امین اخلاقی

بندر طرطوس و دو شریک قدیمی

بندر طرطوس و دو شریک قدیمی دوستی و شراکت روسیه و سوریه ریشه در روابط عمیق اقتصادی و سیاسی و تا حدی فرهنگی این دو کشور بعد از سالهای دهه ی ۵۰ میلادی دارد. در طی این سالها بسیاری از سوری ها به منظور تحصیلات و آموزش عازم روسیه شدند و بسیاری از روس ها […]

بندر طرطوس و دو شریک قدیمی

دوستی و شراکت روسیه و سوریه ریشه در روابط عمیق اقتصادی و سیاسی و تا حدی فرهنگی این دو کشور بعد از سالهای دهه ی ۵۰ میلادی دارد.

در طی این سالها بسیاری از سوری ها به منظور تحصیلات و آموزش عازم روسیه شدند و بسیاری از روس ها نیز برای گذران تعطیلات و بازاریابی و مشاوره ی نظامی و … رهسپار سوریه شدند ؛ به گونه ای که امروزه هم میتوان به روشنی نشانه ها و ردپای شوروی سابق را در سوریه یافت و این را میتوان در قدیمی ها و بازنشستگان ارتشی فارغ التحصیل شده از آکادمی های نظامی شوروی سابق ، جستجو کرد .

این خط دوستی شکسته نشده و تا امروز ادامه داشته به گونه ای که روسیه یکی از شرکای اصلی سوریه در عرصه ی بین الملل ، همچنان نقش جدی در بازسازی سوریه و کمک های اقتصادی ایفا میکند و در عوض سوریه نیز پایگاه امن روسیه در شرق دریای مدیرانه بحساب می آید .(البته در این ۳ سال ،واژه ی امن معنای دیگری برای روسیه پیدا کرده است)

بندر طرطوس آخرین پایگاه روسیه در دریای مدیترانه بعد از فروپاشی شوروی سابق بحساب میاید .طرطوس در فاصله ی ۲۲۰ کیلومتری از دمشق قرار دارد و با توجه موقعیت استراتژیک ، روسیه حساب ویژه ای بر روی این بندر باز کرده و قصد دارد تا سال آینده (۲۰۱۵) ظرفیت این پایگاه دریایی را برای اسقرار کشتی های جنگی بزرگتر بیشتر کند.

بر طبق قرارداد سال ۱۹۷۱ ارتش روسیه می تواند تا سال ۲۰۴۵ میلادی از این پایگاه دریایی استفاده کند.

تعدادی سامانه ی پدافند هوایی  سام نیز در اطراف بندر وجود دارند که همزمان با مدرنیزه شدن پایگاه دریایی آنها نیز تقویت می شوند .

به صورت کلی ارتش سوریه بعد از جنگ های ۱۹۸۲ و یوم کیپور با اسراییل ، برروی نیروی دریایی خود سرمایه گزاری آنچنانی نکرده و نیروی دریایی روسیه مسئولیت برقراری امنیت در سواحل سوریه و دفاع در برابر مهاجمین را برعهده گرفته که پایبندی روس ها بر این مهم را میتوان با جریانات سال پیش و نزدیک شدن ناوهای جنگی آمریکا به سواحل سوریه اثبات کرد .

در ارتباط با وضعیت امنیتی طرطوس نیز باید گفت که این بندر از معدود نقاط سوریه است که از ابتدای درگیری ها در کشور آرام و شاهد هیچگونه هرج و مرج خاصی نبوده و ارتش سوریه به خوبی امنیت را برای ساحل برقرار و از نفوذ مسلحین جلوگیری شده است.
البته در ابتدای تحولات و درگیری ها و با مشکلات جدی حضور مسلحین در حمص و قلمون و یبرود ؛ طرطوس با خطر جدی مواجه بود و رفته رفته با پاکسازی قلمون و یبرود و شهر مهم و راهبردی حمص و به دنبال آن پاکسازی راه اصلی دمشق – حمص – طرطوس و از شهرهای مهم در مسیر این بزرگراه مانند تلکلخ این مشکل برطرف شد و تا امروز از ثبات و امنیت مناسبی برخوردار بوده است.

امین اخلاقی

بندر طرطوس و تعدادی از سامانه های سام

بندر طرطوس و تعدادی از سامانه های سام

مرکز مشترک دریایی

مرکز مشترک دریایی

مرکز مشترک دریایی

مرکز مشترک دریایی

راه اصلی طرطوس - حمص - دمشق

راه اصلی طرطوس – حمص – دمشق

Share