اندر احوالات شورای شهر رشت

انتقادی که علنی شد و حجتی که کامل گردید

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انتقادات استاندار محترم گیلان و در کنار آن سخنان نماینده معزز ولی فقیه در گیلان بیانگر این است که دیگر حجت بر اعضای شورا های اسلامی تمام شده است .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علما و بزرگان همواره تلاش می کنند برای جلوگیری از ایجاد حاشیه در جامعه و درگیر نمودن ذهن مردم نصایح خود را بطور خصوصی به افراد منتقل نمایند اما وقتی مسئولی توصیه پذیر نباشد و منافع حزب و گروه خود را بر منافع عموم مردم و شهروندان ارجح تر بداند,آنگاه است که نصایح رنگ و بوی جدی تری به خود خواهند گرفت و انتقادها در انظار عمومی مطرح خواهند شد تا مسئولان بدانند که راه را اشتباه طی کرده اند و باید در افکار و اعمال خود تجدید نظر نمایند.

shoraطرح استیضاح و برکتاری شهرداران گیلان به ویژه شهر رشت با مخالفت بسیاری از بزرگان گیلان رو به رو شده بود و در این خصوص چندین نوبت در دیارمیرزا اطلاع رسانی به عمل امد.فرماندار شهرستان رشت استیضاح شهردار را به مصلحت ندانسته بود و با دفاع از عملکرد شهردار از رضایت استانداری گیلان از عملکرد خلیلی خبر داده بود.
اما یکه تازی های برخی از اعضای شورا و دید ماکیاولیستی آنها به مسائل موجب شده بود که انها در مقام انکار مخالفت بزرگان استان با استیضاح شهردار برآیند و با استفاده از رسانه ی اجاره ای خود منافع گروهی را بر منافع شهروندان ارجح بدانند.

زخمی که سرباز کرد و انتقادی که علنی شد
روزها گذشت و حضور هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در گیلان موجب شد که دکتر نجفی استاندار محترم گیلان انتقادات خود از عملکرد شوراها را علنی نمایند و در جلسه ای که با حضور شهرداران گیلان برگزار شد صراحتا از لزوم تغییر در قوانین سخن بر زبان آورند و از بی ثباتی مدیریت شهری و تزلزل جایگاه شهرداران توسط شوراهای شهر گلایه نمایند.
شنیده های خبرنگار دیارمیرزا از منابع آگاه و موثق حکایت از ان دارد که معاون وزیر کشور نیز در جلسه خصوصی با استاندار از بی ثباتی مدیریت شهری در رشت گلایه کرده و به دکتر نجفی می گوید:با سفر به شهرهای مختلف عموما جلسه ای با رییس شورا و شهردار برگزار می کردم تا از نزدیک با مشکلات شهر آشنا شوم و اقدامات لازم جهت حل مشکلات را فراهم آورم اما نمی دانم در رشت باید با چه کسی جلسه بگذارم! با سرپرستی که چندی دیگر از این پست خواهد رفت و اعضایی که هنوز تکلیف خود را نمی دانند و دچار اختلاف فراوان هستند؟!

حال چند روز پس از انتقاد شدید استاندار گیلان از شوراها شاهد این هستیم که نماینده معظم ولی فقیه در گیلان با انتقاد از عملکرد شوراهای چند شهر گیلان به ویژه رشت از پیام خود به برخی از اعضای شورا خبردادند و فرمودند:« برای برخی از اعضای شورا پیام فرستادم که مصلحت نیست هر چند وقت، شهردار را تغییر دهید. برخی از شهرداران با وجود اینکه نمونه کشوری بودند در کمتر از یک سال عزل شدند و اکنون شهر رشت بدون شهردار است. از قوه مقننه و مجریه می‌خواهم راهکاری ارائه دهد و اختیارات اعضای شورای شهرها کنترل شود. مردم و شهرداران بازیچه ی عده ای تازه به دوران رسیده نیستند و مردم برای شهردار شدن به اعضای شورا رای نداده اند»
لزوم ثبات مدیریت شهری
کارشناسان امر بخوبی می دانند که هر مدیری برای موفقیت در امور به زمان لازم و کافی نیازمند است .درحالیکه در سایر کلانشهر ها شاهد ثبات مدیریت شهری هستیم و شهردار منتخب از زمان کافی برای اجرای برنامه های خود برخوردار است. رشت به موش آزمایشگاهی تبدیل شده و با شهرداران فصلی رو به رو است و مردم هنوز با شهردار جدید آشنا نشده متوجه می شوند که فرد دیگری جایگزین او شده است .دلیل اینکه کارشناسان امور شهری بر ثبات مدیریت شهری تاکید فراوان دارند کاملا مشخص است.اجرای پروژه های بزرگ نیاز به زمان و منابع مالی کافی دارد.هیچ فردی نمی تواند در مدت یکسال شهری با معضلات پیچیده چون رشت را تبدیل به مدینه ی فاضله نماید و سرمایه گذار نیز تنها زمانی حاضر به ریسک مالی است که تضمین های لازم برای برگشت سرمایه وی وجود داشته باشد.
در شهری که شورا و شهرداری هنوز نتوانسته اند مشکل تنها شهربازی آن را حل نمایند و شهرداران آن هرچند ماه یکبار تغییر می کند با کدام پشتوانه عقلی می توان انتظار داشت سرمایه گذاران برای انجام پروژه های بزرگ پیشقدم شوند؟! از اعضای شورای شهر محترم که ادعای انجام کارهای بزرگی را داشته اند باید پرسید که آیا نهضت آسفالت و تبدیل زرجوب و گوهر رود به دانوب گیلان و قایقرانی در آن با شهردار فصلی محقق خواهد شد؟! آیا زمینه ی مشارکت شهروندان در پروژه های شهری در یک شهر بی ثبات میسر خواهد شد؟

درثانی درحالیکه مردم رشت خاطره تلخ شورای دوره ی سوم را هنوز از یادها نبرده اند , آیا شایسته است در شورایی که اعضای آن خود را متخصص در امور مختلف می دانند برخی طمع به پست شهرداری داشته باشند ؟! آیا با این کار اعتماد عمومی مردم به شورا خدشه دار نمی شود؟ آیا این امر این ذهنیت را درمردم ایجاد نمی کند که برخی با پشتوانه رای انها وارد شورا شده اند تا در آینده به آرزوی دیرینه ی خود برسند؟ آیا از شهردار شدن برخی اعضای شورا نمی توانیم تلقی بازیچه ی شدن رای مردم را داشته باشیم ؟
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت …
آن زمانی که یکی از اعضا در جلسه ی شورا اظهار کرده بود که آیت الله قربانی مخالف استیضاح شهردار رشت هستند عده ای مخالفت معظم له را تکذیب نمودند و با ادعای نزدیکی به ایشان و استاندار محترم اعلام نمودند که هیچگاه از آیت الله قربانی سخنی دلیل بر مخالفت با استیضاح شهردار نشنیده اند.گذر زمان و علنی شدن انتقاد بزرگان از عملکرد شورا ثابت کرد که ادعای این افراد گزافه ای بیش نبوده است. آیا این افراد نمی دانسته اند که صبر بزرگان حدی دارد و خورشید برای همیشه پشت ابرها پنهان نخواهد ماند و روزی فرا می رسد که انتقادات به عملکرد شورا توسط استاندار گیلان و آیت الله قربانی در جمع مردم بیان خواهد شد؟!

در اقلیت بودن تنها بودن نیست…چه بسا گروهی اندک که بر بسیاران غلبه کردند
در برهه زمانی استیضاح شهردار رشت شورای شهر رشت به دو دسته ی اقلیت و اکثریت تقسیم شد و هر دو جناح نیز با پرچم پیگیری مطالبات و منافع شهروندان وارد میدان شده بودند.در شامگاه بیست و دوم مهر ماه اکثریت شورا با عزل خلیلی به پیروزی رسید و به هدفی که از همان آغازین روزهای تصدی خلیلی بر کرسی شهرداری رشت می اندیشید دست پیدا کرد اما گذر زمان و سخنان دلسوزان استان ثابت کرد که جایگاه اقلیت و اکثریت تغییر کرده است.

در پایان انتقادات استاندار محترم گیلان و در کنار آن سخنان نماینده معزز ولی فقیه در گیلان بیانگر این است که دیگر حجت بر اعضای شورا های اسلامی تمام شده است و آنها اگر حقیقتا برای خدمت به مردم به عضویت شورا درآمده اند و نباید شهر و شهروندان را بازیچه ی امیال شخصی خود قرار دهند.
به یاد داشته باشیم که شایسته نیست کلانشهر رشت به عنوان مرکز استان و شهر توریستی لاهیجان دچار بی ثباتی و تزلزل در مدیریت شهری باشند.
ملاک و مبنای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در موضوعات مدیریت شهری منافع شهر و منافع عمومی است .امیدواریم اعضای شورای شهر در سراسر استان گیلان نصایح بزرگان استان را به گوش جان بسپارند و با اصلاح روند کاری خود دراستای منافع شهروندان گام بردارند.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیم

Share