رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان

اورژانس هوایی نیاز اساسی استان و حق مردم گیلان است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزادکتر شاهرخ یوسف زاده چابک نبود اورژانس هوایی را بزرگترین ضعف استان دانست و اظهار داشت: اورژانس هوایی حق مردم گیلان است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،با توجه فرا رسیدن روزجهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی، مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان با همکاری سازمان های ذیربط اولین همایش «یادبود قربانیان حوادث ترافیکی» در روز یکشنبه ۲۵ آبان در بیمارستان پورسینا،برگزار می کند.
DSC08139
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک،رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان صبح امروز  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار طی ۷ماهه سال جاری ۴۳۰ نفر کشته در حوادث جاده ای استان گیلان داشتیم که اگر به ازای هر یک نفر کشته چند نفر معلول داشته باشیم متوجه این می شویم که ضربه بزرگی به گیلان وارد می شود.
میزان مرگ و میر از ۴۰ نفر در هر هزار نفر به ۳۰ نفر در هزار نفر کاهش یافته است
رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان همچنین ادامه داد: حدود ۴۰ درصد بستری شوندگان بیمارستان پورسینا رشت به علت تصادفات جاده ای است که از این مقدار ۹۵ درصدشان گیلانی هستند و همچنین از ۲۲ هزار نفری که در طول سال در بیمارستان پورسینا عمل جراحی می شوند بیش از ۵۰ درصد آن مختص حوادث جاده ای است.
وی از کاهش مرگ و میر در بیمارستان پورسینا خبر داد و افزود: طی چند سال اخیر تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان پورسینا از ۱۲۰ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافته اما میزان مرگ و میر از ۴۰ نفر در هر هزار نفر به ۳۰ نفر در هزار نفر کاهش یافته است.این در حالی است که سرعت انتقال مصدومان بسیار کاهش یافته است بنابراین بسیاری از حادثه دیدگان که در صحنه یا در اورژانس فوت می کردند در بیمارستان جان خود را از دست می دهند.
از مصدومان ترافیکی مبلغی دریافت نمی شود
DSC08138  یوسف زاده چابک اظهار داشت :۵ سال است که با اجرایی شدن ماده ۹۲ از مصدومان ترافیکی مبلغی دریافت نمی شود و منابع مالی آن نیز توسط وزارت بهداشت تأمین می شود.البته این منابع بدین صورت تأمین می شود که مردم در هنگام بیمه خودروی خود ۱۰ درصد اضافه تر از مبلغ بیمه را پرداخت می کنند که آن ۱۰ درصد به وزارت بهداشت پرداخت می شود و وزارتخانه مذکور نیز بر اساس پرونده هایی که بیمارستان ها به آنها ارسال می کنند مبالغی را به بیمارستان ها می دهد.
وی با بیان اینکه حجم فعالیت های بیمارستان پورسینا نسبت به شرایط فیزیکی و امکانات این بیمارستان بسیار بالا است افزود :تلاش کرده ایم که این ضعف را توسط کادر بسیار مجرب جبران کنیم و علاوه بر آن برای بردن سرعت فعالیت ها مصدومان دسته بندی می شوند و افرادی که صدمات بیشتری را دیدند در بخش اصلی و کسانی که کمتر آسیب دیدند در بخش مخصوص به خود درمان صورت می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان عنوان کرد: بیمارستان پورسینا طی ۹۰ سالی که از تأسیس اش می گذرد فشار بیشتر از ظرفیت خود را تحمل کرده است که این موضوع باعث انجام نشدن کارها بصورت صحیح شده است و همین امر موجب ایجاد ذهنیت منفی در مردم شده است و از بین بردن این ذهنیت از اذهان مردم بسیار دشوار است اما رضایت مندی ۷۷ درصدی مردم از بیمارستان پورسینا در مدت اخیر نشان دهنده پیشرفت ما است .
یوسف زاده چابک با بیان اینکه زمان پذیرش مصدومان تا ترخیص از بیمارستان از ۴/۷ روز به ۲/۷ روز کاهش یافته است افزود: این آمار توسط یک شرکت حرفه ای صورت می گیرد و به صورت مستند موجود است.البته این بدان معنا نیست که ما کاملاً موفق شدیم و هنوز کارهای زیادی باید انجام داد.
نبود اورژانس هوایی بزرگترین ضعف استان گیلان است
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا وی در اضافه کرد: مرکز تحقیقات ترومای علوم پزشکی گیلان تنها مرکز تحقیقات تروما در کشور است که از سال ۸۳ فعالیت خود را شروع و بعد از گذشت ۱۰ سال به پتانسیل بسیار بالایی رسیده است.او همچنین بیمارستان پورسینا را مهمترین مرکز ترومای استان دانست که علاوه بر استان گیلان سایر استان ها را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک نبود اورژانس هوایی را بزرگترین ضعف استان دانست و اظهار داشت: اورژانس هوایی حق مردم گیلان است.او در اینباره بیان کرد موقعیت مکانی بیمارستان پورسینا در مرکز شهر است و اگر حاثه ای پیش بیاید جاده های منتهی به این بیمارستان مسدود می شود و این امر اهمیت اورژانس هوایی را دو چندان می کند.
وی همچنین اورژانس بیمارستان پورسینا را در شأن مردم استان ندانست و از فضای فیزیکی بیمارستان گلایه کرد.
رفع  مشکلات عنوان شده یکی از اهداف برگزاری این همایش است
رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا درخصوص اهداف این همایش اظهار داشت:رفع   مشکلات عنوان شده یکی از اهداف برگزاری این همایش است و اظهار داشت:طولانی ترین راه ها با اولین قدم ها برداشته می شوند و این همایش می تواند اولین گام در راه کاهش تلفات جاده ای باشد.
یوسف زاده چابک عنوان کرد ما مسائل تئوری را انجام داده ایم و تروما سیستم را پیشنهاد داده ایم که برای عملی شدن آن نیاز به همکاری همه سازمان هاست.
وی افزود: ما می توانیم اولین پایلوت سیستم ترومای کشور باشیم تا در نهایت بتوانیم سیستم ترومای ملی را راه اندازی کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان در آخر از حمایت های آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار گیلان قدردانی کرد و گفت: قرار شد که هفتمین نشست ترافیک استان همزمان با این همایش در بیمارستان پورسینا صورت بگیرد.
/خبرنگار:صابر عاشری

Share