رییس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم

در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروهی نه بوده ام و نه هستم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سایت ها شایعه می کنند در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه یا شخصیتی نه بوده ام و نه هستم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سایت ها شایعه می کنند در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه یا شخصیتی نه بوده ام و نه هستم.
rohani318_thum حسن روحانی امروز (سه شنبه ۲۷ آبان ماه) با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد جهت وزیرعلوم پیشنهادی خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رسم، گفت: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب و فرصتی که بنده در خدمت نمایندگان محترم باشم مغتنم است اما امیدوارم فرصت های آینده عمدتا برای همفکری و تعاون برای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی مردم، اشتغال، رشد و توسعه  کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.

رئیس جمهور بر همین اساس تصریح کرد: وزارت علوم، وزارت بسیار حائز اهمیتی است از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب قوانین و مقررات این وزارتخانه سرنوشت فعالیت علمی آنها با این وزارتخانه در ارتباط است.

وی با تأکید بر اینکه آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم، دانش و پژوهش در ایران اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و در آینده حتی در سطح جهان است، عنوان کرد: همانطور که امروز در برخی موارد علوم جدید و های تک در رده ای هستیم که می توانیم در آینده نزدیک با کشورهای پیشرفته و بزرگ در صحنه رقابت قرار گیریم.

روحانی همچنین دغدغه دولت و مجلس را یک دغدغه دانست و یادآور شد: هدف ما هم یکی است و آن این است که علم و دانش ما در خدمت مردم و در خدمت فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد، هدف ما این است که دانشگاه های ما مراکز فعالیت علمی و پژوهشی باشند و ضمن اینکه با سیاست های داخلی، منطقه ای و جهانی کاملا آشنا هستند فضای دانشگاه عمدتا فضای علمی و فرهنگی باشد و نه آنکه عمدتا فضای سیاسی و یا خدای ناکرده فضای سیاسی کاری باشد.

در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروهی نیستم

رئیس دولت یازدهم افزود: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سایت ها شایعه می کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروهی یا هیچ شخصیتی نه بوده ام و نه هستم و نه من کسی هستم که در این زمینه ها فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی و یا فشار گروهی انتخابی را انجام دهم.

وی در ادامه با بیان اینکه همه ما در پیشگاه خداوند بزرگ مسئولیم، گفت: در پیشگاه ملت عزیز ایران و در پیشگاه وجدانمان و این سه دادگاه هیچ زمان ما را رها نخواهد کرد بنابراین رئیس جمهور بر اساس وظایفی که قانون اساسی بر دوش او گذاشته و بنا بر وعده‌هایی که در دوره انتخابات به مردم دادم، در اداره کشور و در انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب نظران قدمی بر نمی دارم.

رئیس جمهور گفت: در تمام مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تا امروز بدون مشورت با صاحب نظران و متخصصان به نام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکردند در زمینه انتخاب وزیر همانطور که قانون اساسی به صراحت می گوید رئیس جمهور می تواند فردی را به عنوان وزیر تعیین کند وبرای  اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند آنجا که حق و وظیفه من است تعیین یک فرد برای پذیرش یک وزارت است البته این نکته را بگویم در شرایط سختی برای اداره کشور هستیم آنچنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت آنچنان زیاد باشد ما گاهی برای برخی از مسئولیت ها در رده پایین تر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت و از آنها می خواهیم مسئولیت را بپذیرید.

در دانشگاه به دنبال قانون گرایی و نشاط علمی هستیم

روحانی ادامه داد: نسبت به وزارت علوم اعتقاد به این است که وزیری اولا مسئولیت وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد، عالم به معنای واقعی کلمه باشد، در رشته خود صاحب نظر باشد، به تعبیر ما در رشته خود مجتهد باشد، در رشته خود گریدهای علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته  باشد و به عنوان چهره علمی محسوب شود برای این وزارتخانه مهم، شخصیتی می تواند این مسئولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه یک عالم فرهیخته و صاحب نظر باشد در رشته مورد نظری که تحصیل کرده باشد.

رئیس جمهور افزود: ثانیا معیار و شاخص برای معرفی وزیر آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت و هم در میان اساتید و هم در میان مجموعه دانشجویان چهره مقبول و قابل قبولی باشد، شما خود قبول دارید که چهره مقبول راحت تر می تواند مدیریت کند چهره مقبول بهتر می تواند حرف حق خود را به کرسی بنشاند، چهره مقبول بهتر می تواند تعالی دستگاه را آماده کند.

روحانی افزود: از طرفی دیگر قولی که به مردم در انتخابات ۲۴ خرداد داده شد این بود که برای دانشگاه و محیط دانشگاه ما به دنبال قانون گرایی و نشاط علمی هستیم با تعالی فرهنگ اسلامی و اخلاق اسلامی، البته که ما به وعده خود عمل می کنیم و به وعده ای که به مردم دادیم باید عالم باشیم اینکه برخی رسانه ها کلمه لجبازی را برای رئیس جمهور و مجلس به کار می برند، به نظر من این واژه، واژه ای مناسب نه برای مجلس و برای دولت است.

مجلس و دولت هر دو اهل تعامل هستیم

رئیس جمهور گفت: اینجا جای دعوابه معنای مفهوم معروف نیست ما تنازع نداریم ما دو قوه هستیم که نمی خواهیم روبرو هم بایستیم و هر دو اهل تعامل هستیم و می خواهیم مسائل کشور را حل کنیم.

روحانی با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم پیام مردم برای دولت و مجلس دو نوع پیام باشد،‌ گفت:‌ اینطور نیست که یک نوع پیام مردم برای مجلس و یک نوع برای دولت داشته باشند، ملت پیام واحدی برای منتخبان و نمایندگان خود ارسال می‌کنند و این پیام برای دولت و مجلس که منتخب مردم محسوب می‌شوند، یکی است.

وی افزود: مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می‌خواهند. مردم می‌خواهند دانشگاهی داشته باشیم که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی برای فرزندان عزیزشان دانشگاه امنی باشد و دختران و پسرانشان در دانشگاه‌ها علم، اخلاق و فرهنگ بیاموزند و در کنار آن با سیاست و مسائل جهانی آشنا شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم می‌خواهند فرزندانشان عالم شوند، تصریح کرد: مدرک‌گرایی مورد هدف نظام و خانواده‌ها  نیست، باید دانشگاه‌ها را از مسئله مدرک‌گرایی و اینکه هر کسی دنبال کاغذی باشد به عنوان مدرک جدا کنیم. ما دنبال عالم و محقق هستیم، عالم و محققی که هنوز ترم آخر تحصیل کارشناسی‌اش تمام نشده ده‌ها موسسه دنبال جذب او باشند.

وی گفت: بی‌تردید با رونق گرفتن اقتصاد (ما منتظر تصویب لایحه خروج از رکود هستیم که تقدیم مجلس کردیم و هر چه زودتر این لایحه به دست ما برسد) ما در این راه بسیار مهم که خواست ملت است، می‌توانیم گام‌های سریع‌تری برداریم، چون مسائل مهم کشوری از جمله خروج از رکود و رسیدن به رونق، وظیفه هر همه ما مسئولان کشور است.

رئیس دولت یازدهم افزود: مسئولان باید دست به دست هم دهند تا این امر مهم محقق شود و به نقطه‌ای برسیم که زندگی مردم ما توأم با رفاه و عزت باشد. اگر می‌خواهیم به توسعه و رونق برسیم باید پایه دانشگاه‌های ما اقتصاد باشد،‌ باید علم پایه اقتصاد باشد و باید اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز اقتصاد سنتی قدرت رقابت با منطقه و جهان را ندارد،‌ تصریح کرد: ما باید بتوانیم با منطقه و جهان از لحاظ اقتصادی رقابت کنیم و پیشتاز باشیم و این در صورتی ممکن است که اقتصاد ما دانش‌بنیان باشد و آن زمانی محقق می‌شود که اقتصاد ما دنبال مدرک نباشد و محیط دانشگاه آرام باشد.

روحانی بیان کرد:‌ من مفتخرم که به ملت عزیز و نمایندگان مجلس اعلام کنم در طول این یکسال و چند ماهی که از عمر دولت یازدهم گذشته علاوه بر اینکه جلسات، ‌انجمن‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها و نشست‌ها در دانشگاه‌های ما به مراتب از سال‌های پیش بیشتر شده به همان نسبت آرامش هم بیشتر شده است. برای ما افتخار است که انواع جلسات و کنفرانسها در مسائل سیاسی، فرهنگی و… برگزار شود و اخلاق در آنها حاکم باشد.

مهم‌ترین خط قرمز جمهوری اسلامی ایران اخلاق است

وی ادامه داد: آنچه در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است،‌ اخلاق بوده و این خط قرمز از همه خطوط قرمز که در سیاست‌های خارجی و هسته‌ای و… مطرح می‌کنیم بالاتر است. برای ما مهمتر از اینکه وزیر چه مقدار رأی بیاورد این است که همه ملت ما شاهد آن باشند که دولت، مجلس و سایر مسئولان در سراسر کشور معیارهای دینی و اخلاقی را همواره مدنظر دارند.

روحانی با تأکید بر اینکه ما نخواهیم گذاشت این خط قرمز خدشه دار شود افزود: آنچه که اسلام به ما گفته این است که نسبت به افراد احترام، شخصیت و کرامت آنها را مدنظر داشته باشیم، تجسس هایی که گوشه و کنار، بالا و پایین در زندگی فردی صورت می گیرد و بگردیم به این قصد که حتما یک نقطه ضعفی در این گوشه و کنارها بیابیم و بعد ذره بین را روی آن نقطه ضعف گذاشته و آن را بزرگ و بزرگتر کنیم که ثم ماذا؟! می خواهیم چه بکنیم؟ بحث این است که همه ما باید به وظیفه خود عمل کنیم ما باید کاری کنیم که تریبون مجلس ما، دولت ما و همه تریبون های کشور ما خیابان ما، بازار ما و مدرسه ها و دانشگاه های ما همه ببینند که کشور اسلامی است.

وی تصریح کرد: کشور اسلامی نه به ظاهر و نه به لباس است بلکه اساس چنین کشوری بر مبنای اخلاق، قانون، رفتار و اصول است و مهم این است که همه ما وفادار به اخلاق و اصول باشیم و مردم هم همین انتظار را دارند، انشاءالله خدا هم به ما توفیق می دهند تا این مسیر را کامل تر و دقیق تر طی کنیم و بتوانیم انجام وظیفه کنیم.

اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فرزندان انقلاب و خادمان این انقلابند

رئیس جمهور در خصوص معرفی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی گفت: اولین کسانی که دانش آشتیانی را برای وزارت علوم معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان که اتفاقا از دوستان پر و پا قرص اصولگرا هستند بودند و در مرحله اول هیچ فرد اصلاح طلبی با من صحبت نکرد اگر چه از نظر من اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فرزندان انقلاب و خادمان این انقلابند و هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر کس که به جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی، رهبری معظم، خدمت به مردم، منافع و مصالح ملی معتقد است ما به همه آنها احترام می گذاریم و این حزب و آن حزب برای این است که گفت تنوری گرم شود و صحنه گرم شود تا نانی از آن برآید و مردم بتوانند از این نان ارتزاق کرده و زندگی کنند و الا اینکه این جناح و آن جناح چه فرقی می کند.

روحانی تأکید کرد: همه ما افتخار می کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار داریم که مردم ما را برای خدمت فرستادند و خدمت کردن به مردم برای ما یک افتخار است.

آشناییم با دانش آشتیانی به دوران دفاع مقدس بر می گردد

رئیس جمهور با یادآوری اینکه آشناییم با دانش آشتیانی به دوران دفاع مقدس بر می گردد افزود: از سال ۱۳۶۵ شورای عالی پشتیبانی جنگ که بنده هم یکی از اعضای آن شورا بودم کمیسیون و ستادی را به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ تشکیل داد که آن شورای عالی بنده حقیر را به عنوان رئیس ستاد پشتیبانی جنگ برگزید و به طور طبیعی ما با همه وزارتخانه ها و دستگاه ها در ارتباط بودیم و از هر وزارتخانه یک معاون به ستاد معرفی می شد که در آن زمان دانش آشتیانی که احتمالا در سپاه پاسدارن خدمت می کرد و تازه به وزارت علوم آمده بود به عنوان رابط بین جنگ و دانشگاه به ستاد پشتیبانی جنگ رفت و آمد داشت.

وی با بیان اینکه دوستان و عزیزانی که برای اولین بار ما با آنها در جبهه و دوران دفاع مقدس و یا در مبارزات انقلابی با آنها آشنا شده ایم در نظر ما یک احترام ویژه ای دارند چرا که هم انقلاب و هم زمان جنگ عطر و بوی خاص خود را دارد بسیاری از نمایندگانی که الان به عنوان نماینده اینجا هستند هم در جنگ و جبهه بوده اند و مسئولیت داشتند و خدمت کرده اند و همه آنها هم عطر و بوی دانشگاه و هم عطر و بوی جبهه و جنگ را حس کرده اند.

وی ادامه داد: دانش آشتیانی شخصیتی که در دوران دفاع مقدس خدمت‌گزار این نظام بوده و سال‌ها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است؛ وی همواره تلاش داشته تا تمام مدارج علمی را طی کند وی در دوران مسئولیت‌های مختلف خود هم در وزارت علوم و هم درگروه‌ها و ستادهای مختلف به ویژه شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها فعال بوده عضویت داشته است.

آشتیانی قبل از آنکه عنصری سیاسی باشد مدیر اجرایی است

رئیس جمهور با بیان اینکه دانش آشتیانی مدتی در شورای گسترش نیز عضو بوده است، یادآور شد: وی در هیات امنای دانشگاه‌ها فعال بوده و در مقاطعی سرپرستی برخی از دانشگاه‌ها را عهده‌دار بوده است؛ همه تحقیقات این را به من گفت که آشتیانی قبل از آنکه یک عنصر سیاسی باشد یک عنصر مدیر اجرایی است و سوابق آن نیز گویای چنین واقعیتی است.

روحانی یادآور شد: دکتر دانش‌آشتیانی به من اعلام کرد که برای وی سیاست به معنای این جناح و آن جناح تفاوتی ندارد و بیشتر در کارهای فرهنگی و اجرایی و عملیاتی حضور دارد.

وی تاکید کرد: برای من نیز مهم نیست که سوابق سیاسی  فرد کدام حزب و جناح است بلکه مهم وفادار بودن به انقلاب اسلامی، نظام، رهبری معظم انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است؛ شاید بعضی از نمایندگان قدیمی مجلس به خاطر داشته باشند که پدر دکتر دانش آشتیانی از علمای بزرگوار بود و سال‌ها در مجلس شورای اسلامی در خدمت ایشان بودیم؛ پدر بزرگوار وی عالمی فرهیخته و متواضع بود که نشان می‌دهد دکتر آشتیانی در یک خانواده باعلم و روحانیت بوده و از جوانی در مدارس و دبیرستان‌هایی که عمدتا فعال مذهبی بودند رشد یافت و در انقلاب حضور داشته و سپس در دفاع مقدس و سپاه خدمت کرده است.

آشتیانی می‌تواند دانشگاه را اسلامی‌تر و اخلاقی‌تر کند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانش آشتیانی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آشنایی کامل دارد، تصریح کرد: وی مسئولیت‌های فراوان و خدمات زیادی داشته است و در رشته علمی خود تجربیات بسیار فراوانی دارد که مجموعه این ها به ما نشان داد که وی می‌تواند دانشگاه را اسلامی تر و اخلاقی‌تر کند.

روحانی یادآور شد: دانش آشتیانی می‌تواند باعث توسعه فرهنگ اسلامی و انقلابی باشد و به آرام‌تر شدن دانشگاه‌ها و پرنشاط‌ تر  بودن آن کمک کند؛ بدون‌شک دانشگاه باید از کمیت به سمت کیفیت حرکت کرده و کشور را به تولید متصل کند و بتواند نیازهای امروز را برطرف سازد.

امروز در دانشگاه نیازمند نشاط دانشجو هستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در دانشگاه نیازمند نشاط دانشجو هستیم، گفت: در دانشگاه آزادی علم و پژوهش برای اساتید می‌خواهیم و باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو از آن لذت ببرد و هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند که همه این ها از ویژگی‌هایی است که دانش آشتیانی می‌تواند آن را به خوبی برآورده کند.

انتخاب وزیر علوم موجب استقرار آرامش بیشتر می شود

روحانی در ادامه با اشاره به اتمام دوره سه ماهه سرپرستی وزارت علوم، عنوان کرد: از طرف دیگر آن دوران سه ماهه ای که ما می توانستیم با سرپرست این وزارتخانه را اداره کنیم رو به اتمام است و با اینکه موجب افتخار ماست که خدمت مجلس برسیم اما امیدوارم دیگر برای وزیر علوم به مجلس دعوت نشویم.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: امیدوارم به کمک یکدیگر دانش آشتیانی بتواند رأی اعتماد را از شما کسب کند چرا که دانشگاه ما منتظر است برای اینکه از این حالت اداره توسط سرپرست ولو اینکه سرپرست خوب و دردآشنا و عمل آشنا مثل دکتر نجفی باشد اما می خواهد یک وزیر دائم داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موجب استقرار آرامش بیشتر می شود، گفت: با انتخاب وزیر علوم قلب ها در خصوص اداره وزارتخانه و دانشگاه ها مطمئن می شود لذا مجلس و دولت دست به دست هم دهیم تا ان شاءالله وزیر را امروز تعیین کنیم و بتوانیم شاهد نشاط بیشتر در دانشگاه ها باشیم.

روحانی در ادامه با اشاره به نامه ها و نظرسنجی های صورت گرفته در خصوص دانش آشتیانی، یادآور شد: نتیجه نظرسنجی ها در دانشگاه ها و نامه اساتید به من نشان می دهد دانش آشتیانی نزد دانشجویان و اساتید مورد قبول است و من مطمئن هستم وجود این شخصیت بی حاشیه در مجلس برخی حاشیه های مطرح شده را نیز به کنار می راند و دانشگاه بهتر از گذشته می بتواند ادای وظیفه کرده و خادم مردم باشد.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و تمام عزیزانی که به بررسی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند و همچنین پیشاپیش از رأیی که به وزیر پیشنهادی خواهید داد تشکر می کنم./خانه ملت

Share