کروب رضایی

تدبیر دولت امید و «اتفاقات»قشنگ در گردشگری

تدبیر دولت امید و «اتفاقات»قشنگ در گردشگری بی شک با توجه به عبور سریع از دهه هشتاد دهه ای که معروف بود به دهه تجهیزات و هتل های یک تا هفت ستاره که بعضی هایش نمایشی- تبلیغاتی بود و بعضی تنها شویی سیاسی و اما عده ای معدود هم با صرف سرمایه های شخصی موفق […]

تدبیر دولت امید و «اتفاقات»قشنگ در گردشگری

karobrezaiبی شک با توجه به عبور سریع از دهه هشتاد دهه ای که معروف بود به دهه تجهیزات و هتل های یک تا هفت ستاره که بعضی هایش نمایشی- تبلیغاتی بود و بعضی تنها شویی سیاسی و اما عده ای معدود هم با صرف سرمایه های شخصی موفق به ساخت وتوسعه این زیر ساخت ها ی گردشگری شدند اما امروز اگر پای درد دلهایشان بنشینید سفره دلشان را که بگشایند مجبوری به اندوهی که از آینده گلویشان را می فشارد هم آوا شوی و تنها بنویسی .
یکی می گفت: پیش بینی شده که در طول دهه های آینده صنعت گردشگری در ایران از نظر شاخص های رشد با کاهش مواجه میگردند و دیگری در پاسخ می گفت: رقابت در بین همسایگان و در سطح بین المللی برای فراهم نمودن بسترهای گردشگری مدرن و پیشرفته برای جذب گردشگران خارجی در سالهای اخیر بسیار فشرده تر شده و بسیاری از تورهای داخلی راه کشورهای همسایه را در پیش گرفته اند و کمتر از امکانات داخلی استقبال می نمایند.
برای برون رفت از این نوع نگرش های مایوس کننده مابین صاحبان سرمایه های گردشگری نیازمند تغییر در دیدگاه های مدیران خاصه مدیران سیاسی باید باشیم، هر بار که بر اثر تغییرات سیاسی که منجر به تغییرات مدیریتی در سطح مدیریت های کلان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گردیم هر از چند گاهی پشت تریبون های رسمی وضعیت گردشگری ایران مطلوب ارزیابی می گردد و چشم انداز امید بخشی را بر اساس آمار و ارقام که معلوم نیست ریشه های آن درکجاست به رسانه ها تزریق می نمایند.
اما با توجه به نرخ تورم و بالا بودن قیمت های تمام شده سفرهای گروهی برای تورهای گردشگری و آژانس هایی که درزمینه تورهای « داخلی » و «خارجی » فعالیت می کنند عوامل نارسایی این فرایند را بایستی در رقبای خارجی و زیرساخت های کشورهای همسایه و «اتفاقات» جاذب و جالب برای گردشگران اعم از ورزشی و تفریحی جستجو کرد.
ازینکه از واژه ” داخلی” هم استفاده نمودم از اینروست که آژانس های خارجی همسایه با نرخ های ارزان و بسته های پیشنهادی متنوع در جذب و جلب توریست های ایرانی که تمایل به سفرهای گروهی و خارجی دارند بسیار فعالانه تر عمل می نمایند.
اما نقش دولت« تدبیر» در این فرایند چگونه است؟ در خصوص اینکه تنها «اتفاقات» مهم می توانند پای گردشگر را به کشور باز نمایند که این خود از یکسو به موضوع ایران هراسی حمله می کند و دیگر سوی موجب شادی و نشاط و سکوی پرتاپ اقتصادی برای بسیاری از فعالان اقتصادی در این زمینه خواد شد .
بطور مثال کشور امارات توانسته از بیابان ها و شن های آن به عنوان یک «اتفاق» گردشگری در منطقه سود چندین میلیاردی ببرد و درکنار آن بسیاری از رسانه ها و تریبون های دنیا را به سمت این کشور کوچک جلب و جذب نماید.
و انبوه زیادی از گردشگران در چرخه اقتصادی خدمات گردشگری این کشور پول خرج می نمایند و باعث پویایی آن می گردند.
با اینکه ایران رتبه پنجم جاذبه های طبیعی در جهان را داراست اما در کل دنیا از نظر گردشگری مابین ۲۰۰کشور رتبه هفتادم را دارد.
گرچه دیپلماسی دولت تدبیر و امید در شبکه های بین المللی بصورت خاصی مورد تحلیل و بررسی است و بر اساس شواهد و قراین رشد قابل توجهی داشته اما وقتی از اعداد منفی به سمت اعداد مثبت در حرکت باشی « ایده آل» برای صاحبان صنایع گردشگری رویایی می شود که تنها به تدبیر بیشتر دل خوش کنند و این را در صنعت گردشگری تنها در «اتفاقات»قشنگ که جذاب و جالب هم باشند ، می توان جستجو کرد.

کروب رضایی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share