مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان

ثبت ۱۱ اثر معنوی ناملموس عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ۱۱ اثر معنوی ناملموس عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ۱۱ اثر معنوی ناملموس عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

36708رضا علیزاده با بیان این مطلب اظهار کرد: ۴۰ اثر معنوی ناملموس از گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده که ۱۱ اثر از آن مرتبط با مراسم عاشورایی است.

وی ادامه داد: عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، علم واچینی، تعزیه در دیلمان و ضیابر، کرب زنی در لاهیجان، تاسوعای سید شرف شاه، چهل علم گیلان، هفت کوگاه، یازدهم محرم رودبنه و مراسم تشت برکرده اسالم و محرم در باورها و آیین های مردم گیلان یادگاران عاشورایی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور است.

علیزاده افزود: گردهم آوردن مردم در فواصل زمانی منظم و حفظ خطوط ارتباط و همکاری آن‌ها، یکی از مهم‌ترین کارکردهای مراسم آیینی به حساب می‌آید که از طریق یکپارچه‌سازی جامعه، باعث اعتبار بخشیدن به وضع موجود و در نهایت، ثبات اجتماعی در سطح جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گیلان با پیشینه‌ای کهن، سرشار از آیین‌ها و مراسمی است که هر یک در فصل، زمان و مکان خود اجرا می‌شود و هرکدام نشان‌گر فرهنگی کهن است و این بار موسم عزای حسینی است و محرم چند روزی است که آغاز شده و هریک به راه خویش این روزها را پاس داشته و علاوه بر عزاداری تلاش می‌کنند تا کردار آن امام آزاده را پیشه راه سازند.

وی متذکر شد: آیین‌ها و مراسمی که از زمان‌های گذشته به ما ارث رسیده، علاوه بر این‌که بیان‌گر قدمت و پیشینه تاریخی جامعه‌مان است، گویای هویت فرهنگی ما نیز هست و به سخن دیگر، این آیین‌ها همانند شناسنامه‌ای هستند که مشخصات ایرانی بودن و اسلامی بودن بر صفحات آن حک شده است.

علیزاده اذعان داشت: بی‌گمان فرهنگ هر قوم و ملتی، ترکیبی از اعتقادات، باورها، اسطوره‌ها، آیین‌ها و مراسم و به‌طور کلی شیوه‌ها و الگوهای زندگی است که در طول تاریخ توسط پیشینیان و اجداد انسان‌ها ساخته و پرداخته شده و طی فرآیند جامعه‌پذیری از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و موجب تداوم و حفظ الگوهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است الگوهایی که میراث گذشتگان است، در گردش روزگار دچار دگرگونی و تغییر شده و مورد بازنگری نسل‌های بعدی قرار گیرند، ولی آن‌چه مهم است این‌که زندگی انسان‌های حاضر از اندیشه‌ها و احساسات گذشتگان ساخته می‌شود./ایسنا

 

Share