معاون فرهنگی‌سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها

باید در سایه فرهنگ،روح علم‌پروری و پژوهش را ارتقاء دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون فرهنگی‌سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور به سهم ۹ درصدی بودجه فرهنگی در برخی کشورها اشاره کرد و گفت: امروز اگر دغدغه علم‌پروری داریم، باید در سایه فرهنگ، روح علم‌پروری و پژوهشی را ارتقاء دهیم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست تعاملی رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی استان گیلان با مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای این استان با عنوان « فرهنگ و معنویت در دانشگاهها »، با حضور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان گیلان و رؤسا و معاونین فرهنگی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی استان گیلان، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن جلسات این واحد دانشگاهی برگزار شد.
teymoori_3281در این جلسه ابتدا دکتر علیرضا امیرتیموری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دبیر هیأت امنای دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان عالم حضرت امام حسین (ع) و خیر مقدم به حاضرین، گزارش مبسوطی از روند فعالیت های فرهنگی ارائه کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجید قریشی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور، با تشکر از میزبانی واحد رشت، با اشاره به مهم بودن بحث های فرهنگی، گفت: پرداختن به بحث فرهنگی در دانشگاه‌ها بسیار مهم بوده چرا که از جمله دغدغه‌های مهم دانشگاهیان است.
وی با اشاره به آشنایی مسئولان دانشگاه‌ها با دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری و با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ روح ملت است ، ادامه داد: فرهنگ باید به سیاست و علم جهت دهد و اگر آن را در درجه دوم حساب کنیم، رشد لازم را نخواهیم داشت.
IMG_3325معاون فرهنگی‌سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور به سهم ۹ درصدی بودجه فرهنگی در برخی کشورها اشاره کرد و با بیان اینکه بودجه فرهنگی در دانشگاه‌های کشور ما بسیار ناچیز است و گاهی به یک‌ درصد هم نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: امروز اگر دغدغه علم‌پروری داریم، باید در سایه فرهنگ، روح علم‌پروری و پژوهشی را ارتقاء دهیم.
حجت الاسلام قریشی، دلیل کاهش رغبت دانشجویان به علم‌آموزی و وجود بی‌انضباطی، ثروت‌های علمی، بی‌احترامی به استاد را ناشی از وجود مشکل در فرهنگ دانست و تصریح کرد: اگر امروز ما برای تربیت فرزندان خود مدیریت نکنیم، دیگران فرصت زیادی برای تربیت فرزندان ما پیدا می‌کنند.
این مسئول، رفتار استاد در کلاس را نمونه کار فرهنگی دانست ،چراکه رشد علمی در گروی رشد فرهنگی است، با اشاره به تدوین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در سال ۷۵ عنوان کرد: این سند پس از گذشت ۱۰ سال با ابلاغ شورای فرهنگی مورد بازبینی قرار گرفت.
وی با تأکید به مسئولان دانشگاه‌ها، گفت: مسئولان دانشگاه‌ها باید این سند را مطالعه کرده و با بند بند آن آشنایی پیدا کنند، چراکه این سند به عنوان یکی از زیرساخت‌های فرهنگی آماده شده و راهبردها و اقدام‌های فرهنگی در آن آمده و  اگر این سند به عنوان یک سنگ بنای اصلی و مرتبط با حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی در نظر گرفته شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
این مقام مسئول، مدیریت فرهنگی را امری ضروری عنوان کرد و گفت: مسئولان دانشگاه‌ها با مراجعه به این اسناد خطوط و شاهراه‌های فرهنگی را پیاده‌سازی کنند.
معاون فرهنگی‌سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور به بازبینی سند کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و یادآور شد: سند قبلی بسیار طولانی بود و در بازبینی دوباره این سند مختصر و ساده نگاشته و بسیاری از نقاط کاستی‌ها و ضعف آن برطرف شده است.
وی از ثبت ۸۰۰ هیأت در دانشگاه‌های کشور خبر داد و متذکر شد: در بسیاری از دانشگاه‌ها از نظر معنوی مراسم نماز جماعت، اعتکاف، هیأت‌ها و نظایرآن باشکوه برگزار می‌شود، به طوری که در برخی از استان‌ها نماز جماعت دانشجویی دو بار برگزار می‌شود.
این مسئول، بحث معنویت را همسو با فطرت انسان دانست و یادآور شد: فطرت انسان خداجو است و موانع شیطانی در آن اثر نمی‌کند .
معاون فرهنگی‌سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور، دفاتر نهاد در دانشگاه‌ها را همسو با برنامه‌های دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در این راستا دفتر نهاد رقیب کسی نیست و برای مدیریت فرهنگی تلاش می‌کند.
حجت‌الاسلام سعید مهدوی نیز در نشست تعاملی روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان اظهار کرد: چهارمین نشست تعاملی روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های این استان، زمستان امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار می‌شود.
وی بحث گسترش مسایل فرهنگی و معنوی در دانشگاه‌ها را مهم دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و کارگاه‌های مشاوره‌ای فعال باشند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های گیلان خواستار سادگی و صفای استادان و مسئولان دانشگاه‌ها شد و گفت: رفتارهای صادقانه و خالصانه موجب برکت و رحمت خداوند است.

Share