در مراسم تکریم مقام کتابداران عنوان شد

توصیه وزیر ارشاد به پدر و مادر عروس در شب خواستگاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد روزی برسد که شب خواستگاری، بجای اینکه از دارایی و اموال داماد پرسیده شود، از میزان کتابخوان بودنش سوال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد روزی برسد که شب خواستگاری، بجای اینکه از دارایی و اموال داماد پرسیده شود، از میزان کتابخوان بودنش سوال شود.
جنتی افزود: کتاب های مسموم خطر بزرگی محسوب می شوند.
13930827130526523_PhotoL علی جنتی در مراسم بیست‌ودومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی (یادبود عالم فقید و مفسر گرانقدر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی) که ۲۷ آبان از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی در تالار وحدت برگزار شد تاکید کرد: ماندن با کتاب مقوله‌ای است که در کشور ما فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است. رشد کتاب به عنوان بهترین دوست در طی تاریخ روزگار ما با فراز و فرودهای زیادی توام بوده است. تمدن اسلام از اساس مبتنی بر کتاب بوده است و امروز ما سخت دوباره محتاج شکوفایی کتاب و کتاب‌خوانی هستیم. مطالعه مفید نخست باید معطوف به اثر و نتیجه‌ دستاوردهای علمی و عملی ما باشد و در مسیر پرورش یافتن استعدادها موثر قرار گیرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امید است که روزی برسد که کسانی که به خواستگاری می‌روند به جای اینکه از اموال آنها پرسیده شود از میزان پیوندشان با کتاب و کتاب‌خوانی سوال شود. سستی در مطالعه یکی از پرخسارت‌ترین آفت‌های فرهنگ عمومی است و پیدا کردن ریشه‌های این سستی باید از برنامه‌های مهم توسعه کتاب و کتاب‌خوانی باشد.

او افزود: برای اینکه سنت کتاب‌خوانی کشور نهادینه شود باید شوق مطالعه را در کودکان و نوجوانان برانگیزیم و تجهیز کتابخانه‌های مدارس همراه با ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی با توجه به بومی‌سازی کتاب‌ها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

بنا به گفته جنتی، باید شمار کتاب‌های مفید افزایش یابد. کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانه‌ها برگردد و در خانه‌ها با بومی کردن محصولات فرهنگی اشتیاق به مطالعه افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در هر خانه‌ای کتابخانه مقوله‌ای زیباست. خواندن کتاب به انسان اعتماد به نفس می‌دهد و سبب تلطیف دل‌ها می شود. در این میان معرفی کردن بهترین کتاب‌ها و سودمندترین آن‌ها مقوله‌ای است که برعهده کتابداران گذاشته شده‌ است. هرگز فراموش نکنید این سخن رهبری را که فرمودند کتاب خوب همچون غذای خوب است.

او در ادامه گفت: کتابدار با تلاش‌های سترگش در توسعه فرهنگ تمدن‌ها نقش انکارناپذیری دارد. هر کس در حوزه تولید و مصرف فراگیر کتاب نقش داشته باشد‌، اعم از کتاب‌فروش یا کتا‌بدار خادم فرهنگ است. توانمندسازی کتابداران در ارائه‌ فعالیت‌های‌شان به بهترین وجه می‌تواند در پرورش اطلاعات موثر باشد. برهمین اساس وضعیت رفاهی کتابداران از اهم مهمات است. اگرچه کتابداران کسانی هستند که در میان قفسه‌های کتاب کمتر دیده می‌شوند و حیای آنها اجازه نمی‌دهد تا مطالباتشان را با هیاهو مطرح کنند، اما شان و منزلت اجتماعی آنان مقوله‌ای است که پاسداشت آن وظیفه ماست.
/شبکه خبر

Share