استاندار گيلان

با کمک فرشبافان وهنرمندان فرش گیلان را از غربت خارج می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان با تشریح اقدامات انجام شده در راستای حمایت از صنعت فرش بافی گفت :با کمک فرشبافان وهنرمندان وطراحان ،فرش گیلان را از غربت خارج میکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان با تشریح اقدامات انجام شده در راستای حمایت از صنعت فرش بافی گفت :با کمک فرشبافان وهنرمندان وطراحان ،فرش گیلان را از غربت خارج می کنیم.najafi_4074

استانداری گیلان، دکتر نجفی در با اشاره به اینکه در مدیریت یکسال گذشته ایجاد اشتغال از طریق تقویت مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های استان بوده است گفت: در همین راستا توجه صنعت به فرش با سابقه‌ی کهنی که در گیلان دارداولویت یافت.

وی با اشاره به شناسایی ۱۴هزار فرش باف گیلانی در استان گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به صنعت فرش بویژه فرش ابریشمی کمتر پرداخته شده است.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه فرش‌های نفیس و باکیفیتی در گیلان بافته می شود گفت: بیش تر این فرش‌ها به اروپا و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس صادر می‌شود و به رغم اینکه فرش بافان خوبی داریم و امکانات صادراتی این بخش نیز وجود دارد ولی به جهت اینکه تشکل‌های مناسب و حمایت‌های لازم دراین بخش وجود نداشت توفیقات چشمگیری بدست نیامد .

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ی دو جانبه استانداری و مرکز ملی فرش ایران در زمینه‌ی حمایت از فرش دست بافت گفت: این تفاهم نامه با محوریت راه اندازی خانه‌ی فرش، نمایشگاه دائمی فرش، انجمن فارغ‌التحصیلان و انجمن طراحان امضاء شد و تاکنون در همین زمینه۴۶۰ میلیون ریال جهت آموزش طراحان و فرش بافان هزینه شده است.

نماینده‌ی عالی دولت در گیلان افزود :همچنین در نشست های مشترک فنی و حرفه‌ای، کمیته‌ی امداد و صنعت، معدن و تجارت نیز آموزش ۲ هزار نفر ازمدد جویان کمیته‌ی امداد مورد توافق قرار گرفت که این آموزش ها از روستاهای بخش دیلمان آغاز و به تدریج در مناطق مختلف استان اجرایی می‌شود.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: ۱۶ ساختمان بزرگ فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌ها برای ایجاد مجتمع و کارگاه های بزرگ قالی بافی شناسایی شده است که تاکنون ۲ مرکز  به تولیدکنندگان فرش واگذار شد. و برای آماده سازی این ساختمان ها یک میلیارد ریال از سوی استاندار تخصیص یافت.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش به پرداخت تسهیلات به افراد آموزش‌ دیده‌ فرش بافی اشاره کرد وگفت : در یکسال گذشته به حدود ۴۰۰ نفر تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی پرداخت شده است که همین تعداد نیز آماده ی دریافت تسهیلاتند.

استاندار گیلان با بیان اینکه در تلاشیم تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه‌ی فرش را به ۵۰ میلیون ریال افزایش دهیم گفت: متأسفانه سیستم بانکی همکاری مناسب ندارد که انشاء ا… از طریق رایزنی هایی که در حال انجام است فضاء بهتر خواهد شد.

دکتر نجفی همچنین یکی از نگرانی‌های فرش بافان را در زمینه‌ی بیمه ی این افراد عنوان کرد و گفت: در این بخش دولت امتیازات خوبی را قائل شده است و به دنبال این هستیم که این نگرانی ها را برای فرش بافان حل کنیم.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به برگزاری ۴ نمایشگه فرش و نشست‌های صمیمی با فرش‌بافان گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم برند فرش گیلان را با کمک فارغ التحصیلان، هنرمندان و قالی بافان زحمتکش به خوبی معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: در کنار حمایت های صورت گرفته ،فرش گیلان با ذوق و تلفیق علم و هنر و عمل است که به شکوفایی می‌رسد و من از همه‌ی علاقمندان به این بخش می‌خواهم از فضایی که در استان ایجاد شده است نهایت بهره را ببرند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد : با اقدامات انجام شده  و با کمک فرشبافان وهنرمندان وطراحان ،فرش گیلان را از غربت خارج میکنیم.

Share