴ با ده ها میلیارد دلار درآمد بیشتر مواجه شویم باید بدانیم این درآمدها را چگونه مدیریت کنیم .

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به این که ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد دلار افزایش منابع از مسیر درآمدهای نفتی عاید کشور شده است گفت: برای هزینه کرد این درآمدها باید برنامه و مدیریت داشته باشیم تا بتوانیم آثار آن را در رشد اقتصادی شاهد باشیم.

نوبخت با بیان این که برای شرایط خوش بینانه بودجه در نظر گرفته شده است افزود: البته در ادامه روند موجود بودجه داریم.

خدمتگزاران مردم در دولت باید فعالانه مسائل را شناسایی کنند

وی تصریح کرد: خدمتگزاران مردم در دولت موظف هستند که فعالانه مسائل را شناسایی کنند زیرا ده ها میلیون نفر در اقتصاد فعال هستند بنابراین باید وظایف خودمان را به خوبی انجام دهیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به این که رئیس جمهور حداقل هفته ای دو بار در روزهای یکشنبه و ۵ شنبه در جلسه ستاد اقتصادی حضور می یابند خاطر نشان کرد: رئیس جمهور از ابتدا تا انتهای جلسه همراهی و هم فکری می کند.

باید فعالانه وارد عمل شویم

نوبخت با تاکید بر این که باید فعالانه وارد عمل شویم ادامه داد: قبل از وقوع حادثه باید تدبیری اساسی اندیشیده شود.

وی با اشاره به این که خدمتگزاران دولت برای آزمون و خطا به دولت تدبیر و امید ورود پیدا نکرده اند گفت: ما برای همه شرایط پیش بینی های لازم را انجام داده ایم تا بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست یابیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به ضرورت انتخاب روش های معقول ، علمی و منطقی در برخورد با مسائل عنوان کرد نباید به شیوه غیر علمی با مسائل برخورد کنیم بنابراین باید روش ها به درستی انتخاب شود تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

نوبخت با اشاره به این که در شرایط وضع موجود نفت ۱۰۰ دلاری را نمی توانیم در بودجه لحاظ کنیم ادامه داد: زمانی که نفت ۱۰۴ دلار بود ما قیمت آن را ۱۰۰ دلار بستیم.

منابع محدود را باید با درایت هزینه کرد

وی با اشاره به این که منابع ما مشخص است افزود: تخصیص بهینه منابع باید در اقتصاد صورت گیرد بنابراین باید بتوانیم منابع محدود را در برابر خواسته های نامحدود مدیریت کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به این که باید با منابع محدود با درایت و برنامه برخورد کرد ادامه داد: سال گذشته تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به منظور اعتراض اعلام استعفا کردند گفت: دلیل آن ها این مسئله بود که دولت مصمم است پروژه های ناتمام بالای ۸۰ درصد را تکمیل کند.

نوبخت با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نهایت همکاری را با ما داشته اند تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی تخصیص داده شده است به گونه ای که اگر آن را بین ۲ هزار و ۹۰۰ طرح نا تمام توزیع کنیم برای هر طرح عدد کمی تخصیص می یافت.

وی گفت: باید اعتبارات را برای طرح های عمرانی اختصاص دهیم که مردم از نتایج آن ها استفاده کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان این که باید طرح های نیمه تمام را کامل کنیم گفت: به تمام طرح های عمرانی تخصیص ۱۰۰ درصدی نمی توانیم قائل باشیم.

نوبخت افزود: ما به خوبی می دانیم منابع را به چه طرح هایی بدهیم تا سبب رشد اقتصادی شود.

وی خاطرنشان کرد:برای سال آینده دو کار را در اولویتمان قرار داده ایم به گونه ای که رقمی را برای نفت و درآمدهای نفتی پیش بینی خواهیم کرد.

بودجه سال آینده منقرض تر از بودجه سال جاری خواهد بود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوربا اشاره به این که بودجه سال آینده با این وضعیت منقرض تر از بودجه سال جاری خواهد بود افزود: بهره وری آن از بودجه امسال بالاتر خواهد بود.

نوبخت با اشاره به این که انقباض به معنی کاهش درآمدهای نفتی یک واقعیت است اظهار داشت: باید پول محدود شده را استفاده بهینه کرد تا سبب لطمه وارد شدن به رشد اقتصادی نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ارتقای در کسب درآمدهای مالیاتی صورت گرفته است گفت: رئیس سازمان امور مالیاتی از تحقق بیش از ۹۵ درصدی منابع پیش بینی شده خبر داده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به این که کسانی که پیش از این مالیات نمی دادند اکنون در فضای شفاف مورد شناسایی قرار گرفته اند ادامه داد: این عده اقدام به پرداخت مالیات های خود می کنند.

همه مالیات ها را برای مردم هزینه خواهیم کرد

نوبخت با اشاره به این که اطلاعات شفاف و بهتر شده است افزود: همه مالیات ها را برای مردم هزینه خواهیم کرد.

/باشگاه خبرنگاران

Share