فرماندار آستارا

افزایش ظرفیت اسکله دوم بندر چند منظوره آستارا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیروس شفقی ،فرماندار آستارا امشب در جمع موسسان انجمن صادرکنندگان آستارا اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایط سختی اقتصاد کشورمان را تحویل گرفت و یکی از مشکلاتی که در مباحث اقتصادی داشت بحث صادرات در این کشور بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیروس شفقی ،فرماندار آستارا امشب در جمع موسسان انجمن صادرکنندگان آستارا اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایط سختی اقتصاد کشورمان را تحویل گرفت و یکی از مشکلاتی که در مباحث اقتصادی داشت بحث صادرات در این کشور بود.

shaf0618_PhotoAوی افزود: دولت در سال ۹۱ به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز مجبور شد در امر صادرات دخالت داشته باشد و این دخالتش منجر به این شد که ۵۲ قلم کالای صادراتی را ممنوع کرد و اگر این اقلام را با زیر مجموعه آن محاسبه کنیم به یک‌هزار قلم می‌رسید و پس از این شرایط دولت در گام بعدی محدویت صادرات را در پیش گرفت و آن عوارض صادراتی بود که در آن مقطع وضع شد.

به گفته فرماندار آستارا، دولت با یک برنامه‌ریزی مناسب در مدت شش ماه تعهدنامه ارزی را از صادرات برداشت و بحث‌های مالیاتی صادر کنندگان را لغو کرد.

وی با بیان اینکه یک بار دیگر بارقه امیدی در بحث تجارت ایجاد شد، تصریح کرد: با وجود تمام تحریم‌هایی که در کشور داشتیم صنف صادر کنندگان با جدیت و پشتکار خود توانستند تحریم‌ها را دور بزنند و موفقیت‌های امروز در بحث صادرات کشور را به دست آورند.

شفقی، با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی تحریم بحث تجارت و صادرات کشور ما بوده است، یادآور شد: دولت تیم قوی و منسجم در بحث اقتصاد دارد و می‌داند که با چه مقتضیاتی تصمیم بگیرد.

وی به آمار صادرات چمدانی آستارا اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست امسال صادرات چمدانی آستارا به کشورهای (CIS) در بین ۱۱ مرز خروجی مقام نخست را کسب کرده است.

فرماندار آستارا فعالیت اسکله و بندر در این شهرستان را دارای یک وضعیت خوب دانست و تصریح کرد: اسکله دوم با افزایش ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را در پیش داریم که کار اجرایی آن در مرحله آغاز است.

وی با اشاره به اینکه در بندر چندمنظوره آستارا شاهد ورود کشتی‌های ۵ هزار تنی روسی و اروپا هستیم، یادآور شد: زمانی که رئیس جمهور اسلامی ایران در حضور یک رئیس جمهور کشور همسایه نام آستارا را ذکر می‌کند نشانه اهمیت این شهرستان مرزی است.

شفقی متذکر شد: در انتظار روزی هستیم تا بتوانیم راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان را در آستار افتتاح کنیم و فعال شدن کریدور شمال‌ـ‌جنوب می‌تواند نقش اساسی خودش را ایفا کند.

وی نقش تجار و صادرکنندگان را در رونق اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار دانست.

در نشست مذکور از تعداد ۳۰ نفر تجار و صادرکننده نمونه شهرستان مرزی آستارا تجلیل شد./فارس

Share