در مراسم بزرگداشت روز جهانی معماری عنوان شد

دستگاه ها نگاه ویژه ای به هویت معماری شهرهای گیلان داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دسگاه هایی در امر ساخت و ساز شهری دخیل هستند با استفاده از پتانسیل های بومی جهت طراحی فضای شهری ، نگاه ویژه ای به هویت شهر های استان گیلان ، به ویژه رشت داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مراسم بزرگداشت روز جهانی معماری در رشت برگزار شد.
این مراسم به همت گروه تخصصی معماری سازمان و با حضور رئیس سازمان ، تعدادی از اعضای هیات مدیره سازمان ، اساتید معماری ، پیشکسوتان و جمع کثیری از مهندسین معمار عضو این سازمان در سالن اجتماعات بانک صادرات استان گیلان برگزار شد.
1(1)در ابتدای مراسم ، مهندس مهرداد کاظمی ، رئیس گروه تخصصی معماری سازمان ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به برگزاری منظم مراسم بزرگداشت روز معمار و مجامع تخصصی معماری گفت : امروز افتخار این را داریم که در خدمت دوتن از اساتید برجسته این رشته دکتر اصغر ساعد سمیعی و دکتر سید مجید مفیدی شمیرانی باشیم.
مهندس کاظمی با توضیح شهر سالم – شهرشاد به عنوان موضوع روز جهانی معماری در سال ۲۰۱۴ ادامه داد: بر اساس آمار های جهانی در حال حاضر بیش از ۵۴% از جمعیت جهان شهرنشین هستند و بر اساس برآورد ها این آمار به ۶۰% در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.
عضو هیات مدیره سازمان در رشته معماری افزود : وظیفه معماران توجه به طراحی کالبد شهری مناسب و فعالیت بر اساس وظایف حرفه ای ، علمی و رعایت اخلاق حرفه ای در حوزه طراحی معماری و نظارت معماری است و اصلاح معماری شهر و استان در گرو توجه معماران به این اصول است.
در ادامه دکتر اصغر ساعد سمیعی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با قدردانی از سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در برپایی این مراسم گفت : امروز بعد از سال ها در میان جمعی از مهندسین معمار گیلانی در شهر خودم رشت هستم و زحمات مهندس هادی الماسی ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان و اعضای هیات مدیره برای برگزاری این مراسم قابل تقدیر است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات معماری در استان گیلان و خصوصا شهر رشت گفت : این معماران و شهرسازان هستند که با خلاقیت خود به هویت شهرها شکل می دهند، اما رشت امروز دچار وضعی شده است که نمی دانیم با ساخت و سازهایی که در آن اتفاق می افتد چند سال آینده با چه چهره ای از رشت رو به رو خواهیم شد.
دکتر ساعد سمیعی تصریح کرد : طراحی معماری صرفا رعایت اصول و قوانین نوشته شده نیست ، بلکه باید در این طراحی به خلوت ، امنیت ، آسایش ، اعتلاء شخصیت فرد در فضا و فضای خصوصی به عنوان عوامل آفرینش شهر سالم و شهر شاد توجه کرد.
وی در پایان از سازمان هایی نظیر شهرداری ، میراث فرهنگی و نظام مهندسی ساختمان استان گیلان که در امر ساخت و ساز شهری دخیل هستند خواست تا با استفاده از پتانسیل های بومی جهت طراحی فضای شهری ، نگاه ویژه ای به هویت شهر های استان گیلان ، به ویژه رشت داشته باشند.
سپس دکتر سید مجید مفیدی شمیرانی عضو هیات علمی دانشگاه های علم و صنعت و علوم و تحقیقات تهران به ارائه مباحثی با موضوع مبانی مقدماتی ساختمان صفر- انرژی در معماری پایدار پرداخت.
وی با اشاره به چشم اندازها و ضرورت های طراحی معماری ، توجه معماران را به دو نکته اساسی جلب کرد و گفت : معماران می بایست با این دیدگاه در حرفه خود فعالیت کنند که اولا چه چیزی باعث تغییر در اقلیم در چارچوب معماری شده است و با شناخت این عوامل به این توجه کنند که حالا برای حل آن چه کار می توانند انجام دهند که مبحث معماری پایدار هم در آن لحاظ شود.
در پایان مراسم از دکتر ساعد سمیعی ، دکتر مفیدی و چهار نفر از اعضای سازمان که در آزمون ورود به حرفه مهندسان حائز رتبه های برتر در طراحی معماری شده بودند تقدیر شد.
5(1) 6

Share