رکاب زن جهانگرد گیلانی از خاطرات سفرش می گوید

تالشی که در خانه اش تالشی صحبت نکند،تالشی نیست

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرهود گودرزی رکاب زن جهانگرد گیلانی میهمان دفتر پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بود و با خبرنگار دیارمیرزا به گفت و گو پرداخت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرهود گودرزی رکاب زن جهانگرد گیلانی میهمان تحریریه ی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بود و برای دقایقی با ما به گفت و گو نشست.
DSC_0264
مرد خوش اخلاق و خونگرمی است و با سن ۵۰ ساله خود همچنان ورزش حرفه ای را ادامه می دهد و کیلومترها رکاب می زند.از همان ابتدای همکلام شدن با او متوجه می شویم که از تعصب زیادی به گیلان و فرهنگی غنی استان برخوردار است و از خبرنگار دیارمیرزا درخواست می کند که این گفت و گو به زبان گیلکی انجام شود.می گوید درست نیست که در دیار میرزا فارسی صحبت کنیم بلامیسر.

*به علت مشکلات مالی و اقتصادی با دوچرخه آشنا شدم
گودرزی درخصوص اینکه از چه زمانی به فکر دوچرخه سواری افتاده است اظهار کرد: به علت اینکه مشکلات مالی داشتم مجبور بودم که با دوچرخه آلاسکا و بستنی بفروشم اینطور بود که با دوچرخه آشنا شدم .البته پدر مرحوم من هم دوچرخه سوار بود و زمانی که دوچرخه سواری را کنار گذاشت و به موتورسواری رو آورد در یک سانحه رانندگی درگذشت.
*افتخار می کنم که با نام گیلان رکاب میزنم
فرهود گودرزی که تعصب زیادی به گیلان دارد در ابتدای گفتگو می گوید: اگر اجازه بدهید با هم به صورت گیلکی صحبت بکنیم چون ما در استان گیلان هستیم و باید بصورت گیلکی با هم گفت و گو کنیم.
وی به دو تغییر عمده که در چند سال اخیر در گیلان اتفاق افتاده اشاره می کند و می گوید: فراموشی زبان مادری و تغییر در ذائقه غذایی دو مقوله ای است که در چند سال اخیر در گیلان رخ داده است و خانواده ها متأسفانه با کودکان خود فارسی (آن هم فارسی که بصورت فارسی-گیلکی است) صحبت می کنند و جوانان ما به جای خوردن غذاهایی مانند باقالا قاتوق ،ترش تره ،فسنجان رو به پیتزا و غذا های آماده آورده اند.من به این که با نام گیلان در دنیا رکاب می زنم افتخار می کنم.
*تا کنون به ۱۵۷ کشور دنیا سفر کردم
DSC_0320گودرزی با بیان اینکه تا امروز به ۱۵۷ کشور دنیا با دوچرخه سفر کرده است می گوید:  از این حیث اولین ایرانی هستم که این تعداد کشور را با دوچرخه سفر کرده است. قبل از تولد فرزندانم در برخی از سفرها به همراه همسرم به سفر می رفتم اما بعد از بزرگ شدن فرزندان به همراه دختر و پسرم به سفر می روم.
وی همچنین از یادگیری زبان های روسی،انگلیسی و ترکی در این سفرها اظهار داشت و بیان کرد در ابتدا زبان مادری خود را باید بلد بود.

جبارکوچکی نژادرز
*استان چیبا ژاپن مشابهت های زیادی به استان گیلان داشت

در یکی از سفرهای خود که به کشور ژاپن رسیدم به استانی به نام چیبا رفتم و باید بگویم که این استان از لحاظ فرهنگی و غذایی مشابهت های زیادی به استان گیلان دارد.
*در خارج از ایران عقاید متفاوتی در خصوص ایران وجود دارد
DSC_0291رکاب زن گیلانی از وجود عقاید متفاوت نسبت به ایران و ایرانی در خارج از کشور گفت و اظهار داشت:عده ای فقط درباره ایران شنیده اند اما افرادی هم وجود دارند که درباره ایران تحقیق کرده اند.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر کشور ما در عرصه های گردشگری ضعیف عمل کرده است اضافه کرد:چطور انتظار داریم ورود گردشگران را به کشور سخت بگیریم و فرهنگ خود را به جهان نشان دهیم!؟ما اگر به گردشگری توجه کنیم هم می توانیم ارز آوری داشته باشیم و هم می توانیم به جهانیان فرهنگ کشور خود را نشان دهیم.
فرهود گودرزی ادامه داد: من از دوچرخه سواران خارجی که به استان گیلان می آیند در خانه خود پذیرایی می کنم و سعی می کنم فرهنگ گیلان و نقاط دیدنی استان را به آن ها نشان دهم.
*خاطره جالب از سفر به ایتالیا
DSC_0324دوچرخه سوار جهانگرد گیلانی به خاطره خود از سفر خود به ایتالیا اشاره می کند و می گوید: در سفر خود به ایتالیا پس از اینکه در شهر میلان ایتالیا با یکی از شبکه های خبری مصاحبه کردم به راه خود ادامه دادم پس از طی مسافتی فردی پرچم ایران نصب شده روی دوچرخه را با پرچم ایتالیا اشتباه گرفت و از من سوال کرد که آیا ایتالیایی هستی؟من گفتم که نه ،من ایرانی هستم او هم با من فارسی صحبت کرد و گفت تو را در تلویزیون دیده ام. او من و دخترم را که در این سفر همراه من بود به خانه خود دعوت کرد.جالب است بدانید در راه او با همسر خود تماس گرفت و با گویش تالشی گفت که چای را آماده کن که مهمان ایرانی داریم.پس از قطع تماس من از او پرسیدم که شما با لهجه تالشی صحبت کردید!؟ آیا شما تالشی هستید؟او به من گفت مگر شما با گویش تالشی آشنا هستید؟ من پاسخ دادم همسر من تالشی است و دخترم به گویش تالشی مسلط است.در این لحظه اشک در چشمانش جمع شد و دوباره با همسر خود تماس گرفت و با گویش تالشی گفت:خانم غذا را آماده کن که بخدا مهمان ما تالشی است.
میزبان ما در ایتالیا دکتر کامران صفری اوله بود که اصالتا تالش بود و ما زمانی که به خانه او رسیدیم با تعجب تمام متوجه شدیدم که همسر او اصلا ایرانی نیست!!! من با تعجب از او سوال کردم همسر شما ایرانی نیست و شما با او تالشی صحبت می کنید و دکتر صفری اظهار داشت: تالشی که در خانه اش تالشی صحبت نکند ،تالشی و گیلانی نیست.
جالب است بدانید که اسم دو دختر خودش را به تالشی گذاشته بود یکی را به نام گریانوز به معنای «ییلاق نازم »و دیگری به نام ولانوز به معنای «گل نازم ». گودرزی پس از بیان این خاطره جالب اشاره کرد که امروزه خانواده های گیلانی اسم کودکان خود را بصورت عجیبی انتخاب می کنند که به فرهنگ گیلان نمی خورد.
*سفر بعدی با هدف پاس داشت مفاخر گیلان به هانوفر آلمان برای ملاقات با پروفسور سمیعی
DSC_0301گودرزی در خصوص سفر بعدی خود که با هدف پاسداشت مفاخر گیلان به شهر هانوفر آلمان خواهد بود اشاره نمود و گفت:به قصد ملاقات با پروفسور سمیعی که از مفاخر زنده ایران محسوب می شود قرار است با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از محل کلنگ زنی پروژه پروفسور سمیعی در رشت به سمت هانوفر آلمان حرکت کنم و پس از ملاقات با پروفسور سمیعی به سمت نوفل لوشاتو‬‎ پاریس محل اقامت امام خمینی (ره) حرکت خواهم کرد تا در ۱۲ بهمن ماه در نوفل لوشاتو باشم.
وی ادامه داد که پس از سفر به نوفل لوشاتو برای گذراندن عید در کنار خانواده با هواپیما به ایران می آیم و سپس سفر خود را ادامه خواهم داد.
*برای ثبت رکورد خودم در گینس به قاره آمریکا سفر می کنم
بعد از عید نوروز به قاره آمریکا سفر خواهم کرد تا با حمایت انجمن گیلانیان کانادا از آلاسکا تا شیلی را به همراه دخترم رکاب بزنیم و نام خودمان را در کتاب گینس ثبت کنیم و همچنین او عنوان کرد که تمام درآمد های این کار به کودکان سرطانی اختصاص می یابد.وی دلیل تراشیدن موهای خود را نیز حمایت کردن از کودکان سرطانی دانست.
*صحبت آخر
من از مسئولان انتظار دارم که به من کمک کنند تا بتوانم فرهنگ گیلان را به جهانیان نشان دهم البته متاسفانه تا هم اکنون کمک قابل توجهی به من نشده است.
گودرزی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: عده ای از مسئولان هستند که دست خالی اند اما کمک می کنند و عده ای از مسئولان هستند که دستشان پر است اما کمک نمی کنند.
دوچرخه سوار جهانگرد گیلانی در پایان صحبت های خود از حضور مسعود رهنما در اداره کل ورزش جوانان اظهار خوشحالیکرد و گفت: مسعود رهنما از خانواده ورزش است و امیدوارم ایشان بتواند به ورزش استان کمک کند.
DSC_0299 DSC_0336 DSC_0338 DSC_0340

Share