وقتی در کار مدیر خدمات شهری مداخله می شود

تهدید به اخراج کارکنان سد معبر شهرداری توسط یک عضو شورا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سد معبر و اخبار و حاشیه های آن هم چنان گریبانگیر شهر شده است.طرح ها و پیشنهادات بسیاری در خصوص حل این معضل از طرف شهرداری و شورای شهر رشت مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سد معبر و اخبار و حاشیه های آن هم چنان گریبانگیر شهر شده است.طرح ها و پیشنهادات بسیاری در خصوص حل این معضل از طرف شهرداری و شورای شهر رشت مطرح شد و چندی پیش بود که رئیس اسبق شورای شهر در مصاحبه ای به تشکیل مثلث سه گانه شهرداری ،نیروی انتظامی و دادگستری برای حل این مشکل اشاره کرد.

121-225x225اما ظاهرا با تمامی شعارها و هیاهوی ایجاد شده پیرامون این بحث اتفاق خاصی در روند اجرا صورت نگرفته است.مخالفان و موافقان بسیاری در این زمینه صحبت کردند و به ارائه ی راهکارهای مقابله با آن پرداختند.عده ای بر این باورند که دست فروشی و معضلات ناشی از آن برای فضای عمومی شهری, شغل محسوب نمی شود و به کل منکر تلاش بخشی از جامعه در جهت کسب رزق و روزی حلال می شوند.
اما عده ای دیگر با اشاره به موقعیتهای مشابه این معضل در سایر کشورها معتقدند که برخورد قهری با این پدیده سرانجامی جز اتلاف وقت و منابع مالی شهرداری ندارد و بجای برخورد قهری باید آن را بعنوان یک شغل پذیرفت و شرایطی فراهم کرد تا دستفروشان بتوانند با کمترین آسیب به فضای عمومی شهری کسب رزق و روزی کنند.
در این بین چیزی که از قلم می افتد ،مسئولیت پرسنل جمع آوری سد معبر شهرداریها و مشکلات و مسائل ایجاد شده برای آنها در حین انجام وظیفه است.دیری نیست که خبر مرگ دستفروش تهرانی به دست عوامل سد معبر شهرداری تهران نقل رسانه ها شد و بازتاب زیادی حول این خبر ایجاد کرد.واضح است که هیچ عقل سلیمی ضرب و شتم دستفروشان و تخریب اموال ناچیز آنان را نمی پذیرد اما آیا تاکنون به این قضیه توجه شده که وظیفه اصلی پرسنل سد معبر و نحوه اجرای این وظیفه به چه شکل است؟
پرسنل سد معبر در صف مقدم برخورد با عوامل دست فروش قرار دارند و خواسته یا ناخواسته در حین انجام مسئولیت درگیر تنش ها و گاها درگیری های ناخواسته با افرادی می شوند که می خواهند از اموال شخصی خود در قبال توقیف و تهدید محافظت کنند.
پرسنل اجرایی سد معبر از طرفی در هر کوی و برزن با دستفروشان و متخلفان در ارتباطند و از طرف دیگر در مواقع نزاع و درگیری ناخواسته در راستای اجرای وظایف خود گاها با بی مهری های مدیران یا نهاد های مرتبط روبرو می شوند
شهر رشت چون سایر شهرهای کشور از تعداد زیادی از فروشندگان خیابانی برخوردار است و شهروندان این شهر با گذر از خیابانهای آن به راحتی بیننده و مشتری این نوع از کسب هستند.
در موارد بسیاری در طول روز اگر از خیابانهای پر تردد رشت عبور می کنید شاهد مناقشه و گاها درگیری بین عوامل سد معبر و فروشندگان خیابانی هستید.و در برخی از موارد این مناقشه و نزاع به شکایت و مراجع انتظامی ختم می شود،جایی که یا باید یکی از طرفین رضایت دهند و یا با اتلاف وقت خود و مراجعه به محاکم پرتردد قضایی پیگیر پرونده ای باشند که در اغلب موارد از هیچگونه حمایت سازمان مطبوع بهره مند نمی گردد.در مواردی از اینگونه درگیری ها در چند وقت اخیر شنیده شده که برخی از اعضای شورای شهر رشت که از قضا ادعای قانون گرایی نیز دارند به طرفداری از متخلفین در مراجع انتظامی حاضر شده و با فریاد پرسنل شهرداری را که هنوز خون ضرب و شتم شدنشان خشک نشده تهدید به اخراج در صورت عدم رضایت دادن به متهم پرونده می نمایند .
بماند اینکه شهر بی شهردار هزار کلانتر دارد و در فقدان ثبات مدیریت و مدیریت واحد شهری بروز چنین حوادثی دور از ذهن نبوده و پایگاه گیل خبر که حمایت از حقوق شهروندی را خط و مشی خود قرار داده در مقالات تحلیلی بسیاری در گیر و دار استیضاح شهردار رشت ،عواقب این انتخاب شورا را سو استفاده برخی فرصت طلبان را به کرات هشدار داده بود.
اما در این مبحث چیزی که سوال برانگیز است ضعف مدیر خدمات شهری شهرداری کلانشهر رشت در حمایت از پرسنل خود و اجرای قوانین فعلی در این خصوص است.
عملکرد ضعیف مدیر خدمات شهری موجب شده تا از طرفی پرسنل این واحد به جهت مشاهده دستورات و رفتارهای دوگانه در برخورد با عوامل دستفروش جدیت و کارایی لازم را نداشته باشند و از طرف دیگر ضعف در حمایت از پرسنل تا آن اندازه برسد که عضوی از شورا بدون در نظر گرفتن شان و جایگاه خود کمتر از ۴۸ ساعت از برکناری شهردار رشت به خود اجازه دهد تا کارمندان سدمعبر شهرداری را در قبال ندادن رضایت به افرادی که باعث شکستن سر و ضرب و جرح آنها شده تهدید به اخراج نماید. شاید در این خصوص لازم است تا معاون خوشنام و با سابقه خدمات شهری شهرداری رشت که پیش از این حمایت همه جانبه خود را از پرسنل تحت امر نشان داده ، وارد میدان شود و مستقیما به رفع مشکلات ذکر شده بپردازد.
اما به راستی مقصر کیست؟

آیا مقصر شورایی است که بدون در نظر گرفتن منافع شهر اقدام به عزل و نصب زود هنگام مدیران خود می کند؟ و یا مدیرانی هستند که در الفبای مدیریت، قاطعیت تصمیم گیری را با مصلحت ماندگاری میز ناچیز خود تعویض می کنند؟
شاید مقصر کارمندانی باشند که در جهت انجام وظایف محوله خود مورد ضرب و شتم و گاها تهدید قرار می گیرند و شاید مقصر اصلی این مسائل دستفروشانی هستند که به ناچار و برای کسب لقمه ای نان کنج پیاده رو را برمی گزینند و با مصائب آن روبرو میشوند…../گیل خبر

Share