نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری

در جریان نقل،تحلیل و تطبیق واقعه عاشورا با آفت‌هایی مواجه هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله رضا رمضانی بر ارائه تعریفی دقیق از مفهوم زندگی در جامعه تاکید کرد و گفت: در جریان نقل، تحلیل و تطبیق واقعه عاشورا با آفت‌هایی مواجه هستیم

ramzaniبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عاشورا قصه پرغصه‌ای است که امام حسین (ع) در آن شهادت را به عنوان بهترین نوع مرگ ارائه می‌کند.

انسان وقتی در کنار تحلیل‌های عقلی، فلسفی و عرفانی واقعه عاشورا در زندگی امام حسین (ع) را می‌بیند حالت ویژه‌ای به او دست می‌دهد. زیرا امام حسین (ع) همراه شهادت بهترین نوع زیستن توأم با عشق، معرفت و محبت را تفسیر می‌کند. امام حسین (ع) حتی قبل از تولد با فاطمه (س) سخن می‌گوید و آرام جان روح و روان مادر و تمام شیعیان عالم در طول تاریخ می‌شود.

*بعثت، غدیر و عاشورا ضمیمه مهدویت است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در جمع عزاداران حسینی (ع) در مسجد قدس شهر رشت با بیان اینکه درباره عاشورا مطالب بسیاری مطرح شده است اظهار کرد: در مورد بعثت، غدیر و عاشورا باید توجه بیشتری داشته باشیم و به مهدویت ضمیمه شود.

آیت‌الله رضا رمضانی مهدویت را معنای زندگی در مکتب امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: در واقعه عاشورا با تحریف‌هایی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر دقت در جریان نقل عاشورا، بیان کرد: تحلیل جامع از عاشورا و تطبیق آن با نقل این واقعه بسیار مهم است.

رمضانی با بیان اینکه نقل‌های غیر صحیحی از واقعه عاشورا ارائه شده است، تصریح کرد: بعضی از نقل‌ها با جایگاه امام حسین (ع) سازگاری ندارد زیرا امام حسین (ع) الگویی برای جامعه بشری است و اگر به طور صحیح نقل نشود به تحلیل جامعی از واقعه عاشورا نمی‌رسیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری برخی از تحلیل‌های واقعه عاشورا را غیرواقعی خواند و گفت: بعضی از تحلیل‌ها مانند تحلیل‌هایی است که در مسیحیت به عیسی (ع) نسبت می‌دهند و در نگاه آنها مسیح فرزند خداست.

وی با اشاره به اینکه انسان در باور تشیع به‌ذات گناهکار نبوده و پاک است، خاطرنشان کرد: بخشی از دین فردی و بخشی دیگر اجتماعی است و قانون باید در زندگی انسان پیاده شود و بهترین قانون‌شناس امام (ع) است.

رمضانی قانون را لطفی از الطاف الهی توصیف کرد و یادآور شد: قانون الهی شامل حال بشر شده و امام (ع) عارف به این قانون است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ولی خدا شرایط لازم برای پیاده کردن حکومت خداوند در جامعه را دارد، اظهار کرد: امام حسین (ع) جامعه را تحلیل کرد و شرایط به نحوی شد که ترجیح داد به شهادت برسد.

وی به انحراف جامعه از نظر فکری، عقیدتی، اقتصادی و فرهنگی در زمان امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: شرایط به جایی رسید که امام حسین (ع) وارد میدان شد و این وضعیت با دوره امام حسن (ع) متفاوت بود.

رمضانی شناخت را مستلزم در کنار ولی خدا بودن دانست و بیان کرد: مهم‌تر از تحلیل‌های واقعه عاشورا تطبیق آن است زیرا برخی معتقدند قیام امام حسین (ع) قابل الگوبرداری نیست و منحصر به دوره این امام معصوم (ع) است و اگر نتوانیم الگوبرداری درستی از قیام امام حسین (ع) داشته باشیم عزاداری، اشک‌ریختن و لباس سیاه بر تن کردن تحلیل دیگری دارد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در موضوع تطبیق قیام عاشورا (ع) با شرایط جدیدی مواجه هستیم، تصریح کرد: فلسفه عزاداری امام حسین (ع) تقویت عقاید و اخلاق در جامعه است و باید استاندارد عقیدتی داشته باشیم.

وی بر ارائه تعریفی دقیق از مفهوم زندگی در جامعه تاکید کرد و گفت: در جریان نقل، تحلیل و تطبیق واقعه عاشورا با آفت‌هایی مواجه هستیم.

رمضانی با بیان اینکه محبت نقش محوری در رسیدن انسان به سعادت دارد، خاطرنشان کرد: اشک جمعی در دعای ندبه و مراسم عزاداری امام حسین (ع) باید دارای توجیه و فلسفه باشد.

*دنیا مبهوت عزای حسینی

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری دنیا را مبهوت عزای حسینی عنوان کرد و یادآور شد: دیگران هرچه تلاش می‌کنند، نمی‌توانند جمعیت عزاداران حسینی را گردهم آورند.

وی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌ها در عزای امام حسین (ع) توسط مردم انجام می‌شود، اظهار کرد: عزاداری امام حسین (ع) پس از ۱۴۰۰ سال باید دارای فلسفه باشد و تبیین شهادت امام حسین (ع) اقدامی ارزشمند است.

رمضانی بر تحلیل نوع مرگ و زندگی تاکید کرد و افزود: امام حسین (ع) زندگی با حکمت و حیات عفیف را به ما فهماند و زندگی معنادار را به بشریت معرفی کرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسین (ع) استاندارد صحیح زندگی، اخلاق و معنویت را به بشریت ارائه کرد، گفت: نتیجه نوع زندگی امام حسین (ع) به عاشورا ختم می‌شود و تمام آن باید مورد توجه باشد.

وی افرادی که دارای ایمان، علم و فهم هستند را دارای درجه خواند و بیان کرد: انسان در قرآن دعوت به بی‌نهایت شده و اگر می‌خواهد زندگی کند این حیات باید همراه با حکمت باشد.

رمضانی استانداردهای زندگی از نگاه امام حسین (ع) را برشمرد و گفت: باید توجه شود آیا زندگی امام حسین (ع) در دنیای مدرن و پست مدرنیته قابل تعریف بوده یا تنها منحصر به همان زمان است.

*اجرای پروژه ۱۸ ساله قرآن‌شناسی توسط مسیحیان

نماینده مقام معظم رهبری در کشور آلمان با اشاره به فعالیت مسیحیان در حوزه قرآن‌شناسی در برلین، اظهار کرد: پروژه‌ای به مدت ۱۸ سال با اعتبار اولیه ۵ میلیون یورو و در کشور آلمان درباره قرآن‌شناسی در حال انجام است.

وی به گذشت هفت سال از آغاز پروژه مذکور اشاره کرد و افزود: نتیجه مطالعات با موضوع اینکه قرآن به لحاظ تاریخی چگونه قابل تحلیل و بررسی است، ارائه شده است.

رمضانی با بیان اینکه استادان برجسته‌ای پروژه مذکور را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: نتیجه هفت سال پژوهش محققان با عنوان «قرآن فارغ از زمانه خود نیست» به معنای آنکه اختصاص به آن زمان و شرایط دارد، ارائه شده و اگر بخواهیم قرآن را امروز مطرح کنیم مخاطبان آن تمام بشریت نبوده و عده خاصی هستند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: قصه‌ها و پندهای قرآن را در پژوهش مذکور مانند کتاب‌های عهد قدیم و جدید و تورات و انجیل عنوان کردند و ۱۰ فرمان حضرت موسی (ع) را موضوع جدیدی ندانستند و به‌دنبال این موضوع بودند که قرآن اختصاص به زمان خود دارد.

وی ادامه داد: در پاسخ به آنها بیان شد که قرآن در مدت ۲۳ سال نازل شد، به‌ویژه اینکه دوره نخست نزول قرآن در مکه بود و مخاطبان آن بت‌پرستان، مشرکان، ادیان و مذاهب دیگر بودند.

رمضانی با بیان اینکه تعداد ۸۰ سوره قرآن مکی است، تصریح کرد: آنچه قرآن مطرح می‌کند، ویژه آن زمان نبوده بلکه عقلانیت و درباره خود فکر کردن را مطرح کرده است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تفکر و تعقل را مربوط به یک زمان ندانست و بیان کرد: موضوع شناخت انسان مربوط به یک دوره زمانی نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان درباره فرهنگ بیش از ۲۰۰ تعریف دارند، یادآور شد: دانشمندان غربی درباره آزادی، وجدان، تعقل و… اختلاف بسیاری با همدیگر دارند.

رمضانی بشر را نیازمند نگاه صحیح از موضوع‌های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: بهترین راه ارائه تعریف صحیح در هر زمانی از طرف خداوند است، زیرا آفریننده بشر بوده و موضوع‌ها را درست معرفی می‌کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه موضوع مذکور را برخی در مورد امام حسین (ع) مطرح می‌کنند، اظهار کرد: اینکه موضوع حادثه عاشورا مربوط به زمان خودش است، قابل دفاع نیست.

وی واقعه عاشورا را سبب تحول فکری در فهم از زندگی در انسان عنوان کرد و افزود: امام حسین (ع) شهادت را بهترین نوع از زیستن برای بشریت معرفی کرده است.

رمضانی با اشاره به اینکه دشمنان در واقعه عاشورا به هیچ اصول انسانی پایبند نبودند، بیان کرد: امام حسین (ع) اصول حیات را در واقعه عاشورا به بشریت تعلیم داده و استاندارد صحیح زندگی را ارائه کرده است.

*مذاکره برای اتمام حجت است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به درس‌های عاشورا اشاره کرد و گفت: ابن‌زیاد به دنبال مسلم‌ ابن عقیل در کوفه بود تا او را پیدا کرده و به شهادت برساند.

وی ادامه داد: ابن‌زیاد دشمن قطعی مسلم ابن عقیل محسوب می‌شد و این طور نبود که دشمنی آنها با مذاکره برطرف شود و اگر مذاکره مطرح شد برای اتمام حجت بود.

رمضانی با بیان اینکه در پس مذاکره مقاومت، استقامت و صبر است، تصریح کرد: مذاکره برای اتمام حجت است و نمونه‌های بسیاری در تاریخ داریم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به عیادت ابن‌زیاد از جناب هانی اشاره کرد و یادآور شد: مسلم می‌توانست ابن‌زیاد را در منزل هانی از بین ببرد اما فکر کرد و گفت که این حرکت در مکتب حسین آموزش داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) بهترین نوع مرگ را شهادت معرفی کرده است، اظهار کرد: امام حسین (ع) بهترین نوع زیستن توأم با عشق، معرفت و محبت را به بشریت ارائه کرده است./فارس

Share